Scumpirea barilului de petrol, frica de teroristi si isteria accidentelor sint tot atitea motive de ingrijorare pentru companiile aviatice. Potrivit statisticilor, costurile cu combustibilul reprezinta, in medie, circa 15 la suta din totalul cheltuielilor unei companii aeriene, multi operatori facind mari eforturi pentru a-si pastra preturile pe loc.

Insa, la nivel mondial, de departe cea mai mare lovitura au suferit-o companiile aeriene din cauza evenimentelor de la 11 septembrie 2001, din Statele Unite, care le-au provocat scaderi semnificative ale numarului de pasageri. Daca e sa lasam la o parte problemele, pe piata de profil un avint important l-au luat operatorii low-cost, care ofera transport aerian la preturi foarte mici, dar fara alte servicii adiacente. Nici Romånia nu a „scapat” de aceste transformari ale pietei de transport aerian. Tara noastra este o piata in plina dezvoltare, ce atrage tot mai multe companii aeriene, care se bat in oferte tot mai tentante.

TAROM ARE PLANURI DE DEZVOLTARE

Concurenta din partea marilor companii europene a determinat TAROM sa renunte la cursele long curier, din cauza costurilor prea mari, pierzind astfel un anumit numar de pasageri. In prezent, actualii guvernanti au planuri mari pentru operatorul national de transport aerian. „Vreau ca TAROM sa se dezvolte, sa devina o companie prospera. Romånia are interesul sa aiba o companie aeriana care sa fie un jucator puternic. Sint gata sa va sprijin pentru a deveni o companie puternica," a afirmat primul ministru Calin Popescu Tariceanu.

Premierul a solicitat recent companiei TAROM sa analizeze in ce conditii ar putea sa opereze zboruri regionale, care sa deserveasca unele din tarile vecine, cu care nu exista conexiuni directe in acest moment, si care sa aduca profit. Tariceanu a cerut reprezentant ilor companiei TAROM sa identifice o strategie de dezvoltare pentru deservirea rutelor europene, deoarece integrarea Romåniei in UE va duce si la cresterea traficului de pasageri. Strategia se pare ca vine mult prea tirziu, dupa ce, in ultimii ani, TAROM a reusit „performanta” de a pierde cote bune de piata in favoarea altor jucatori mai agresivi.

CRESTERE CU 30% A BUSINESS- ULUI

Piata romåneasca a atras toate marile companii aeriene europene. Daca acum 15 ani principalul operator in Romånia era TAROM, acum gasim companii, cum ar fi Air France, KLM, Lufthansa, British Airways, Malev, Alitalia si altii. „Piata romåneasca de transport aerian este in continua crestere. De asemenea, si concurenta pe aceasta piata este in crestere, ceea ce duce printre altele si la cresterea continua a calitatii produselor noastre”, considera Bogdan Lazar, Sales Executive la Austrian Airlines. La rindul lor, reprezentantii British Airways Romånia sint optimisti in ce priveste dezvoltarea transportului aerian in aceasta zona, mizind pe o cres- tere a business-ului.

„In perspectiva aderarii Romåniei la Uniunea Europeana in 2007, ne asteptam ca piata sa inregistreze o crestere sigura, odata cu cresterea traficului intre Bucuresti si principalele metropole europene. In ceea ce priveste British Airways Romånia, estimam o crestere de 30% a business-ului anul acesta. De asemenea, Londra a inceput sa fie considerata o destinatie turistica mult mai accesibila decit pina in prezent. Faptul ca incepind cu martie 2006 tarifele noastre spre Londra incep de la 95 de euro, arata clar intentiile noastre de a stimula turismul din si catre Marea Britanie”, au declarat reprezentant ii companiei British Airways Romånia.

