Principalele cauze ale acestui declin sunt, in opinia reprezentantilor Praktiker, devalorizarea semnificativa a leului, dar si scaderea cererii din parte clientilor. Aceleasi motive care stau la baza declinului inregistrat de Carrefour Romania in primul trimestru. “Romania este, alaturi de Polonia si Turcia, una dintre tarile in care influenta negativa creata de deprecierea monedei nationale s-a facut cel mai puternic simtita in evolutia vanzarilor raportate pentru primul trimestru", spun reprezentantii Praktiker.

Carrefour, cel mai mare retailer din Europa si al doilea din lume, a anuntat vanzari de 250 milioane euro pe piata romaneasca in primul trimestru, rezultatele fiind puternic influentate de deprecierea leului.

Vanzarile Carrefour au crescut cu 6,9% fata de aceeasi perioada a anului trecut, la cursul de schimb curent si cu 23,5% la curs de schimb constant, de la 234 milioane euro in primul trimestru din 2008.

La acelasi numar de magazine insa, vanzarile Carrefour de pe piata romaneasca au scazut cu 5,1%. Pe plan local, reteaua grupului s-a extins cu 28,6% intre martie 2008 si martie 2009.

In perioada ianuarie-martie 2009, leul s-a depreciat fata de euro cu 15,6%, ajungand la un curs mediu de 4,2662 lei/euro (media BNR din trimestrul 1 2009), fata de 3,6892 lei/euro (media BNR din trimestrul I 2008).

Pe de alta parte, presiunea creata de criza economica a atins in primele trei luni ale anului un punct critic, continuand tendinta resimtita in ultimul trimestru 2008 si afectand direct intreaga piata de retail. Restrangerea generala a consumului populatiei a dus astfel la scaderea vanzarilor nete ale companiei”, a declarat Guenter Vosskaemper (foto), director general Praktiker Romania.

Vanzarile Praktiker au inregistrat scaderi semnificative si la nivel global. Astfel, in primul trimestru al acestui an, Praktiker Group a raportat vanzari de 795,7 milioane de euro, in declin cu 8% comparativ cu perioada similara a anului 2008.

In Germania, cele trei branduri ale grupului, Praktiker, Max Bahr si BAU+HOBBY, au inregistrat vanzari in valoare de 589,5 milioane euro, in scadere cu 5,9% fata de anul precedent.

Pe pietele din afara Germaniei, vanzarile au scazut cu 13,6% in perioada ianuarie-martie fata de primele trei luni ale anului trecut, la 206,1 milioane euro. “Aceasta scadere semnificativa de pe pietele internationale a fost cauzata in mare parte si de devalorizarea monedelor locale din Europa de Est in raport cu moneda europeana. Fara aceste devalorizari, veniturile din vanzarile din afara Germaniei ar fi scazut cu doar 3,6%. In cifre absolute, devalorizarea monedelor locale din Europa de Est ne-a costat 24,7 milioane euro”, a declarat Wolfgang Werner, directorul general al Praktiker Group.

Profitul brut al companiei de bricolaj a scazut cu 14%, pana la 231,8 milioane de euro, in timp ce pierderile nete au urcat cu 56%, la 36,8 milioane euro.

De asemenea, compania a inregistrat, in primele trei luni ale anului, pierderi inainte de dobanzi, taxe si amortizari de 49,2 milioane euro (63,50 milioane dolari), fata de pierderile de 20,8 milioane euro, in aceeasi perioada a anului trecut.

Desi vanzarile au revenit la normal pe piata germana in aprilie, reprezentantii grupului de bicolaj sunt sceptici in ceea ce priveste evolutia vanzarilor pe pietele est-europene. “Nimeni nu poate spune acum cu certitudine cand economiile din estul Europei, care au resimtit criza din plin, isi vor reveni”, a mai spus seful Praktiker Group.

Praktiker are 25 de magazine in Romania la finele lunii martie, dupa ce a extins reteaua cu cinci unitati in 2008.

Pentru anul fiscal 2008, Praktiker Romania a raportat vanzari totale de 1,077 miliarde lei (292,5 mil. euro), cu 28,4% in crestere fata de rezultatul din anul precedent.

Principalii competitori ai retailerului de bricolaj sunt bauMax, Bricostore, Hornbach si Mr. Bricolage, precum si retelele locale Dedeman, Arabesque si Ambient.