Mihalcioiu sustine ca au fost semnale de ingrijorare inca de la sfarsitul verii, iar in ultima perioada problemele s-au accentuat. “Primele semnale au fost inca de la inceputul lunii septembrie, cand au picat, alaturi de burse si bursele de transport, dar si piata transportului. Segmentul de marfuri generale si cel de marfuri vrac este practic la pamant acum”, a afirmat Mihalcioiu, citat de NewsIn.

Daca firmele care detin contracte stabile pe perioade mai lungi inca mai rezista problemelor financiare, cele care urmareau doar segmentul de navluri spot au inceput sa nu mai poata opera. “Navele au inceput sa treaca la conservare. Companiile care se inscriau la licitatie pentru a prelua acea marfa si urmareau acele navluri spot au inceput sa traga navele pe dreapta si sa le puna la conservare”, a spus liderul ITF.

Mihalcioiu a adaugat ca situatia a inceput sa devina ingrijoratoare si pentru navigatori, fiind inregistrate intarzieri de plata. “Navigatorii, inclusiv ai nostri, reprezinta a 12-a parte din forta de munca internationala. Multi au inceput sa isi faca probleme. Au ramas primele echipaje neplatite mai mult de o luna de zile si acesta este un semnal de alarma. Noi incercam sa rezolvam foarte repede aceste probleme sa nu se intinda foarte mult, sa nu intram intr-o criza a salariilor navigatorilor”, a mentionat Adrian Mihalcioiu.

Citeste si:

Liderul ITF Romania a mai spus ca principala cauza a problemelor finanicare este caderea burselor de transport. “Daca nu mai sunt bani, nu mai sunt contracte, navele nu mai transporta si produc datorii. Trebuie platite echipajele, cheiajul, lucrurile neacoperite duc la o situatie dificila si unele companii falimenzeaa. Avem deja companii care au intrat in faliment. Lucrurile s-au accentuat din septembrie, cand au aparut primele semnale, iar in octombrie piata marfurilor de vrac a scazut de zece ori, este la cel mai scazut nivel in ultimii 17 ani”, sustine Mihalcioiu.

In prezent, in Romania sunt autorizate 118 agentii de crewing, dintre care 20 de companii de shipping au reprezentante si in tara noastra. “Majoritatea sunt in criza, mai mare sau mai mica, cu exceptia containerelor care are o cadere de 10-15 %, transportul petrolului si gazului lichefiat inregistreaza pierderi de 10% , iar probleme sunt si la constructiile de nave noi, unde s-au dat comenzi si nu mai au din ce sa fie platite in lipsa creditelor bancare, iar situatia se transmite in lant", a mai afirmat liderul ITF Romania.