Gigantii aerieni au patruns pe piata romåneasca si au venit cu un numar ridicat de zboruri, calitate si preturi competitive. Romånia este una dintre tarile in care British Airways doreste sa-si dezvolte activitatea, acest lucru fiind dovedit prin introducerea unui al doilea zbor zilnic, din luna martie a acestui an. British Airways analizeaza posibilitatea introducerii de zboruri si pe alte aeroporturi regionale, cum ar fi Cluj, Iasi sau Timisoara, insa acest pas depinde foarte mult de cererea consumatorilor. Aceasta este urmatoarea etapa in competitia companiilor aeriene de pe piata romåneasca – mutarea zborurilor catre aeroporturi locale, zona unde Tarom a avut o lunga perioada un monopol.

O strategie asemanatoare are si Austrian Airlines. „Anul acesta Austrian Airlines a deschis doua noi destinatii in Romånia, Sibiu si Iasi, iar eforturile noastre se indreapta in principal in consolidarea pozitiei de lider de piata in aceste zone”, puncteaza Bogdan Lazar, Sales Executive la Austrian Airlines, companie care are o retea de 130 de destinatii in 66 de tari, pe 6 continente. Lazar a precizat ca, in general, cifrele privind transportul aerian din prima parte a acestui an sint in crestere fata de aceeasi perioada a anului trecut. La rindul lor, reprezentantii British Airways vorbesc de o „usoara redresare” a transportului aerian, atit la nivel mondial, cit si in Romånia. „British Airways Romånia a inregistrat in ultimii doi ani cresteri constante ale numarului pasagerilor transportati si, din acest punct de vedere, putem spune ca ne aflam pe un drum bun”, au mai aratat sursele citate.

O alta mare companie, Air France, opereaza cinci zboruri zilnice pe directia Bucuresti- Paris, din care doua in colaborare cu Tarom. In 2005, compania franceza a transportat peste 100.000 de pasageri din Romånia. KLM opereaza trei curse zilnice pe ruta Amsterdam-Bucures ti si retur, in 2005 transporti nd 150.000 de pasageri pe aceasta ruta. Olandezii de la KLM au in vedere extinderea destinatiilor si catre aeroporturi din provincie, cum ar fi Timisoara, Cluj, Iasi sau Constanta. Nemtii de la Lufthansa au transportat in 2005 circa 190.000 de pasageri din tara noastra. In prezent, Lufthansa opereaza 47 de zboruri saptaminale din Romånia, dintre care 21 pleaca din Bucuresti spre München, 14 spre Frankfurt si sase spre Dusseldorf, in timp ce alte sase zboruri leaga Timisoara de München. Lufthansa a introdus in acest an doua zboruri zilnice noi pe directia Bucuresti-Dusseldorf si Bucuresti-Timisoara-München.

ZBORURI LA PRET DE AUTOCAR

Pe linga companiile aeriene clasice, un segment din ce in ce mai semnificativ de piata este cistigat de companiile low-cost: Blue Air, My Air, Wizz Air si Sky Europe. Acestea au determinat o crestere a numarului de pasageri, in special pe aero aeroporturile regionale si secundare. Oficialii operatorilor aerieni clasici sustin ca zborurile low-cost nu reprezinta in prezent o concurenta, fiind vorba de „un alt produs”. Blue Air Transport Aerian este prima companie aeriana autohtona care opereaza zboruri in sistem de low-cost, avind capital 100% privat romånesc.

Insa marii transportatori clasici nu se tem. „Cu toate ca nici un operator low-cost nu opereaza inca ruta Bucuresti-Londra, concurent a nu ne sperie sub nici o forma”, apreciaza reprezentantii British Airways. Mai mult, ei sint de parere ca un mediu concurent ial in piata este in folosul pasagerilor. „Bineinteles, calitatea serviciilor noastre, flexibilitatea si conexiunile pe care le oferim ne diferentiaza clar in raport cu operatorii low-cost”, precizeaza aceleasi surse. Blue Air opereaza in prezent in Italia (Roma, Milano, Verona – cu plecare si din Arad, Torino), Spania (Madrid, Barcelona, Valencia – cu plecare si din Arad), Turcia (Istanbul), Olanda (Maastricht), Franta (Paris si Lyon) si Germania (Frankfurt). In 2005, Blue Air a transportat mai mult de 240.000 pasageri si a avut o cifra de afaceri de peste 24.000.000 de euro. „Pentru anul 2006 estimam 35.000.000 de euro cifra de afaceri si peste 350.000 pasageri transportati, si mai mult de 70% grad de ocupare“, precizeaza Florentina Ivan, Marketing Director Blue Air.

