“Am primit o oferta intregrala de preluare in 2007 din partea unui fond de investitii. Oferta a fost calculata in functie de EBITDA, dar a tinut cont si de goodwill-ul (diferenta dintre valoarea activelor nete separate si valoarea totala a societatii - n.red.) companiei. Am analizat oferta, dar am respins-o pentru ca, din punct de vedere emotional, am realizat ca nu putem renunta la ceea ce am realizat pana atunci. Oferta de preluare s-a ridicat la cateva zeci de milioane de euro, undeva intre 20 si 50”, spune Orlando Szasz (foto dreapta), directorul general al Renania.

Actionarii companiei nu sunt interesati de o vanzare a companiei si nici de cooptarea unui partener care sa vina cu o infuzie de capital.

“Avem forta necesara de a ne dezvolta pe cont propriu si nu suntem interesati de o eventuala oferta”, subliniaza Szasz, care adauga ca daca ar primi acum o oferta de 50 de milioane de euro pentru compania in care este cofondator, ar refuza-o.

Unul dintre atributele care au starnit interesul investitorilor pentru o eventuala preluare este profitabilitatea companiei, care s-a ridicat in 2008, cel mai bun an din istorie, la 14,8 milioane de lei (4 mil. euro), in conditiile in care cifra de afaceri se plasa la 82,2 milioane de lei (22,3 mil. euro).

Ulterior, pe fondul crizei financiare afacerile companiei au scazut in 2009 la 77,3 milioane de lei (18,3 mil. euro), iar profitul net s-a ridicat la 12,8 milioane de lei (3 mil. euro)

Piata a cunoscut o contractie puternica in 2008 si 2009 si o stabilizare in 2010. Exista insa constrangeri importante pe costuri - preturile materiilor prime sufera o instabilitate fara precedent, iar clientii creeaza presiune pentru incadrarea in limitele de buget si maximizarea avantajelor comerciale din partea furnizorilor”, mentioneaza Orlando Szasz.

Pentru a face fata dificultatilor generate de criza financiara, actionarii au decis sa transfere productia propriilor produse, inceputa in 2001, intr-o alta firma, Height Safety Engineering (HSE), condusa de Roland Szasz (foto stanga), care a luat fiinta la jumatatea anului 2009.

In prezent, Renania se ocupa de activitatile de import, distributie si exporta in Ungaria, Moldova si Bulgaria, in vreme ce HSE produce atat pentru piata interna, cat si pentru export, in Tarile Nordice, Elvetia si Italia.

De asemenea, fratii Szasz au infiintat in 2009 o subsidiara in Germania, coordonata tot de catre Roland Szasz.

In al doilea semestru din 2010, actionarii Renania vor deschide un nou birou extern, in China.

Nu cred ca mai exista vreun producator mondial de anvergura, indiferent de domeniu, care sa evite Asia, pentru ca in tarile asiatice poti obtine o productie ridicata, la un pret competitiv”, afirma Orlando Szasz.

Citeste si:

Decizia de separarea a productiei intr-o entitate juridica separata a venit dupa ce s-au analizat atributele specifice fiecarei activitati.

Pe fondul divizarii celor doua componente de business, dar si a restructurarii echipei de vanzari, proces care se va incheia in totalitate in 2011, compania a reusit sa revina pe crestere in 2010, cand a inregistrat o cifra de afaceri de 18,5 milioane de euro.

Pentru 2011, compania si-a bugetat o crestere a cifrei de afaceri la 22,5 milioane de euro, in contextul in care isi va restructura portofoliul de produse (care numara in prezent peste 4.000 de articole) si va finaliza extinderea echipei de vanzari, ceea ce va duce la cresterea prezentei pe piata.

Din 1995, anul infiintarii companiei, si pana in prezent, fratii Szasz au investit 4-5 milioane de euro in dezvoltarea activitatii operationale.

Bugetul de investitii pentru 2011 se ridica la 300.000 de euro si vizeaza achizitionarea de utilaje de productie.

In absenta unei evaluari oficiale, reprezentantii Renania estimau piata de profil la circa 100 de milioane de euro in 2008. In 2009, industria s-a contractat cu circa 20% pentru a inregistra o stabilizare in anul urmator. Pentru 2011, compania apreciaza o evolutie a pietei de 10%, la circa 83 de milioane de euro.

“Piata romaneasca are un potential foarte mare de dezvoltare, in conditiile in care companiile nu constientizeaza nevoia folosirii echipamentelor de protectie la locul de munca”, sustine Orlando Szasz.

Echiparea cu bocanci, veste reflectorizanta, casca si manusi a unui muncitor in constructii costa cel putin 80 de euro.

Renania are patru reprezentante la nivelul Romaniei, in Targu-Mures, Bucuresti, Timisoara si Oradea, precum si o retea de aproape 230 de distribuitori locali.

In porfoliul sau de clienti se afla nume precum Bechtel, Ford, Continental, Delphi, Nokia, Lafarge, Dacia, Petrom, Wienerberger, Siemens sau Holcim.