Reprezentantii mai multor companii farmaceutice s-au plans la congresul Pharma Business ca dupa anii 90, calitatea fortei de vanzari a scazut si ca este foarte greu sa gaseasca oameni potriviti pentru acest job, chiar daca salariile oferite sunt mari.

Carmen Rogojinaru, country manager Ewopharma AG Romania a declarat ca daca in anii 90, reprezentantii de vanzari ai companiilor farmaceutice erau medici specialisti si erau foarte bine pregatiti profesional, dar incepand cu anul 2000, calitatea oamenilor care lucreaza in vanzari a scazut. Ea a explicat faptul ca reprezentantii medicali au nevoie de pregatire speciala si ca toate companiile farmaceutice investesc multi bani pentru a-i forma, dar ca acestia aleg sa paraseasca firmele care i-au angajat si pregatit, dupa mai putin de sase luni.

Profesorul Mircea Cinteza, presedintele Colegiului Medicilor din Romania a spus ca in viziunea sa, reprezentantul medical ar trebui sa fie un om de comunicare, nu un specialist in medicina, anunta NewsIn. In ceea ce priveste activitatea acestora, Cinteza a opinat ca medicii apreciaza atunci cand nu este denigrat produsul unei firme concurente, ci sunt prezentate obiectiv si clar doar diferentele si avantajele produsului care se doreste a fi promovat.Cinteza a explicat si faptul ca acesti reprezentanti medicali trebuie sa gaseasca o formula de comunicare eficienta cu medicii care sunt suspiciosi si reticenti la recomandarile care vin din partea companiilor farmaceutice.

"De ani de zile, lumea medicala a fost privata de deminitate, iar presa a prezentat cazuri in care medicii au solicitat si au primit spaga, de aceea, munca acestor reprezentanti medicali trebuie sa nu lezeze medicii prescriptori si trebuie sa le respecte deminitatea", a spus profesorul Cinteza. El a adaugat ca este bine ca firmele producatoare de medicamente sa sponsorizeze conferinte si congrese, sa ajute medicii sa se pregateasca, sa invete, pentru ca ei singuri nu isi pot permite costurile unei instruiri continue, in loc sa exercite presiuni asupra medicilor prescriptori. Cinteza a conculzionat ca " reprezentantul medical este cu siguranta o persoana foarte stresata prin natura meseriei lui, dar trebuie sa tina cont de pozitia circumspecta, incordata si suspicioasa a medicului roman pentru a obtine o promovare buna a produselor".

Citeste si:

Mircea Cinteza a evidentiat ca medicamentele inovatore sunt recomandate de profesorii universitari, de medicii din mediul academic, in timp ce restul medicamentelor sunt recomandate de medicii prescriptori, in majoritate, medici de familie. Din acest motiv, Cinteza a precizat ca este necesar ca vanzatorii de tina cont cui se adreseaza atunci cand isi pregatesc campaniile de promovare.

Presedintele Colegiului Farmacistilor, Dumitru Lupuliasa a spus ca in viziunea lui, forta de vanzari a companiilor farmaceutice este o metoda de promovare a companiei si a produselor companiei, dar si de informare.

"Farmacistii se simt mai bine informati dupa ce reprezentantii companiilor le prezinta noile produse, asta pentru ca in momentul de fata sunt peste 7000 de forme farmaceutice care reprezinta cele aproape 1000 de DCI-uri aflate pe piata", a spus Lupuliasa. El a atentionat ca unii oameni de vanzari exagereaza calitatile produselor pe care le promoveaza si mai mult decat atat, prezinta indicatii terapeutice suplimentare fata de cele pentru care au obtinut autorizatia de punere pe piata. Lupuliasa considera ca aceasta practica trebuie sa inceteze si ca toate exagerarile pe care vanzatorii le fac, ies al iveala in congresele stiintifice si in final companiile au pe termen lung de pierdut.