Flota Blue Air este constituita in prezent din trei aeronave moderne, doua Boeing 737, serie 300 avind o capacitate de 144 de pasageri (inregistrata ca YRBAA) si, respectiv, 136 pasageri (inregistrata ca YR-BAC) si un Boeing 737 serie 500, avind capacitatea de 123 pasageri. „In aceasta vara vom achizitiona o alta aeronava, iar anul 2007 intentionam sa-l intimpinam cu o flota de 6 aeronave“, precizeaza Florentina Ivan. Pretul biletelor Blue Air variaza intre 1 euro si 200 de euro, fara taxe. Cit priveste celelalte companii low-cost, My Air opereaza zboruri cu destinatia Italia, iar nou-venitul Sky Europe opereaza rute spre Bratislava, Kosice si Viena. O aparitie inedita o constituie compania Wizz Air, care opereaza pe ruta Tirgu Mures- Budapesta.

CONCURENTA VA CRESTE DUPA ADERARE

Ryanair, Easy Jet si Air Berlin, primii trei mari operatori low-cost europeni, nu au venit inca in Romånia. Cele mai apropiate rute se afla in Ungaria. Astfel, Ryanair are curse regulate spre Aeroportul Balaton de la Londra, Easy Jet la rindul sau opereaza la Budapesta, la fel si germanii de la Air Berlin. Ryan Air este liderul european in zborurile low-cost, transportind in luna aprilie 3,44 milioane de pasageri, in crestere cu 29% fata de 2005. Compania irlandeza opereaza 332 de rute, in 17 aeroporturi din 22 de tari. Principalul concurent este Easy Jet, care opereaza 258 rute in 72 de aeroporturi din Marea Britanie, Germania, Cehia, Olanda, Danemarca, Grecia si alte tari europene.

Air Berlin, a treia mare companie de transport aerian cu preturi reduse, opereaza pe 73 de aeroporturi din Europa. Germanii de la Air Berlin au anuntat pentru primul trimestru al anului o crestere a numarului de pasageri cu 8,5% fata de anul trecut. Compania se pregateste pentru o extindere a activitatii in Europa de Est. Romånia va fi una din viitoarele destinatii. Se asteapta cu nerabdare aparitia „greilor” din transportul low-cost pe piata romåneasca. Evenimentul se va produce, se pare, dupa aderarea Romåniei la Uniunea Europeana, iar aparitia unor companii precum Ryanair sau Easy Jet va schimba datele problemei. Pentru pasagerii romåni va fi mult mai avantajos, deoarece vor putea ajunge peste tot in Europa, la preturi simbolice, practic, de doar citiva euro.

Cei mai activi

Austrian Airlines opereaza in Romånia zboruri directe catre Viena din Bucuresti, Timisoara, Sibiu, Iasi si, in colaborare cu partenerul de ruta Tarom, Cluj. Din Bucuresti ofera 26 de zboruri pe saptamina, din Timisoara 13 zboruri pe saptamina, din Sibiu si Iasi cite 6 zboruri, iar din Cluj 5 zboruri saptaminale. Din Bucuresti, British Airways ofera doua zboruri zilnice de pe aeroportul Henri Coanda catre Londra Heathrow, cel mai mare terminal de conexiuni din Marea Britanie si printre cele mai folosite in Europa. In martie 2006 s-a introdus al doilea zbor zilnic din Bucuresti catre Londra, ridicind la 14 numa rul zborurilor saptaminale. Zborul aditional, operat de dimineata, ofera posibilitatea petrecerii unei zile in Londra si intoarcerea in aceeasi zi.

