Daniel Mocanu, CEO si unul dintre actionarii companiei romanesti DAAS, cu activitati in domeniul frigului comercial si industrial, spune ca retailul romanesc este in continuare pe o panta ascendenta, in conditiile in care apetitul pentru consum va creste. Anul trecut, DAAS, companie printre ai carei clienti se numara toti marii retaileri internationali din Romania si cele mai mari lanturi de supermarketuri cu actionariat romanesc, a avut o cifra de afaceri de 40 de milioane de euro, cu 62% mai mare decat in 2016. Ce planuri are pentru acest an compania infiintata in urma cu 25 de ani si care a fost evolutia retailului romanesc in ultimul sfert de secol?

Cand il intrebi care au fost principalii factori de crestere ai business-ului DAAS de anul trecut – compania a inregistrat o cifra de afaceri de 40 de milioane de euro, in crestere cu 62% fata de cele 24.5 de milioane de euro inregistrate in 2016 – Daniel Mocanu, CEO si actionar, spune ca apetitul in crestere pentru consum a fost unul dintre principalele motive de crestere.

”Anul trecut a fost unul absolut special din punct de vedere al cresterilor. Desi noi suntem mereu optimisti, anul trecut am avut rezultate peste asteptari. Au fost mai multe directii de crestere: toate liniile de business au crescut, serviciile (service si mentenanta) si pietele externe. Iar dintre directiile noi, frigul industrial a crescut foarte mult. Frigul industrial se imparte in doua componente: frig semi-industrial (depozite logistice), frig industrial pur (spatii de productie). Orice e in afara retailului alimentar se numeste frig industrial. Crescand zona retailului alimentar, automat trebuie sa vina din spate si spatiile logistice. Am lucrat cu unii dintre cei mai mari jucatori de pe piata, CTP si WDP, clientii finali fiind Profi, respectiv Carrefour. De asemenea, am facut si prima instalatie cu amoniac din istoria firmei, pentru Agricover”, spune Daniel Mocanu, CEO DAAS.

Business-ul DAAS: De la ”Nu vreau sa stau de vorba cu tine” la parteneriate ”uzuale” in Germania si Austria

Pietele externe au ajuns sa genereze intre 10% si 12% din business-ul companiei, principalele repere de anul trecut fiind, in acest sens, doua proiecte integrate, unul pentru Selgros in Germania si unul pentru Billa in Austria, in afara de proiectele pe care Daniel Mocanu le numeste ”uzuale”, pentru Kaufland, Metrou sau Real. In afara de Europa, DAAS mai are proiecte in Africa, in tari precum Camerun si Coasta de Fildes.

Acum zece ani, cand, ”daca erai din Romania erai privit intr-un anumit fel”, dupa cum spune Daniel Mocanu, parteneriatele cu marii retaileri sau cu marii furnizori de echipamente – printre partenerii DAAS se numara jucatori importanti la nivel mondial, precum Epta, Wiesheu, Ubert, Romcooling sau Tarkett – nu erau insa deloc ceva ”uzual”.

Daniel Mocanu, DAAS Romania, daas, Retail, magazine

”A fost dificil sa intram in relatia cu companiile din afara, pentru ca Romania avea o imagine nu prea buna, insa eu am facut sport de performanta si am reprezentat Romania si m-am luptat intotdeauna sa se cante imnul pentru noi, asa ca nu ne-am lasat nicio clipa. Primele abordari erau de genul «esti din Romania, nu prea vreau sa stau de vorba cu tine, iar daca stau de vorba cu tine trebui sa-mi dai avans 100%, toti banii inainte». Am creat parteneriate incepand cu ianuarie 2003 si azi suntem la aceeasi masa cu ei, cu drepturi depline. Nu exista absolut nicio diferenta intre retailul din Romania si cel din alte tari. Companiile straine au adus aceleasi tehnologii, ba in unele cazuri, au fost proiecte pilot in Romania – Carrefour si Kaufland au experimentat astfel de proiecte. Din punct de vedere al specialistilor in tehnica frigului, inginerie si asamblare, nu avem nicio problema, putem lucra oriunde in lume, standardele sunt la fel, ba chiar in unele cazuri suntem mai catolici decat Papa”, spune Daniel Mocanu, CEO si actionar in cadrul DAAS.

