Nicolaie Chidesciuc (foto), economistul sef al ING, arata ca doua elemente care ar putea sustine consumul sunt increderea si cresterea salariilor. Doi termeni care pentru moment nu sunt valabili. In aceste conditii, nu ar trebui sa ne asteptam la o evolutie “fantastica” a consumului pe termen scurt (1-2 ani).

Pentru acest an, reprezentantul ING estimeaza un avans al consumului de pana 1%, procent ce se va mentine si in 2012.

“Romania are perspective semnificative de crestere pe termen mediu si lung. Avem de recuperat la nivel de consum si salarii. De asemenea, nu exista cerere pentru creditare. In continuare, oamenii nu sunt interesati de rata dobanzii, insa o reducere a ratei i-ar putea ajuta pe cei care au deja credite”, spune Chidesciuc.

Oferind un exemplu concret, Dan Sucu, proprietarul Mobexpert, afirma ca romanii au iesit mai rar in baruri si restaurante, alegand in schimb sa isi invite prietenii acasa ceea ce a dublat vanzarile de mese mari.

“Au crescut si vanzarile la tacamuri, pahare, fete de masa, frapiere si aparatura de bar. Practic, proprietarul locuintei s-a transformat in gazda. Pana acum trei ani, clientii poate sperau sa se mute intr-o casa mai mare. Cand au realizat insa ca acest lucru nu se va intampla in urmatorii 3-4 ani, au decis sa investeasca mai multa in locuinta pe care o au”, explica Sucu.

Omul de afaceri considera ca acele companii care vor intelege ca in prezent clientul cauta “incredere si respect” vor avea o mare oportunitate. [Cititi si Cu un stadion de 250 mil. euro si TVA marit cine e iresponsabil? In niciun caz clientii]

Dan Sucu: Cu un stadion de 250 mil. euro si TVA marit cine e iresponsabil? In niciun caz clientii

Dan Sucu: Cu un stadion de 250 mil. euro si TVA marit cine e...

Clientii cauta incredere si respect acolo unde isi cheltuie banii pentru ca nu il gasesc in alta parte. Incercati sa gasiti elementele acestea in sistemul sanitar sau la primarie, sau la politie. A gasi angajati cu zambetul pe buze si dedicati reprezinta inca o exceptie si nu o regula in Romania”, mai spune Dan Sucu.

De ce mai vorbim de crestere?

Dezvoltarea agresiva a comertului modern si modificarea comportamentului de consum al populatiei sunt cativa dintre factorii care vor asigura in urmatoarea perioada o crestere anuala de circa 5% a industriei bunurilor de larg consum, arata un studiu realizat de firma Contrast Management Consulting.

Daca in perioada 2000-2010, Romania a raportat cea mai mare crestere a pietei de retail din Europa Centrala si de Est, de aproximativ 123%, in urmatorii zece ani industria locala isi va mentine pozitia in top, cu o rata de crestere de 62%, mai mare decat cea a Poloniei (57%), Cehia (48%) sau Ungaria (46%).

Cu toate acestea, suma medie cheltuita de un roman in retail este inca la mai putin de jumatate din media europeana (46%). In plus, in cazul profitabilitatii medii a pietei de retail FMCG Romania inregistreaza un nivel de doar 0,5%.

Citeste si:

In ultimii cinci ani expansiunea comertului FMCG modern a fost sustinuta de deschiderea anuala a 117 magazine. Astfel, in 2010 existau 729 de magazine in retailul modern, cu mult sub nivelul inregistrat de tari precum Austria, unde doar retailerul Billa detine o retea de 1.000 de magazine.

O alta tendinta subliniata de consultantii Contrast este cresterea ponderii comertului FMCG modern pana la 50% din total piata si o valoare de aproximativ 8 mld. euro, in conditiile in care in urma cu cinci ani cota de piata depasea cu putin 20%.

Din punct de vedere al volumului vanzarilor, hipermarketurile ocupa prima pozitie in piata (46%), categorie urmata de Cash&Carry – 29% si discounteri – 12%.

Pe piata de retail FMCG din Romania sunt prezente cinci din cele mai importante grupuri de profil din Europa – Carrefour, Metro, Lidl & Schwarz, Rewe si Auchan.

Ce va urma: Scurt manual de tendinte
La sfarsitul anului 2010 in Romania existau aproximativ 100 mp de spatiu de retail modern la mia de locuitori, de 2,5 ori mai putin decat media spatiului de retail modern existent in tari ca Polonia, Ungaria, Cehia, Austria sau Germania, se mai arata in studiul Contrast.

Piata romaneasca mai poate sustine insa aproximativ 830.000 mp de spatiu modern de vanzare.

Bucurestiul ramane in topul regiunilor cu potential de dezvoltare cu aproximativ 100.000 mp, urmat de judete precum Dolj (35.000 mp), Prahova (32.000 mp), Dambovita (30.000 mp) si Valcea (30.000 mp).

Alexandru Vlad, directorul executiv al lantului de magazine cu vanzare angro Selgros Cash & Carry Romania, sustine ca pe viitor vom asista la o crestere accelerata a suprafetei de vanzare pe cap de locuitor. In prezent, aceasta suprafata se situeaza la 65 mp per capita. [Vezi si Retailerii raman optimisti si pompeaza sute de milioane de euro in expansiune]

Retailerii raman optimisti si pompeaza sute de milioane de euro in expansiune

Retailerii raman optimisti si pompeaza sute de milioane de euro in...

Suprafata totala de vanzare este in Romania de 1,4 milioane mp, reprezentand o jumatate din suprafata totala de vanzare in Polonia si cu mult in urma unor tari precum Franta (16 mil. mp suprafata totala de vanzare) sau Germania (23 mil. mp).

"Putem spune ca avem 3 Romanii: Bucurestiul, unde se concentreaza majoritatea investitiilor, orasele din tara - unde retailerii au inceput deja expansiunea, si zona rurala, unde trebuie sa fim atenti la miscarile care vor avea loc pe viitor", spune Vlad.

Cele mai importante tendinte:

  • Cresterea accelerata a suprafetelor mici
  • Trecerea de la magazinul universal la cel specializat
  • Mentinerea cotei de piata a comertului traditional la 50-55%.
  • Lupta acerba pe pret si intensificarea promotiilor.
  • Trecerea de la comerciantii care ofera doar produse la cei care ofera si servicii.
  • Comertul electronic va cunoaste un avant important in urmatorii 5-6 ani.
  • Trecerea la formate mici ale lanturilor mari de magazine
  • Parteneriate