4 milioane de pasageri/an

In prezent, in Romånia functioneaza 17 aeroporturi. Dintre acestea numai cinci au inregistrat un trafic de peste 100.000 pasageri pe an in 2005, patru au inregistrat intre 10.000 si 50.000 pasageri in acelasi an, in timp ce celelalte opt au inregistrat sub 5.000 pasageri.

Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti

Henri Coanda Bucuresti (anterior cunoscut ca Aeroportul Bucuresti Otopeni) este principala cale de acces aerian a tarii si a deservit peste 70% din pasagerii de transport aerian din Romånia in 2005. Cresterea numarului de pasageri pentru Aeroportul International Henri Coanda s-a situat in medie la valoarea de 10% pe an, in ultimii sapte ani, cu o tendinta pozitiva in ceea ce priveste traficul intern. Acesta din urma a fost influentat pozitiv de decizia transportorului national Tarom de a-si relocaliza baza interna pe Aeroportul International Henri Coanda in ultimii ani.

Traficul aerian de pasageri a crescut, incepind cu anul 1998, cu o rata medie depasind 10% pe an. Aceasta crestere a fost inregistrata atit in sectorul intern, cit si in cel international si s-a accelerat in ultimii ani, in urma unei refaceri masive a economiei nationale si a proliferarii unor alternative de transport mai ieftin. Calatoriile interne reprezinta putin peste 11% din traficul de pasageri in aeroporturile romånesti, o mare parte transferindu-se catre/dinspre destinatiile internationale.

Piata transportului aerian de marfuri din Romånia nu este semnificativa din punctul de vedere al volumelor transportate si implica in cea mai mare parte terminalul din aeroportul Henri Coanda care deserveste circa 80% din totalul cargoului aerian din Romånia. Cresterea transportului aerian de marfuri a fost fluctuanta din cauza diferitelor influente externe, insa s-a evident iat un trend general pozitiv incepi nd cu 1997. Dupa aderarea Romåniei la UE, se estimeaza o crestere rapida si continua a transportului aerian international, asa cum s-a putut vedea in majoritatea noilor statelor membre UE.

Factorii principali care duc la cresterea traficului de pasageri:

> Oportunitati imbunatatite de a lucra in strainatate si o mobilitate a fortei de munca crescuta;

>Crestere mare a economiei si a veniturilor disponibile;

> Un interes crescut privind Romånia pentru turism si investitii de dezvoltare;

> Competitia crescuta in sectorul transportului aerian conducind la frecvente crescute sI game variate de destinatii si preturi de transport mai scazute pentru clienti. Principalele aeroporturi Patru dintre aeroporturile romånesti (Henri Coanda, Aurel Vlaicu, Traian Vuia si Mihail Kogalniceanu) fac parte din infrastructura de transport publica apartinind statului si sint utilizate de catre companii comerciale detinute de catre MTCT, avind statutul de concesionari. Alte aeroporturi locale opereaza sub administratia Consiliilor Judetene ca autoritati independente, in timp ce Aeroportul Arad opereaza ca o societate comerciala, iar Caransebes este privat.

TAROM se pregateste de Sky Team

Tarom a fost invitata sa se alature Aliantei Sky Team (grupare internationala de transportatori aerieni, avind ca membri companiile: Aeromexico, Air France, Alitalia, Continental Airlines, CSA Czech Airlines, Delta Airlines, KLM Royal Dutch Airlines, Korean Air, Northwest Airlines). Odata cu incheierea procesului de asociere, estimata sa se realizeze in cursul acestui an, pasagerii TAROM vor beneficia de avantajele create pentru pasagerii SkyTeam, printre care: acces la programele de fidelizare si la saloanele business class ale companiilor membre, transfer optim in punctele de conexiune, acces la o retea de rute incluzind peste 15.000 de destinatii.

Preturi

Londra 95 euro
New York, Washington 468 euro
Montreal 498 euro
Chicago, Miami 513 euro
Dallas, Orlando 549 euro
Los Angeles 621 euro
Tarifele nu includ taxele de
aeroport. (Sursa: British Airways)