Foarte micii producatori de lactate din agroalimentare iau cam pana la 30% din totalul consumatorilor, chiar daca preturile sunt uneori majorate artificial si nu exista un control riguros al calitatii, potrivit estimarilor din domeniu. Unii dintre jucatorii de profil cred ca se pot imbunatati reglementarile, dar ca piata gri va avea intotdeauna consumatorii sai, in parte si din cauza faptului ca retetele traditionale nu pot fi imitate fidel la nivel industrial.

Comaniciu crede ca inca mai este loc de noi jucatori pe piata locala a produselor lactate, mai ales avand in vedere cresterea consumului si rata de majorare anuala de doua cifre.

Piata romaneasca a lactatelor, evaluata anul acesta la aproximativ un miliard de euro, va fi unul dintre cele mai dinamice sectoare, cu o crestere sustinuta, de doua cifre, care va continua si in urmatorii ani, pe fondul tendintelor de crestere a consumului, atat la nivel mondial, cat si la cel local.

“Piata a crescut si va creste inca cel putin cativa ani. Acest lucru se aliniaza tendintei mondiale de crestere a consumului de lactate, efect dublat de specificul romanesc unde consumul de lactate este mult sub cel european. Nu sunt dubii ca piata va creste cu doua cifre anual, mai ales in conditiile in care romanii consuma de trei ori mai putine lactate decat bulgarii si de opt ori mai putin fata de germani sau francezi”, a explicat, pentru Wall-Street, Comaniciu (foto).

Anul trecut, consumul de produse lactate pe cap de locuitor s-a cifrat in jurul valorii de 5 kilograme, cel mai mare consum se inregistreaza pe segmentul iaurturilor, anul acesta raportandu-se o valoare de 6 kilograme pe cap de locuitor.

Daca in urma cu doar cativa ani produsele cel mai bine vandute din categoria lactatelor erau cascavalul si telemeaua, acum consumatorii isi doresc tot mai multe sortimente si combinatii exotice, segmentul iaurturilor cu fructe castigand tot mai mult teren. Un exemplu elocvent este cel al producatorului israelian Tnuva, care intrat pe piata locala anul trecut printr-un proiect de tip greenfield, s-a axat pe productia si inovarea sortimentelor de iaurturi.

Tnuva a luat-o de la zero: investitie greenfield, branduri total necunoscute, echipa noua pentru Romania si totusi a reusit sa castige o cota de piata importanta in zona iaurturilor cu fructe, fara sa discutam cu ce costuri”, este de parere actionarul majoritar de la Delaco.

Desi momentan exista tendinte de polarizare prin preluari ca cea mai recenta, Lactalis - LaDorna, toate aceste miscari nu pot sa faca din Romania un important exportator. Comaniciu crede ca Romania va ramane un jucator nesemnificativ la capitolul export pentru ca producatorii romani nu beneficiaza de capacitati de productie si de competitivitate care sa le permita sa exporte in cantitati semnificative.

Citeste si:

Cu toate acestea, intrarea marilor grupuri de lactate pe plan global precum Lactalis si beneficiile care decurg din statutul Romaniei de membra a Uniunii Europene ar putea face ca Romania sa devina un jucator important la nivel regional. In prezent, cele mai mari cantitati de exporturi ajung in alte tari membre si in Statele Unite ale Americii, valoarea lor cifrandu-se la circa 25 de milioane de euro.

Pe de alta parte, Comaniciu spune ca ponderea importurilor se mareste de la an la an, comparativ cu exporturile, consumatorii fiind mult mai deschisi produselor venite din Vestul Europei, de exemplu. Delaco distribuie deja o serie de produse de import din Germania, Austria si Franta, cel mai avantajos fiind parteneriatul cu producatorul neamt de lactate Zott. Anul acesta, Delaco vrea sa dubleze vanzarile la produsele Zott, ca o continuare a rezultatelor obtinute cu aceeasi marca din anul precedent.

In prezent, producatorul roman se afla in negocieri si pentru alte parteneriate de acest gen, atat cu jucatori din tara, cat si cu cei din Europa. "Discutii mai sunt si cu alti producatori dar inca nu s-au concretizat printr-un parteneriat. In momentul de fata avem acoperita o paleta destul de larga de produse si nu ne dorin sa aducem produse noi similare cu cele existente pentru ca acestea sa nu se canibalizeze", a precizat directorul general al Delaco.

Pentru anul acesta, producatorul va dubla bugetul de marketing din 2007, cifrat la 1 milion de euro, si se va axa pe actiuni de BTL (promovare neconventionala), dintre care degustarile ocupa un loc important, mai ales in conditiile in care in perioada urmatoare va lansa noi produse. "Categoria principala care ne intereseaza o constituie branzaturile. Aici ne vom completa gama cu cel putin 4-5 grupe de produse", a precizat Comaniciu.

Pe o piata aflata in crestere cu 20%, Delaco si-a bugetat o crestere peste cadenta pietei, estimand o cifra de afaceri cu 50% mai mare fata de 2007, ceea ce va insemna o valoare de aproximativ 60 de milioane de euro. Tot in cursul lui 2008, Delaco va investi masiv in tehnologie (in domeniile SFA - Sales Force Automation si WMA - Warehouse Management System), in achizitia de noi masini si in trainingul personalului.

Infiintata in 1996, Delaco era specializata in productia de lactate proaspete, iar din anul 2000 s-a concentrat pe distributia de branzeturi si alte produse lactate importate din Germania, Austria, Franta, Olanda sau produse in Romania.

Principalii jucatori de pe piata lactatelor sunt Friesland, Danone, Hochland, LaDorna (recent preluata de grupul francez Lactalis printr-o tranzactie evaluata de presa la 100 de milioane de euro), Albalact si Covalact.