Asta a facut si Ciprian Oprea, care a observat tendinta de consum scazuta de pe piata locala. Astfel, si-a reorientat productia spre zona Balcanilor, Vestul Europei, dar si in nordul Africii.

“In 2008 nu intelegeam foarte bine ce se intampla in piata. E bine ca planurile sa nu se bazeze pe reactie, ci tu, ca antreprenor, sa le anticipezi si sa reactionezi la piata. In 2009 ne-am pus problema ca o data cu instalarea crizei va fi o scadere a pietei, astfel am redus cheltuielile pregatindu-ne pentru anul 2010. Atunci am decis sa atacam alte piete, care sa ne aduca si cresterea. Am intrat prima oara in Bulgaria si Serbia, iar strategia a continuat spre piata vestica (Franta, Belgia)”, a declarat antreprenorul roman in cadrul emisiunii Start-Up WallStreet, difuzata miercuri pe RadioLynx.ro si moderata de Claudiu Vrinceanu, redactor-sef wall-street.ro.

El apreciaza ca o mare greseala in extinderea peste hotare a fost concentrarea pe mai multe piete intr-un interval scurt de timp.

“Avem multe minusuri, nu cunoastem business-urile de acolo, dar inca mai este mult de invatat. De curand am intrat si in Maroc, o zona cu interes foarte ridicat. Marocul este o piata interesanta, la fel si cea din Nigeria. Mai jos de nordul Africii nu am ajuns din cauza transportului, produsele devenind din ce in ce mai scumpe”, apreciaza Oprea, care spune ca pe orice piata externa este dificil sa te integrezi, in special din cauza diferentelor culturale.

“In Serbia oamenii au o atitudine foarte apropiata de a noastra. Daca ne raportam la italieni sau francezi – se schimba lucrurile – aici vorbim de o altfel de cultura, de viziuni si obiceiuri de consum diferite”.

Conform datelor oferite de Oprea, exporturile reprezinta in prezent 20% din business-ul companiei, Italia fiind tara in care MCA Grup livreaza cele mai multe produse (25%).

Primii pasi in business: 300$ primiti de la “mama-soacra”

Privind retrospectiv, antreprenorul roman isi aduce aminte ca primii pasi in business au fost dificili si presarati cu obstacole la tot pasul. In busines, Ciprian Oprea a “debutat” cu stangul: dupa doua esecuri, in doua industrii complet diferite (agentie imobiliara si comert cu haine), in 1997 s-a decis sa intre in business-ul cu productia de usi pentru garaj care a crescut constant pana la afaceri de peste 8 milioane de euro, la nivel anului trecut.

Oprea isi aminteste ca primii bani pe care i-a avut la dispozitie pentru a porni business-ul MCA Grup au fost 300 de dolari pe care i i-a imprumutat “mama-soacra”.

Citeste si:

“La inceput am avut exact 300 de dolari, bani imprumutati de la mama soacra. Business-ul a fost preluat, pe atunci era dificil sa-ti deschizi o firma intrucat dura pana la 6 luni sa o poti porni pe un drum. Atunci am apelat la soacra mea preluand firma Milca SRL”, spune antreprenorul roman in discutia cu jurnalistul wall-street.ro.

Scadere de 16% a pietei de usi de garaj

Piata locala a usilor de garaj, ca numar de unitati vandute a inregistrat in 2012 un declin de 10% in 2012, pana la 14.500 de unitati, evolutie atribuita si scaderii cu 10% a numarului de autorizatii de constructie eliberate in 2011.

Ca valoare, scaderea este chiar mai abrupta, de 16%, pana la aproximativ 10 milioane de euro, adancita de erodarea preturilor.

Alti factori care au contribuit la aceasta evolutie a pietei sunt instabilitatea politica, a carei influenta a determinat oprirea temporara a lucrarilor in cazul unor proiecte industriale mari, precum si contextul economic nefavorabil si fluctuatiile cursului valutar.

MCA se asteapta ca si in 2013 vanzarile sa urce cu 10%-15%, evolutie la care va contribui si lansarea proiectului usilor de garaj cu celule fotovoltaice, care vor merge cu precadere la export si in care oficialii MCA isi pun mari sperante.

Principalii competitori ai MCA pe piata de profil sunt, printre altii, Hormann Romania, Rom Automatizare, Dorma, Aluterm Group, Geze, G-U Ferrom Com, BIT WinDoors, Somfy Romania, Kaba Group si Assa Abloy.