Anul trecut, DAAS, companie cu 210 angajati in prezent, a dotat peste 150 de magazine, printre clienti aflandu-se toti cei zece mari retaileri internationali prezenti in Romania, precum si retailerii nationali de la o anumita dimensiune in sus, precum Annabella, Diana, Zamfir, Vascar.

DAAS, estimari de scadere a cifrei de afaceri in 2018

Daniel Mocanu spune ca, in acest an, cifra de afaceri va fi mai mica, oricum peste 30 de milioane de euro, dar motivul nu este unul legat de piata sau de lipsa clientilor, ci de asa-numitul ”work-life balance”.

”Anul trecut am luat foarte multe proiecte si am respectat toate termenele, dar au fost extrem de multe proiecte si am fost toti la limita. Anul acesta ne-am propus sa ne alegem mai inteligent proiectele, avand grija ca toti colegii sa aiba un echilibru intre munca si viata personala si ne asteptam ca cifra de afaceri sa scada, dar va fi oricum peste 30 de milioane de euro. Trebuie sa avem grija si de noi si de familiile noastre. Finalul de an 2017 a fost unul nebun, toata lumea era cu limitele intinse peste maxim: din cele 40 de milioane de euro, 36 de milioane au provenit din core business, iar patru milioane dintr-o oportunitate. Din cele 36 de milioane, am facut 9 milioane in primele sase luni si 27 de milioane in urmatoarele sase luni din 2017, iar din acele 27 de milioane de euro, 21-22 de milioane au venit in ultimele patru luni”, explica Daniel Mocanu, CEO si actionar al DAAS.

In ciuda cifrei de afaceri in crestere semnificativa, cu profitabilitatea a fost mai greu, potrivit lui Daniel Mocanu, care spune ca retailerii si furnizorii isi cresc puterea si companii precum DAAS se afla la mijloc. In plus, retailerii incearca in permanenta sa-si reduca costurile. Mai mult, anul trecut freonul de prima generatie, folosit la echipamentele de racire, a trecut printr-o crestere semnificativa de pret, de la sapte euro pe kilogram la 40 de euro pe kilogram in doar o saptamana, acum ajungand sa coste peste 60 de euro pe kilogram.

Daniel Mocanu, DAAS Romania, daas, Retail, magazine

Un alt factor de risc pentru business-ul DAAS este comertul online, care ar putea afecta vanzarile in magazinele fizice. Totusi, cresterea e-commerce-ului nu ar fi chiar atat de rea pentru DAAS, daca luam in considerare ca produsele care sunt vandute online tot trebuie depozitate undeva, iar aceste spatii logistice, au, la randul lor, nevoie de frig industrial. In orice caz, amenintarea online-ului pare foarte indepartata, iar in Romania este inca loc de magazine fizice, si inca multe, in urmatorii ani.

”Ne asteptam la dezvoltari importante in urmatorii patru-cinci ani. Daca tinem cont de numarul de metri parati raportat la mia de locuitori, suntem inca departe de tarile cu economii avansate, suntem departe inclusiv de Europa Centrala, Polonia si Cehia, si de Ungaria chiar. In Romania sunt 2.500 de magazine in format modern si cred ca accepta usor pana la 4.000 de magazine”, spune Daniel Mocanu, CEO si actionar DAAS.

Pana in 2010, cele doua divizii DAAS, HoReCa si retail, au generat, fiecare, cate o jumatate din cifra de afaceri. Incepand cu 2011, retailul – care cuprinde toate solutiile de engineering, frig, dezvoltari, precum si sistemele de expunere, rafturi si case de marcat – a reprezentat doua treimi din business.

