Are 51 de ani, dintre care 25 i-a petrecut in cadrul Procter&Gamble sau a “familiei P&G”, dupa cum ii place sa spuna. Hans Dewaele este unul din “parintii” gigantului american in Romania, fiind cel care in urma cu 19 ani punea bazele departamentului local de marketing.

A ramas timp de patru ani in Romania si a revenit abia in decembrie anul trecut. Prima impresie pe care a avut-o in momentul in care a iesit din aeroport a fost “Wow!”.

“Cand am iesit din aeroport am fost foarte surprins, am recunoscut strazile, insa restul s-a schimbat dramatic. E evident acest lucru cand strabati toata partea de nord a Bucurestiului, care s-a dezvoltat incredibil in acesti ani. Ce era in trecut un teren gol este acum acoperit de cladiri si proiecte de retail, locuinte. Insa pe langa toate acestea, mi se pare ca frumusetea Bucurestiului este mult mai evidenta decat in anii de dupa Revolutie. Multe cladiri au fost renovate cu gust. Constructiile noi au fost alese cu bun gust, nu e nimic ce tipa la tine. Am locuit in zone in care oamenii vroiau sa se dezvolte foarte repede si au adoptat ce era mai rau din modernism”, povesteste Dewaele.

Acesta nu este singurul aspect care l-a surprins in mod placut pe seful P&G. Faptul ca oriunde merge intalneste persoane fluente in limba engleza reprezinta pentru el o garantie a calitatii romanilor si a nivelului de educatie de aici.

Unul dintre primele lucruri care sunt compromise in unele tari, in aceasta fuga pentru dezvoltare, este educatia, dar in Romania am impresia ca lucrurile stau altfel”, spune Hans Dewaele.

Dupa ce in 1994 a recrutat primii oameni de marketing ai P&G in Romania si a stabilit cu ce portofoliu de produse urma gigantul american sa atace piata locala, Dewaele conduce acum o echipa de peste 1.000 de angajati si peste 25 de branduri.

“Cand am venit in Romania nu aveam nici birouri. Ne-am uitat pe ce categorii de produse ne propunem sa concuram, cum vom aduce brandurile si cum le vom oferi consumatorilor. A durat 6 luni, apoi am inceput procesul de recrutare. Alaturi de un brand manager din Marea Britanie am ales atunci 8-9 persoane pentru departamentul de marketing”, isi aminteste seful P&G.

In opinia sa, consumatorul roman continua sa caute un raport echitabil pret-calitate, la fel cum se intampla si in 1998.

Citeste si:

“La inceput vindeam Ariel in pungi de mici dimensiuni, fiind destul de scump. Varianta care inregistra cele mai mari vanzari era cea pentru masinile de spalat automate, chiar daca pe vremea respectiva putini erau cei care aveau astfel de masini. Chiar si in zonele rurale consumatorii au inteles ca desi varianta aceasta de detergent era mai scumpa avea rezultate mai bune. Consumatorii romani sunt destepti”, crede Hans Dewaele.

Categoriile care inregistreaza cele mai mari vanzari (reprezentand 80% din total vanzari) sunt ingrijirea casei (detergenti), produsele pentru ingrijirea copiilor si cosmeticele.

Spre exemplu, doar brandul Pampers genereaza la nivel mondial vanzari de 8 mld. dolari anual.

Cu piciorul pe pedala de acceleratie

Hans Dewaele l-a inlocuit in functie pe Sotirios Marinidis, vice presedinte si director general al P&G Romania din septembrie 2009, care a fost numit vicepresedinte si director general al P&G Rusia.

P&G Romania are un nou director general. Marinidis pleaca in Rusia

P&G Romania are un nou director general. Marinidis pleaca in Rusia

Noul manager sustine ca “nu va schimba ritmul” in care functioneaza business-ul local, insa va incerca sa gaseasca oportunitati prin care sa accelereze cresterea afacerilor P&G Romania. Fara a oferi detalii despre evolutia afacerilor anul trecut, Dewaele a afirmat ca “a existat crestere”, bazandu-si afirmatia pe faptul ca Romania reprezinta cea mai mare piata a P&G din Balcani si pe existenta oportunitatilor de dezvoltare pe toate segmentele in care activeaza compania.

O componenta importanta o reprezinta si exporturile, 90% din productia fabricii de sampoane si balsamuri de la Urlati fiind orientata catre tari din zona Asia Centrala, Rusia, Ucraina. In plus, 50% din productia de detergenti a fabricii din Timisoara este destinat tarilor din zona Balcanilor si Turcia.

“Daca cererea va creste vom mari exporturile. Cred ca anul acesta va fi in linie cu 2012 sau va arata chiar putin mai bine. Mai multa stabilitate in zona euro va fi in beneficiul Romaniei, care exporta in aceasta zona. Nu vom atinge nivelul din 2007-2008, insa cand ai un climat economic stabil consumatorii sunt mai dispusi sa cheltuiasca bani”, afirma Dewaele.

Urasc sa stau la birou

“Imi urasc biroul”, spune razand Hans Dewaele, care mizeaza pe o intensificare a vizitelor in lanturile mari de retail, dar si a magazinelor de proximitate.

“Saptamana trecuta am fost in Serbia, saptamana viitoare voi fi in Sofia. Avem suficienti oameni la birou. Ne luam o zi intreaga si mergem sa vizitam supermarketuri, magazine mai mici, chiar si cele de cartier. Primul lucru la care ma uit este sa am toate produsele in magazine. Cele care lipsesc nu pot fi cumparate, deci nu exista pentru consumator”, explica oficialul P&G.

Procter&Gamble comercializeaza pe piata romaneasca marci precum Ariel, Tide, Bonux, Ariel Professional, Ace, Lenor, Mr. Proper, Fairy, Pantene Pro-V, Head & Shoulders, Safeguard, Herbal Essences, Wash&Go, Blend-a-med, Camay, Always, Alldays, Discreet, Naturella, Pampers, Olay, Gillette, Braun, Duracell, Oral-B.