Angela Cretu, o romanca de 37 de ani, conduce de la Moscova grupul est european al Avon, un portofoliu de peste un miliard de dolari. Dupa experienta acumulata in SUA, Serbia sau Rusia, spune ca, in mod cert, se va intoarce la un moment dat in Romania, unde oamenilor „nu le este teama sa experimenteze si exista scanteie in generatia actuala de lideri”.

Crede cu tarie in capacitatea romanilor de a tine pasul cu Europa si sustine ca mersul economiei va depinde si de abilitatea liderilor de business de a se adapta la noile reguli ale jocului.

„Companiile trebuie sa se redefineasca si sa se gandeasca la impactul tehnologiei, la inovatie, la servicii personalizate si nu segmentate, la digital. Nu cei mari, ci cei mai rapizi in schimbare vor guverna piata de maine”, puncteaza Cretu.

In acest context, Romania va fi competitiva daca va relaxa si simplifica sistemul fiscal pentru investitori. In plus, o mai buna promovare a oportunitatilor de afaceri sau a turismului, in randul unor investitori de calibrul Rusiei, este necesara.

„In Rusia nu se vorbeste prea mult despre Romania. O simpla comparatie: din Moscova catre Sofia exista trei zboruri directe zilnic, in timp ce catre Bucuresti sunt doar doua pe saptamana. Asta reflecta relatiile economice dintre tarile noastre. Totusi, mari companii precum Gazprom vin sa investeasca in Romania si companii mari din Romania exporta in Rusia. Poate ca lucrurile vor progresa si relatiile economice se vor intensifica in viitor”, adauga Angela Cretu.

Mihai Barsan, romanul optimist

Mihai Barsan a preluat in 2009 marketingul Pivovary Topvar din Slovacia, parte a grupului SABMiller, dupa ce, timp de patru ani, a ocupat pozitia de vicepresedinte de marketing al Ursus Breweries.

Se gandeste la momentul in care va reveni in Romania, mai ales ca perspectiva de a se ocupa din nou de marci locale de bere il atrage nu doar profesional, ci si personal.

„Fiecare marca romaneasca ce isi respecta promisiunile ne dovedeste ca suntem si noi romanii capabili de profesionalism si calitate. Avem nevoie de mai multe si mai puternice asemenea dovezi. Parca prea ne-a lovit pesimismul si lipsa de incredere in noi insine si unii in altii”, crede Mihai Barsan.

Evolutia economica a Romaniei se incadreaza intr-o tendinta generala a regiunii - posibilitati mari de crestere versus dependenta de investitorii externi, subliniaza managerul SABMiller. Ce trebuie sa se schimbe?

„Cu doar cativa ani in urma, romanii erau printre cei mai increzatori. Sper sa ne reasezam asteptarile, sa ne mai echilibram, pentru ca increderea nejustificata a dus la aventuri si cheltuieli nesabuite, dar lipsa de incredere de acum pare sa ne paralizeze”, afirma Barsan.
Personal nu simte ca activeaza intr-o noua economie. “Viata este mai grea, iar riscul de a nu reusi este mult mai mare. Pe de alta parte, ultima oara cand mi-am intrebat sefii, tot cresterea veniturilor si a profiturilor era ideea, ca si acum cinci ani”, puncteaza romanul.

Andrei Haret si un nou tip de marketing

Fost vicepresedinte de vanzari si distributie al Ursus Breweries, Andrei Haret conduce acum operatiunile Dreher Breweries, parte a grupului SABMiller Ungaria.

Ii lipseste exuberanta specifica romanilor, insa nu uita niciodata ca activeaza, poate, pe una dintre cele mai dificile piete de bere din Europa. Aici, o singura zi in care iti abati atentia de la realitatea industriei iti poate aduce prejudicii importante pe termen mediu si lung.

Citeste si:

Este totusi atent si la ce se intampla peste granita. Economia Romaniei nu se vede prea bine, dar situatia nu este la fel de grava ca cea a altor tari membre UE, in conditiile in care gradul de indatorare este relativ rezonabil.

La randul sau, vorbeste despre existenta aceluiasi climat economic de acum cinci ani. Diferenta consta in faptul ca omenirea a realizat, in final, ca datoriile suverane au atins cote alarmante pentru unele state, lucru ce a dus la o recalibrare a gradului de optimism-confidenta al populatiei.

Asistam deopotriva la un nou tip de marketing, orientat pe ocazii de consum si mai putin pe cel care priveste consumatorul in sens general.

„Marketingul ocaziilor de consum va deschide apetitul oamenilor de a relua consumul, facand ca roata macroeconomiei sa se invarta din nou”, mai spune Haret.

Marilen Kenington in patria berii

Marilen Kenington a ajuns, intr-un deceniu, in prima linie de management a grupului StarBev, preluand conducerea a trei departamente: legal, HR si corporate affairs.

S-a obisnuit usor cu orasul adoptiv, insa ii lipseste spiritul latin sau energia cu care oamenii interactioneaza si se bucura de viata. E suficient acest argument pentru a o aduce inapoi in Romania?

„As vrea sa descopar si alte locuri, oameni, culturi. Mediile de business sunt asa de diferite de la o tara la alta, chiar si in aceeasi companie. E fascinant, iar odata ce ai pornit pe calea asta, e greu sa te mai intorci”, declara Kenington.

Din Praga, evolutia economica a Romaniei este vazuta ca extrem de lenta. Insa, cu siguranta este conectata deja la noua economie sau, mai precis, la „lumea noua”. Conceptul, care se vehiculeaza de ceva vreme, o trimite cu gandul la viteza ametitoare a schimbarilor.

„Mituri, monstri sacri dispar in fiecare zi! Riscul este fie sa luam decizii gresite, fie sa ne panicam si sa ne blocam precum iepurele in lumina farurilor. Rigiditatea si lipsa de actiune sunt cei mai mari dusmani ai nostri, ca oameni si profesionisti”, crede managerul roman.

La nivel macro, volatilitatea legislativa din Romania, in special in domeniul fiscal, reprezinta un factor descurajant pentru mediul de afaceri. Din acest motiv masurile corective imediate ar trebui sa fie o prioritate pentru imbunatatirea competitivitatii, mai spune Kenington.

Articol publicat in Revista Wall-Street, editia a doua: Noua economie.

Revista Wall-Street, editia a doua: Noua economie - TOTUL este in schimbare!

Revista Wall-Street, editia a doua: Noua economie - TOTUL este in...