Daniel Mocanu, DAAS Romania, daas, Retail, magazine

”In 2012 am facut prima iesire internationala, relativ timida, in Moldova, urmata de Ucraina. La finalul anului 2013 si in 2014 am decis sa abordam denumirea integrata de DAAS International Group si am facut primele vanzari in Africa. In 2015 am iesit in Germania, iar in 2016 si 2017 in Germania, Austria si Grecia. Lucrasem si pentru Gazprom in Bulgaria si Serbia, iar pe lista mai avem, in acest an Belgia si poate Marea Britanie. Exista o lipsa din ce in ce mai mare a fortei de munca si trebuie sa ne alegem cu atentie proiectele si sa ne ducem pe cel sustenabile si profitabile. Practic, in toata Europa si in Africa exista foarte mult de lucru si trebuie sa vedem care sunt zonele in care avem si conditii decente pentru colegii nostri, si un balans bun intre timpul petrecut la munca si cel in care pot veni acasa si in ceea ce priveste profitabilitatea proiectului”, spune Daniel Mocanu, CEO si asociat al DAAS.

Cand a aparut cuvantul ”retail” in vocabularul de business din Romania?

Daniel Mocanu a facut volei de performanta, in perioada liceului ajungand sa joace in lotul national de juniori. A trebuit apoi sa aleaga intre a urma cursurile universitare la zi si a continua cariera sportiva si a ales prima varianta. A absolvit, in 1992, cursurile Facultatii de Transporturi, departamentul Autovehicule Rutiere, din cadrul Insitutului Politehnic din Bucuresti si apoi a lucrat, timp de un an, pentru o companie mixta italo-romana, care importa masini de inghetata si dozatoare de bauturi racoritoare.

”Am vazut potentialul, am vazut cum fac ei lucrurile si, impreuna cu doi colegi si prieteni, am decis sa infiintam compania DAAS in 1993, fiind convinsi ca vom face cel putin la fel de bine ca ei. In paralel am inceput cursurile de management al Open University Business School din Romania si am fost prima generatie care a terminat masterul in 1998. Simteam nevoia de alte lucruri, simteam nevoia de educatie antreprenoriala, desi nu stiam pe atunci ca asa se numeste si, pe langa spiritul antreprenorial, era nevoie si de educatia manageriala”, povesteste Daniel Mocanu, CEO si actionar al DAAS.

Daniel Mocanu, DAAS Romania, daas, Retail, magazine

Daniel Mocanu spune ca in 1993 nu exista cuvantul retail. Activitatea companiei a inceput cu dozatoarele de sucuri si masinile de inghetata, prima bucatarie profesionala DAAS a vandut-o in 1995 catre Daewoo Craiova – astazi fabrica Ford – pe atunci, iar primele elemente de retail modern au aparut la statiile de benzina din lanturile internationale care si-au facut aparitia in Romania: Lukoil in 1998, Petrom incepand cu 1997-1998, apoi Agip, Mol, Rompetrol.

”Cuvantul retail si clasificarea marii distributii in cash&carry, discounteri, hard discounteri, convenience stores si asa mai departe le-am auzit prin 1998 la un prieten care lucra la British American Tobacco si care avea cunostinte in afara. Incepand cu 2001, cu primul hipermarket Carrefour si in special dupa ce a fost clar ca Romania va adera la Uniunea Europeana, din 2005-2006, retailerii au inceput sa vina oe banda rulanta, in special cei francezi si cei germani”, povesteste Daniel Mocanu, CEO si actionar al DAAS.

Ce a invatat Daniel Mocanu din cariera de jucator profesionist de volei?

CEO-ul DAAS a jucat volei de la varsta de10 ani, iar in perioade liceului a fostam fost in lotul national de juniori. A renuntat la activitatea de sportiv profesionist pentru a urma facultatea la zi, dar a revenit in zona voleiului la dar la 40 de ani cand a facut un club de veterani, Tricolorul LMV Ploiesti.

”In 2012, la sfatul unui prieten, am facut si o echipa de seniori, cu care am promiovat acum trei ani, iar acum o luna am castigat campionatul si Cupa Romaniei. In ceea ce priveste cariera de sportiv veteran, week-end-ul trecut, la Varna, am castigat turneul international batand Bulgaria, Polonia si Letonia. «Number one and nothing less», asta e ideea la volei si nu numai”, conchide Daniel Mocanu, CEO si actionar al DAAS.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri