Dupa ratarea unei prime runde, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a scos din nou la privatizare societatea brasoveana producatoare de rulmenti, Rulmentul. De aceasta data, reprezentantii Directiei de privatizare din AVAS au solicitat managerilor si o evaluare completa, absolut necesara pentru reluarea grabnica a procedurilor de privatizare. Societatea este viabila, peste 90% din productie este destinata exportului, avand omologate in productie peste 500 de repere, flexibilitatea fluxurilor tehnologice permitand oricand fabricarea lor, in functie de comenzi.

Ceea ce agraveaza insa situatia economica-financiara sunt cele aproximativ 55 de milioane de euro datorii totale, incluzand cele la bugetul statului - din care mai mult de jumatate sunt majorari si penalitati -, datoriile comerciale si liniile de credit. Mare parte dintre datorii se inregistreaza din cauza creditelor necesare retehnologizarii, cu linii de productie performante.

Cifre diferite

Tocmai pentru ca societatea este viabila, managerii si liderii sindicali au fost neplacut surprinsi de acuzele liberalului brasovean Adrian Ciocanea, secretar de stat la Ministerul Integrarii Europene, cum ca uzina s-ar afla intr-o "situatie grava", conform informatiilor primite de acesta de la AVAS. "Cei de la AVAS s-au declarat nemultumiti de intarzierea mare cu care directorul uzinei le-a remis noul program de restructurare. Din datele pe care le detin, datoria foarte mare, acumulata in timp, este de 80 milioane de euro. Apoi, daca de la 1.300 de salariati trebuie sa se ajunga la 700, multi dintre oamenii buni au inceput sa plece, toate acestea denotand un management defectuos", a declarat Ciocanea.

In replica, directorul general al societatii, Vasile Surdu, a sustinut: "Nu stiu de unde a scos dl Ciocanea cifra de 80 de milioane de euro. In realitate, datoria uzinei este de 55 milioane de euro. In ceea ce priveste transmiterea cu intarziere a programului de restructurare, aud pentru prima data de asa ceva. AVAS nu ne-a cerut niciodata un asemenea program. In schimb, am discutat despre o noua evaluare". Pozitia sa a fost confirmata de un oficial al AVAS, care a vrut sa isi pastreze anonimatul. "Niciodata nu a fost vorba despre un program de restructurare in cazul Rulmentul Brasov, asa cum nu am informatii nici despre managementul defectuos de la aceasta societate", a declarat acesta.

Nu se pune problema de disponibilizari colective

In ceea ce priveste numarul de salariati, liderul Sindicatului Liber Rulmentul, Gabriel Dachim, a declarat ca nici nu se pune problema de disponibilizari colective. "Suntem acum 2.950 de salariati, cifra optima cu care poate functiona o fabrica de rulmenti. Nicaieri, in tara sau peste hotare, nu se lucreaza cu mai putini! Noi am supravietuit pentru ca ne-am adaptat mereu cerintelor pietei. De exemplu, suntem singurii din tara care producem rulmenti conici mari pentru autocamioane", a afirmat Dachim. Liderul sindical este de parere ca societatea este "prinsa la mijloc" intre divergentele dintre Guvern, AVAS si autoritatile locale.

Restructurare pe model "Tractorul"

Surse demne de incredere sustin ca oficialii AVAS nu au fost deloc "incantati" cand au aflat ca, saptamana trecuta, managerii si liderii sindicali au primit vizita si au discutat cu ministrul de stat Gheorghe Pogea, cu prefectul Brasovului, Aurelian Danu, si primarul George Scripcaru.

Vicepremierul Pogea s-ar fi aratat placut surprins de cele vazute si aflate aici. Acesta a sustinut aplicarea unor masuri de restructurare pe model Tractorul, prin comasarea si restrangerea activitatilor.
Totodata, banii obtinuti din vanzarea activelor disponibile sa fie folositi atat drept capital de lucru, cat si pentru modernizare. Pe de alta parte, AVAS este de acord cu aceste masuri, dar vrea ca toti banii astfel dobanditi sa fie virati in contul achitarii datoriilor societatii.
AVAS detine 50,9% din actiunile Rulmentul Brasov. De privatizare sunt interesati deja doi investitori de peste hotare.