"Investitiile straine directe pentru acest an se vor situa intre 3.2 si 3.8 miliarde de euro," ne-a declarat Ana Maria Cristina, presedintele ARIS.

"Speram ca in curand sa rectificam pozitiv aceasta cifra, in politica economica a Romaniei de preaderare fiind prevazut un obiectiv de atragere a 4 miliarde de euro anual in investitii directe", a mai declarat Cristina.

Anul trecut investitiile straine au ajuns la 3.7 miliarde de euro, o cifra-record pentru Romania, dar cifrele au fost puternic influentate de vanzarea Petrom. Peste 25.000 de noi locuri de munca au fost create numai de investitorii din industria de componente si subansamble, conform unor estimari oficiale. Productia noilor fabrici de componente auto este aproape integral exportata. Ciferel indica o cota export de 90%, in valoare de 1.4 miliarde de euro anual, ceea ce reprezentinta cam 4% din exporturile total ale Romaniei. "In acest an, circa 70% din 1.6 miliarde de euro- reprezentand investitii aflate in proiect-sunt indreptate catre industria auto", a mai spus Cristina, ferindu-se sa ofere, insa, detalii.

Surse din piata au confirmat insa pentru Averea ca intentia indienilor de la Mahindra & Mahindra de a produce la Pitesti, in colaborare cu Renault, un nou autoturism de teren va fi in curand oficiala. Mahindra produce in prezent modelul Logan in India. Totodata, proiectul de constructie a unei centrale eoliene in portul Constanta de 30 de milioane de euro va fi dezvoltat in urmatoarele 2 saptamani. "Poiectul stagneaza pentru ca Autoritatea Portului Constanta (autoritate in subordinea guvernului) a refuzat sa mai participe printr-un parteneriat public-privat (PPP) la aceasta investitie, dupa cum era prevazut initial, urmand sa ofere operatorului in concesie terenul respectiv, in urmatoarele doua saptamani", ne-a declarat Peter Simon, director general ABB Romania si presedintele Clubului de Afaceri German. "Proiectul intarzie si din cauza Agentiei pentru Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), care nu a stabilit inca un pret pentru furnizarea energiei eoliene. Pe baza acestui pret fiecare operator care doreste sa participe la licitatia pentru acest proiect va face studii de fezabilitate", a mai spus Simon. ABB urmeaza sa participe la licitatia pentru livrarea echipamentelor electrice, formand echipa cu impreuna operatorul grec Viktor. Surse oficiale sustin insa ca exista si o companie portugheza care a demarat deja procedurile pentru a investi circa 60 de milioane de euro intr-o centrala eoliana diferita, aflata in partea de sud a tarii.

Conform acelorasi oficiali, patru din echipamentele necesare au fost deja importate de portughezi. Cea mai probabila locatie a investitiei ramane zona de faleza a Marii Negre. "Vantul este o resura exploatabila numai pe litoral. In alte zone este greu de crezut ca pot fi facute investitii, poate cu exceptia unor zone montane. ABB efectueaza masuratori in permanenta in portul Constanta", a mai spus Simon. Aceeasi firma portugheza are in plan constructia unei rafinarii de producere a motorinei ecologice din plante industriale. "Firma va investi 60 de milioane de euro in achizitionarea a 60.000 de hectare pe care sa planteze rapita si soia, necesare producerii eco-dieselului", au mai spus surse oficiale.

Citeste si:

O alta firma olandeza este in negocieri cu autoritatile locale pentru concesionarea unor terenuri necesare productiei de rapita, tot in vederea fabricarii de eco-diesel, combustibilul ecologic fiind vandut, conform normelor europene, cu mult mai ieftin decat cel fabricat din petrol. Si compania romana Eurostarsem are in vedere cultivarea de terenuri cu rapita, pe care o vor vinde rafinariilor ecologice.

Cele mai mari investitii raman insa in zona industriei de autovehicule, care va vedea in acest ani noi investitii, indeodebi europene - cateva firme spaniole si germane urmand sa investeasca in noi fabrici, spun oficiali ai ARIS.

Pana in prezent, majoritatea firmelor straine au preferat vestul tarii.

Printre cei mai importanti producatori prezenti in Romania se numara ACE, Yazaki, Continental Automotive Products, Pirelli, ContiTech Power Transmission Systems, Freudenberg Flexibile de Frana, INA Schaeffler, Kromberg & Schubert, BOS GmbH & Co. KG, Kuhnke Relee, Leoni Wiring Systems, Lisa DrAxlmaier, Siemens VDO Automotive, ThyssenKrupp AG, etc.