“Berea e ca un meci de fotbal, care dureaza 90 de minute. Suntem abia la minutul zece al meciului. Nici jucatori precum Ronaldo sau antrenori precum Mourinho nu pot sa spuna cum se va termina meciul din primele zece minute”, spune Jan Derck van Karnebeek.

In opinia sa, evolutia economiei romanesti si a industriei de bere va depinde foarte mult de recastigarea increderii consumatorilor. “Vestea buna este ca industria berii este foarte in viata. Atunci cand fiecare va crede ca maine va fi mai bine decat astazi, atunci vom vedea ca economia reincepe sa creasca”, subliniaza presedintele Asociatiei Berarii Romaniei.

Totodata, acesta considera ca revenirea economica se va baza pe consum si productivitate si nu pe creditare.

“Creditele au cunoscut o dezvoltare mult prea rapida in perioada 2005-2008, oamenii si-au asumat responsabilitati financiare care ii depaseau, si care acum trebuie ajustate. Acesta este si unul din motivele pentru care aceasta criza dureaza mai mult de cateva luni, intrucat consumatorii trebuie sa isi reduca nivelul de indatorare. Cred ca revenirea economica se va baza pe consum si productivitate, romanii sunt oameni destepti, si-au invatat lectiile si vor fi mai atenti. Viitorul Romaniei sta in productia si consumul brandurilor locale”, explica van Karnebeek.

2010 a reprezentat al doilea an de scadere pentru industria locala de bere, piata contractandu-se cu 3,5% fata de 2009, pana la un volum de 17 milioane de hectolitri. In ultimii doi an, industria de profil a intregistrat un declin de 16% fata de anul 2008, cand volumul vanzarilor de bere a atins o cota maxima de 20,2 mil. hectolitri.

Al doilea an de scadere pentru piata berii

Al doilea an de scadere pentru piata berii

Consumul de bere pe cap de locuitor a inregistrat anul trecut o valoarea de 78 litri, continuand trendul descendent inceput in 2009 si demonstrand ca situatia economica a afectat clientii si obiceiurile de consum. In 2008, consumul de bere pe cap de locuitor se situa la 93 de litri, iar in 2009 acesta a atins nivelul de 81 de litri. "Ne-am intors undeva la nivelul din 2005-2006", spune Constantin Bratu, presedintele Asociatiei Berarii Romaniei.

Spre comparatie, in 2009 consumul de bere pe cap de locuitor se situa in Cehia la 159,3 litri, tara urmata in clasament de Germania (109 litri), Austria (106 litri) si Irlanda (91 litri).

In prezent, cele 5 companii membre ale Asociatiei Berarii Romaniei - Bergenbier, Heineken Romania, Romaqua Group, United Romanian Breweries si Ursus Breweries - ating un volum de 15,3 mil. hectolitri, cu 4,4% mai putin fata de 2009.

Potrivit datelor Asociatiei, Romania detine 5% din productia totala de bere din Europa.

Citeste si:

In 2010 importurile de bere au crescut pana la 0,22 mil. hectolitri, in timp ce exporturile au inregistrat o scadere, pana la 0,14 mil. hectolitri. Exporturile de bere vizeaza in principal tarile in care exista comunitati de romani (Italia, Spania, Chicago), in timp de importurile sunt sustinute de mai multe tari - de la Germania, Anglia, Cehia pana la Mexic.

Preferintele consumatorilor in ceea ce priveste ambalajul s-au mentinut constante, PET-ul detinand o pondere de 49,3%, sticla - 31,7%, doza - 16% si berea la draft - 3%. "Romania este si locul de nastere al PET-ului, de aici si ponderea ridicata a acestui ambalaj. Printre tarile in care consumatorii mai consuma bere la PET se numara si Bulgaria, Cehia, Rusia si Ucraina. Putem spune chiar ca romanii ii invata pe cehi cum sa consume bere la PET", declara Jan Derck van Karnebeek.

1.900 de locuri de munca in industria berii, sterse de criza

Daca in 2009, cei cinci membri ai Asociatiei Berarii Romaniei detineau pe plan local 13 fabrici si 6.000 de angajati, anul trecut numarul unitatilor de productie s-a redus la 10, in timp ce 1.900 de angajati si-au pierdut locurile de munca, pe fondul crizei financiare. In 2010, Ursus Breweries, Heineken Romania si Bergenbier au inchis 3 unitati de productie - la Cluj-Napoca, Hateg si Blaj - decizie care a afectat 420 de angajati.

Ursus va inchide fabrica din Cluj-Napoca, iar 150 de oameni vor fi trimisi in somaj

Ursus va inchide fabrica din Cluj-Napoca, iar 150 de oameni vor fi...

"Nu ne place sa inchidem fabrici si sa vedem ca oamenii isi pierd locurile de munca. Nu exista insa alternativa pentru a mentine acest sector sanatos si competitiv in acest climat economic dificil", spune presedintele Asociatiei Berarii Romaniei.

Industria berii genereaza in total un numar de 96.400 de locuri de munca, dintre care 52% in retail, 24% in industria ospitaliera, 13% furnizori si 11% in berarii si distribuitori, potrivit datelor Ernst&Young.

"Inchiderea fabricii din Hateg nu a fost usoara, in special ca activitatea economica din zona nu este mare. Am oferit angajatilor afectati consiliere pentru a-si gasi un nou loc de munca. Multi dintre ei nu stiau cum sa aplice pentru un nou job, lucrau de o viata in bere si asta a fost primul lor loc de munca. Le-am oferit de asemenea consiliere financiara, intrucat in momentul in care le-am oferit pachete compensatorii importante, tentatia este mare sa cheltuiasca acei bani. Au realizat ca nu trebuie sa cheltuiasca acesti bani pe o noua masina. Toti oamenii au trecut prin acest program de reconversie. Am reusit sa oferim un loc de munca acelor persoane care s-au dovedit flexibile in alte unitati de productie pe care le avem, la Mures sau chiar Constanta. Nu vom fi niciodata mandri sa inchidem o fabrica, insa cred ca am facut-o cat de bine am putut", a declarat ulterior pentru Wall-Street Jan Derck van Karnebeek, in calitate de presedinte al Heineken Romania.

Membrii Asociatiei Berarii Romaniei au investit in 2010 51 mil. euro, iar contributia la bugetul de stat a atins pragul de 270 mil. euro, in crestere cu 7 mil. euro fata de 2009.

Asociatia Berarii Romaniei a fost infiintata in anul 2004 si reprezinta producatorii de bere din Romania atat pe plan local, cat si international. Din 2011, Asociatia are doi noi membri - Soufflet Malt Romania si Asociatia Producatorilor de Hamei din Romania.