La inceputul anilor ’90 in Cehia exista o singura microberarie, datand din anul 1449, explica Jan Vesely (foto), director executiv al Asociatiei Berarilor din Cehia. Acum sunt 120 de astfel de proiecte.

“Sunt ca ciupercile dupa ploaie. Apar peste tot. Produc bere in cantitati mai mici, insa pentru o halba de bere poti plati si de doua ori mai mult. Cota lor de piata adunata nu depaseste 1%. Nu au influenta in piata, insa microberariile sunt cruciale in promovarea culturii berii”, explica Vesely.

Potrivit acestuia, din totalul consumului de bere per capita in Cehia aproximativ 30 de litri erau consumati de turisti, situatie valabila pana la debutul crizei financiare. “Sa vii in Cehia si sa nu bei bere autohtona cam si cum ai veni in Franta si nu ai gusta un vin local. In schimb, 2009 si 2010 sunt primii doi ani in care cota detinuta de berea la draft a scazut sub 50%, pana la 48% din piata”, subliniaza Jan Vesely.

Si Danuta Gut, director Asociatia Berarilor din Polonia, sustine ca micii producatori sunt singurii care declara vanzari in crestere, chiar daca pretul produselor lor este unul mai ridicat. Numarul berariilor urmeaza o tendinta crescatoare si in Polonia. Astfel, la inceputul anilor ’90 existau doar doua microberarii, iar acum numarul lor atinge 27, iar alte 25 de proiecte sunt in executie.

“Berarii si-au extins portofoliul, se concentreaza pe sortimentele de beri nefiltrate. Dezvoltarea acetui segment tine insa si de consum si de puterea de cumparare, nu se adreseaza consumatorilor cu venituri mici. Insa, ca urmare a crizei, exista mai putina migratie turistica. Acesta este inca un motiv pentru care vanzarile scad”, afirma Gut.

Nici vecinii nostri bulgari nu au ignorat potentialul acestei nise. Miniberariile sunt amplasate in toate zonele turistice – pe litoralul Marii Negre, in Sofia sau in statiunile montane.

Miniberariile dau culoare industriei, oamenii apreciaza o bere proaspata. Cand vezi insa declinul pietei trebuie sa fii cu adevarat puternic din punct de vedere financiar pentru a deschide un astfel de proiect”, declara Ivana Radomirova, secretar general Asociatia Berarilor din Bulgaria.

Criza financiara nu este insa un motiv suficient de solid pentru stoparea investitiilor. Daca in perioada comunista, era un lux sa gasesti chiar si hartie pentru ambalajul unui produs, in prezent producatorii de bere investesc anual peste 30 de milioane de euro pentru schimbarea “look-ului” produselor, potrivit Ivanei Radomirova.

Cum sta Romania la acest capitol? In prezent exista in tara doar doua astfel de proiecte – unul apartine producatorului Ursus Breweries si se afla in Cluj-Napoca, pe locul fostei fabrici de bere, cel de-al doilea fiind situat in Timisoara si reprezentand o investitie a companiei Berarium. Valoarea totala a investitiilor nu depaseste suma de 2 milioane de euro.

Accizele gusta din afacerile berarilor

Tara medaliata cu aur in ceea ce priveste consumul de bere, Cehia a fost grav afectata atat de criza financiara, cat si de crestere accizelor. In ianurie 2010, guvernul ceh a hotarat sa majoreze accizele pentru producatorii de bere cu 33%, masura ce a generat un declin al vanzarilor de 8%. Scaderea venea pe fondul unei contractii a pietei de 6% in 2009 ca urmare a recesiunii.

Astfel, consumul de bere per capita a scazut de la 160 de litri la 144 de litri.

A fost cea mai grea perioada de dupa 1989. Cred ca am atins punctul maxim anul trecut pentru ca pentru 2011 se pare ca vom avea o crestere usoara a pietei, de pana in 1%”, considera Jan Vesely.

De asemenea, autoritatile poloneze au marit accizele in anul 2009, ceea ce a dus la o scadere a pietei de bere de peste 4%. Initial recunoscuta drept o tara cu un consum ridicat de vodka, Polonia a atins in anii ’90 un consum de bere per capita de 98 de litri.

Cresterea accizelor a fost insotita doi ani mai tarziu de majorarea TVA, care in opinia Danutei Gut (foto stanga), reprezinta o “mare greseala”, pretul fiind inca unul dintre factorii decisivi in decizia de cumparare.

“A fost un vis frumos sa cresti cu 12%, precum o racheta. Acum suntem multumiti si cu 1-2% crestere in acest an. Si de asemenea, trebuie luata in considerare vremea. Soarele este cel mai bun director de marketing in aceasta industrie, iar vara aceasta a fost groaznica”, spune Danuta Gut.

Si piata de bere din Bulgaria a fost afectata de criza financiara, volumul acesteia scazand cu 14% in ultimii doi ani. Astfel, de la un consum de 74 de litri per capita in 2008, in prezent s-a ajuns la un nivel de 67-68 de litri pe cap de locuitor.

“In primele sase luni, piata se oprise din declin si credeam ca ce a fost mai greu a trecut. Insa noile mesaje despre criza, Grecia care ne este vecina, schimba situatia. Bulgarii nu mai vor sa cheltuie banii pe iesitul in oras, exista pesimism in piata. Consumatorii se orienteaza spre branduri si ambalaje mai ieftine”, explica Ivana Radomirova.

1. In ultimul an, ati renuntat la berea preferata din motive de pret?




Consumul de bere inregistrat in Romania in primele 6 luni s-a mentinut la acelasi nivel din perioada similara din 2010, de 8 milioane hectolitri.

In 2010, climatul economic instabil a condus la o diminuare cu 3,5% a pietei berii din Romania fata de anul precedent, volumul total al acesteia atingand 17 milioane hectolitri. In ultimii doi ani, piata berii a scazut cu 16% comparativ cu 2008, anul in care vanzarile de bere in volum au atins o cota maxima de 20,2 mililoane hectolitri.

Consumul de bere pe cap de locuitor in 2010 a inregistrat o valoare de 78 litri, continuand trendul descendent inceput in 2009 si dovedind ca evolutia economica negativa i-a afectat pe consumatori modificandu-le obiceiurile de consum, potrivit Asociatiei "Berarii Romaniei".

Cititi si Cei mai mari bautori de bere din Europa. Vezi pe ce loc se afla romanii

REPORTAJ: Mini-beraria Ursus de la Cluj, neincapatoare la o luna de la deschidere

REPORTAJ: Mini-beraria Ursus de la Cluj, neincapatoare la o luna de...