"A crescut cererea de piese de schimb pentru centralele termice. Oamenii cauta sa-si repare centralele existente si se gandesc mai bine daca sa-si achizitioneze alte noi sau nu. Sunt mult mai atenti asupra destinatiei veniturilor lor. Acelasi lucru se intampla si la cizmarie si croitorie. Oamenii sunt mult mai orientati sa-si reconditioneze produsele pe care le au, ei nu mai renunta asa usor la produsele pe care le au", a spus Mariana Neamtu.

Potrivit directorului de marketing al Baxi Romania, iarna este perioada de varf in ceea ce priveste vanzarile de piese de schimb, iar vara scad vanzarile pana la cel mai mic nivel.

"In privinta industriei de vanzari la centrale termice, luna aprilie este luna cu cele mai scazute vanzari din an, din cauza Sarbatorilor Pascale, cand oamenii isi distribuie altfel cheltuielile, au alte prioritati", a adaugat Mariana Neamtu, citata de NewsIn.

De asemenea, reprezentantul Baxi Romania a mai spus ca, pe fundalul adancirii crizei economice si incetinirii ritmului de crestere in industria constructiilor civile si industriale, piata termotehnica se poate contracta in 2009 chiar si cu pana la 40%.

La randul sau, reprezentantii producatorului local de centrale termice marca Motan, Köber, spun ca se poate observa o crestere a ponderii centralelor bitermice, care sunt mai ieftine, in totalul de centrale vandute (centrale care s-au montat mai ales pe proiecte rezidentiale, dar si pentru familiile cu apartamente mici si un nivel al veniturilor medii spre mici).

"Criza a afectat mai ales vanzarile, bineinteles, nu neaparat in volumul lor, cat in structura. Astfel, avand in vedere faptul ca centralele Motan sunt produse din gama economic, volumul vanzarilor nu a fost foarte afectat, dar ponderea centralelor bitermice (cu pretul cel mai scazut) a crescut. De asemenea, ca urmare a crizei, s-au intensificat eforturile de eficientizare a activitatii si diminuarea cheltuielilor pe anumite domenii (din care cele pe promovare sunt cele mai evidente)", a declarat directorul de marketing al Köber SRL Turturesti Sucursala Vaduri, Sebastian Enache.

Acesta estimeaza o scadere a pietei centralelor termice cu 20% fata de nivelul anului trecut.

"In general, piata centralelor termice din Romania se va inscrie in trendul general de scadere, mai ales din cauza crizei economice si financiare (diminuarea creditarii, afectarea sectorului constructiilor, al investitiilor, cresterea somajului). Preconizam o scadere cu 20% fata de nivelul din 2008", a adaugat Sebastian Enache.
Durata medie de viata a unei centrale termice este de aproape opt ani.

Grupul Baxi, cu vanzari anuale de peste un milion de centrale, ocupa locul trei in industria termotehnica europeana si detine 16 fabrici. Grupul comercilizeaza centrale termice de inalta eficienta pe baza de gaz, micro-centrale de cogenerare, boilere electrice si cu gaz, radioatoare si aeroterme, sisteme de conditionare a aerului.

In Romania, marcile Grupului, Baxi, Westen si Roca, sunt comercializate de catre Baxi Romania. Baxi Romania a fost infiintata in anul 2004, ca urmare a actiunii de joint-venture intre Westen Termo si Baxi Overseas. Cifra de afaceri neta realizata de Baxi Romania in 2008 a fost de 21,03 milioane lei, in crestere cu 15,4% fata de anul precedent. Cifra de afaceri neta realizata in anul 2007 a fost de 18,22 milioane lei.

Producatorul de vopsele Köber SRL a infiintat in aprilie 2002 o divizie de centrale termice. Astfel, producatorul centralelor Motan, Sucursala Vaduri a firmei Köber, are ca principal obiect de activitate proiectarea, producerea si vanzarea echipamentelor de incalzire.

Köber este o companie romaneasca, avand capital integral privat, cu sediul in Piatra Neamt si care a fost infiintata in 1991. Grupul activeaza in domeniul produselor peliculogene (chituri, grunduri, vopsele, emailuri, lacuri, diluanti) si rasinilor sintetice. Köber are trei fabrici in Romania, doua de vopsele si una de centrale termice.