"Dupa fuziune, Coca-Cola s-ar putea folosi de pozitia sa dominanta" pentru a limita competitia pe piata chineza a sucurilor, au anuntat miercuri autoritatile. Daca afacerea ar fi fost incheiata, ar fi marcat cea mai mare preluare a unei companii chineze de un grup international.

Decizia va inpiedica grupul Coca-Cola, cel mai mare producator de bauturi racoritoare, sa isi majoreze cota de piata din China la peste 20%. Vanzarile de sucuri din fructe din China ar putea creste in acest an cu 20%, la 97,1 miliarde yuani (14 miliarde dolari), aproape dublu fata de cresterea vanzarilor de bauturi carbogazoase, potrivit unui studiu realizat de Euromonitor International.

"Beijingul vrea sa-si protejeze propriile marci. Bauturile nu sunt produse sensibile din punct de vedere politic, insa decizia este pur politica", a spus Renee Tai, analist alimentar inh cadrul CIMB-GK Securities (HK) Ltd.

Preluarea Huiyuan ar fi permis directorului executiv Coca-Cola, Muhtar Kent, sa pastreze avansul companiei fata de Pepsico Inc, in contextul in care vanzarile din Statele Unite scad. Volumele de vanzari Coca-Cola au crescut anul trecut cu 19% in China si au scazut cu 1% in Statele Unite.

Potrivit Euromonitor, Coca-Cola a avut anul trecut in China o cota de 15% din piata bauturilor imbuteliate, fata de cota de 6% inregistrata de Pepsi. Coca-Cola controla 54% din piata chineza a sucurilor, in timp ce Pepsi numai 31%. Coca-Cola detinea 10% din piata sucurilor din fructe si legume, in timp ce cota Pepsi era prea mica pentru a fi calculata.

Coca-Cola a propus preluarea Huiyuan in septembrie, pentru cel putin 2,3 miliarde dolari, cea mai mare achizitie internationala a grupului american.