“De cele mai multe ori, 80% dintre programele de formare profesionala de care au parte oamenii din companii sunt pentru dezvoltarea abilitatilor tehnice. Pe de alta parte insa, cursurile de training destinate dezvoltarii competentelor de comunicare ocupa doar 0-20% din totalul orelor de formare de care beneficiaza angajatii pe parcursul unui an. Ar trebui sa existe un echilibru intre cele doua tipuri de traininguri, pentru ca altfel exista riscul sa apara anumite probleme in randul angajatilor”, a explicat Diana Voicu, partener in cadrul firmei care ofera servicii de training si consultanta in management MMM Consulting International, in cadrul unui curs de formare in comunicare, la care au participat 12 oameni.

Un proces gresit de comunicare poate afecta nu doar relatiile dintre angajatii unei organizatii, ci si relatia dintre angajati si clienti. Mai mult, o negociere dintre doi oameni se poate transforma intr-un fiasco din cauza unei fraze gresit formulate. “In avocatura, comunicarea joaca un rol esential, pentru ca clientul pe care il reprezinti nu are foarte mare importanta cate carti ai citit sau cata legislatie stii. Pentru client este mult mai interesant modul in care stii sa comunici cu el, cat si cum ii sustii cauza in fata judecatorului”, spune unul dintre participantii la training, de profesie avocat.

Un proces de comunicare dintre doi oameni are sanse mult mai mari de reusita daca fiecare dintre participantul la interactiune reuseste sa identifice nevoile celuilalt. Identificarea nevoilor de comunicare se poate face doar daca intre cele doua parti se creeaza o relatie bazata pe incredere. Iar increderea unei persoane se poate obtine doar prin identificarea comportamentului acesteia.

“Exista patru tipuri de comportamente dominante care se manifesta in procesul de comunicare, iar identificarea corecta a acestora este foarte importanta: promotorul, analiticul, facilitatorul si directivul. Intr-un proces de comunicare e vital de stiut, de exemplu, ca o intalnire cu o persoana directiva nu va dura foarte mult, in vreme ce o persoana analitica va trebui abordata atat cu foarte multa rabdare, cat si cu o multime de informatii”, subliniaza Voicu.

Identificarea tipului de comportament dominant care se manifesta intr-o situatie de comunicare ii va ajute pe participanti sa capete mult mai rapid incredere unul in celalalt. “Intr-un proces de comunicare poti castiga foarte usor incredere daca ii dai omului din fata ta ceea ce are nevoie. Daca observi ca acel om are nevoie de informatii, da-i informatii, daca vrea credibilitatea, ofera-i-o”, mai spune Voicu.
MMM Consulting International are sase angajati full-time si a inregistrat o cifra de afaceri de 250.000 de euro, in 2008.