Daniel Mocanu a terminat Facultatea de Autovehicule Rutiere in 1992. Printr-un coleg, a ajuns sa lucreze intr-o firma care facea, dupa cum spune el, "mai mult sau mai putin HoReCa". I-a placut domeniul, drept pentru care a hotarat sa ramana in aceeasi arie de activitate. Astazi, dupa 18 ani de existenta Daas pe piata locala, Mocanu spune ca daca ar fi sa o ia de la capat, ar alege acelasi drum.

"Poate as urma cursurile unei facultati cu profil de business, decat una in domeniul ingineriei. Insa as alege sa lucrez in aceeasi industrie in care activez in prezent", mentioneaza el.

Compania condusa de Daniel Mocanu a avut un trend ascendent. In patru ani, a ajuns de la afaceri de 6 milioane euro la 20 milioane.

Insa, odata cu venirea crizei, piata in care opereaza Daas a fost afectata, iar veniturile si profitabilitatea furnizorului de echipamente pentru HoReCa si retail au inceput sa coboare.

Directorul general al companiei «a simtit» pentru prima oara criza in septembrie 2008, la un targ de profil la Miami. La momentul respectiv, in Romania, parea ca totul duduie. "Am auzit americani – chelneri din baruri, ospatari din restaurante, manageri etc. – vorbind de planuri de restructurare, de ajutoare de 1.000 de miliarde de dolari acordate de guvern bancilor, de luarea unui al doilea job pentru a-si putea plati facturile."

Chiar daca a fost greu de crezut ca se poate intampla acelasi lucru si la noi, Mocanu a tinut cont de cele vazute si auzite in Statele Unite si s-a pregatit. Anul 2008 s-a inchis tot pe crestere, cu o cifra de afaceri de 20 milioane euro, insa in 2009 Daas a inregistrat o scadere de 30%, la 14 milioane euro. Cu toate acestea, potrivit directorului companiei, declinul a fost mai mic decat cel al pietei HoReCa, care a coborat cu 35% sau decat cel al industriei de retail, care a scazut pe partea de frig comercial cu 40%.

In plus, in ciuda conditiilor negative din industrie, furnizorul de echipamente pentru industria HoReCa si pentru retail si-a crescut cota de piata (in retail a acumulat doua puncte procentuale).

Anul trecut, Daas a reusit sa creasca cu 5%, pana la 14,8 milioane euro, iar in acest an se estimeaza atingerea cifrei de afaceri rezultata in 2008 – 20 milioane euro.

"Multe proiecte au fost amanate sau au fost oprite. Zona de retail a fost afectata; daca in perioada 2006 – 2008 Carrefour si Real aveau si sase sau opt deschideri pe an, in 2010 au avut doar una. In privinta acestui an, lucrurile sunt inca incerte. Totusi, se pare ca anumiti retaileri au inceput sa revina – spre exemplu, Cora si Auchan sau Mega Image (care a deschis 20 de supermarketuri anul trecut si prognozeaza lansarea a inca 30 in 2011) si Billa", arata Daniel Mocanu.

Dupa cum spune el, sa vinzi un produs sau un serviciu in aceasta perioada nu mai este la fel de simplu. Majoritatea clientilor renegociaza ofertele, amana investitiile dar, mai devreme sau mai tarziu, reiau expansiunea. Cei mai afectati de criza au fost jucatorii mici; s-au vazut, in acest timp, brandurile puternice, conform oficialului Daas, care a continuat sa investeasca in criza.

Citeste si:

Compania a facut eforturi pentru a mentine numarul de clienti existenti, dar si pentru a il creste pe cel actual, cateva exemple in acest sens fiind Kaufland, Real, Cora, Auchan, Carrefour, Mega Image, Petrom City, JW Marriott Steakhouse, Casa Doina, Ramada Pitesti, Hotel Epoque.

De asemenea, Daas a alocat, anul precedent, cu cel putin 50% mai mult decat in anii 2007 – 2008 catre zona de training (unde lucreaza cu Ascendis, Codecs si Soar Management si investitii) si promovare, respectiv 150.000 euro.

Piata de echipamente pentru retail (frig) a fost de 30 milioane euro anul trecut, iar cea pentru HoReCa a ajuns la 40 milioane euro. In 2011, managerul Daas vede un avans de 30% pe zona de retail, ca urmare a faptului ca jucatorii straini mizeaza foarte mult pe dezvoltarea lor pe piata locala, care mai are nevoie de mult timp pana va ajunge la saturatie. In schimb, sectorul de echipamente pentru hoteluri, restaurante si cafenele va urca cu doar 5%.

Conform acestor estimari legate de piata, Mocanu prognozeaza ca, la nivelul businessului sau, segmentul HoReCa va creste cu 7%, pe cand retailul va urca ambitios, cu 35%. Daca pana de curand veniturile Daas proveneau in mod egal din HoReCa si retail, in 2011, in ton cu cresterea acestor piete, retailul va aduce 65% din businessul companiei.

Principalul plan al companiei este acela de a consolida liniile de business existente, prin pastrarea clientilor vechi si accesarea noilor client. Apoi, se urmareste dezvoltarea intensiva a serviciilor, dar si crearea de linii de business noi – una numita HVAC (heating ventilation air conditioning – aer conditionat si sisteme de ventilatie) si alta care are ca scop productia unor echipamente de bucatarie pentru HoReCa, in parteneriat cu unul dintre furnizorii companiei.

Despre industria de HoReCa de 4 si 5 stele

Compania lui Mocanu se adreseaza, in principal, pietei de 4 si 5 stele, care, dupa cum arata el, a fost mai putin afectata decat cea de 3 stele sau mai jos.

"Cand totul mergea bine, nu a fost greu si pentru jucatorii mai mici sa faca bani, insa cand a venit criza, lipsa specializarii lor in domeniu si in conducerea unei afaceri, accesul limitat sau inexistent la finantari, a dus la o prabusire a segmentelor de 1, 2 sau 3 stele", afirma el.

Industria HoReCa pare sa isi revina, potrivit acestuia. Sunt branduri care au anuntat noi lansari anul acesta si, totodata, vor fi renovate si cateva hoteluri.

Daas are sase birouri - Bucuresti, Ploiesti, Constanta, Iasi, Cluj, Timisoara - si reprezentanti de vanzari si service in Craiova, Pitesti, Brasov, Sibiu, Oradea, Satu-Mare. In total, compania are 167 de angajati.