In urma inchiderii fabricii din Bucuresti, au fost disponibilizati 300 din cei 450 de angajati care lucrau in unitatea de productie. “Nu am pornit de la premisa inchiderii acestei fabrici, insa scaderea pietei ne-a obligat sa luam aceasta decizie”, spune Eduard Macarescu, directorul comercial al Lasselsberger Romania, una din cele doua companii detinute de grup in Romania, alaturi de Sanex SA, din Cluj Napoca.

Cei 150 de angajati ramasi in Bucuresti vor coordona activitatile logistice si administrative ale businessului.

O parte din capacitatile de productie existente in Bucuresti au fost mutate la cealalta fabrica a grupului, de la Cluj-Napoca. “Este foarte probabil ca echipamentele ramase in Bucuresti sa intre in conservare, chiar daca deocamdata nu s-a luat o decizie clara in acest sens”, afirma Macarescu.

In urma inchiderii fabricilor din Bucuresti si Lugoj, capacitatile anuale de productie de placi ceramice ale Lasselsberger in Romania s-au diminuat la 7,5-8 milioane de metri patrati. “In Bucuresti, aveam capacitati anuale de productie de 4-4,5 milioane de metri patrati, in vreme ce in Cluj - de 6 milioane de metri patrati. Dupa inchiderea fabricii din Bucuresti si trecerea unei parti din capacitatile de productie la unitatea din Cluj, fabrica din Cluj poate produce 7,5- 8 milioane de metri patrati de placi ceramice”, mentioneaza Macarescu.

Linia de productie din Bucuresti functiona in cadrul fabricii Cesarom pe care austriecii au vandut-o grupului spaniol Roca, unul din cei mai importanti producatori mondiali de obiecte sanitare, in 2006.

Fabrica din Bucuresti este a doua unitate de productie inchisa de grupul austriac in ultima vreme, dupa ce la sfarsitul anului trecut Lasselsberger a decis sa opreasca activitatea de la fabrica din Lugoj.

Unitatea din Lugoj se afla pe terenul companiei Mondial Lugoj, detinuta de grupul german Villeroy & Boch.

Lasselsberger a avut incheiat un contract de inchiriere cu Mondial Lugoj pentru utilizarea spatiului de productie a fabricii de placi ceramice, acord care expira in 2009.

Planurile austriecilor: depozit logistic, export regional si greenfield de 20 mil. euro


Lasselsberger a inregistrat in 2008 afaceri cumulate de circa 41 de milioane de euro pe piata locala, prin intermediul companiilor Lasselsberger SA (fosta Cesarom) si Sanex SA, in scadere cu peste 30% fata de 2007.

Reprezentantii companiei nu au dorit sa faca niciun comentariu asupra profitului net inregistrat de grupul austriac pe piata locala in 2008.
Potrivit ultimelor date existente la Ministerul Finantelor, austriecii au avut o pierdere neta de 4 milioane de lei (1,1 mil. euro) in 2007.

Scaderea businessului din 2008 a fost determinata de scaderea pietei, incheierea colaborarii cu doi din cei mai mari distribuitori ai sai – Delta Distribution si Tiger Amira, precum si de implementarea unei noi strategii de business, care a coincis cu schimbarea managementului. In august 2008, grupul austriac l-a numit pe Christian Morath in functia de director general al Lasselsberger SA, in locul lui Geza Fordos. Morath a fost recrutat de la Rewe Romania.

Pentru acest an compania mizeaza pe o stagnare a afacerilor la nivelul lui 2008, in conditiile in care piata va scadea cu 20-25%, pana la 30 de milioane de metri patrati, respectiv 215 milioane de euro. Totodata, compania vrea sa-si majoreze cota de piata de la 25% la 35%.

Mentineara afacerilor se va datora cresterii numarului de distribuitori si a intrarii pe segmentul de magazine de tipul Do-It-Yourself.

In prezent, reteaua de parteneri nationali ai Lasselsberger in Romania numara 75 de distribuitori, fata de 25, cat erau la sfarsitul anului trecut. Cei mai importanti distribuitori sunt Dedeman si Ambient.

Lasselberger va lansa pana la sfarsitul lui iulie inca 8 colectii noi de produse, in prezent portofoliul austriecilor fiind de peste 60 de colectii de placi ceramice (gresie si faianta).

De asemenea, Lasselsberger isi propune dezvoltarea unei retele proprii de magazine, avand in plan atingerea unui numar de cinci locatii pentru 2009. Austriecii au deschis deja primele doua magazine, in Bucuresti si Cluj, saptamana aceasta urmand sa fie inaugurat al treilea magazin, in Oradea.

Pentru 2010, producatorul de placi ceramice isi propune sa opereze inca cinci magazine la nivel national. “Printre orasele pe care le avem in vedere pentru magazinele viitoare se numara Brasov si Piata Neamt. Investitia medie in deschiderea unui magazin este de 50.000 de euro”, dezvaluie Macarescu.

Compania sa a infiintat in aprilie un departament de export, care va coordona activitatile de export pe pietele din Macedonia, Bulgaria, Grecia si Serbia. “Ne asteptam ca 5% din cifra de afaceri pe 2009 sa fie generate din vanzarile la export, iar pentru 2010 ne propunem ca exporturile sa aduca 10% din business”, apreciaza Macarescu.

Austriecii estimeaza ca piata de profil ar putea sa-si revina pe crestere abia in 2011-2012.

O data cu revenirea pietei, austriecii nu exclud varianta inceperii unui proiect greenfield pe piata locala, care ar necesita o investitie de circa 20 de milioane de euro, incluzand pretul terenului. “Atunci cand piata va sugera ca e nevoie de noi capacitati de productie, luam in calcul constructia unei noi fabrici pe teritoriul Romaniei”, spune Macarescu.

Austriecii isi propun sa construiasca si un centru logistic in Romania, proiectul urmand a fi amplasat in zona centrala a tarii, pentru o acoperire nationala eficienta. “Centrul logistic reprezinta o investitie sigura, dar nu o vom face anul acesta”, afirma Christian Morath, directorul general al Lasselsberger SA.

Lasselsberger a investit pana in prezent 30 de milioane de dolari (21,5 mil. euro) pe piata locala, incluzand si costul cu achizitiile Sanex si Cesarom, din 2004.

Litigiul cu Delta Distribution: No comment!

Austriecii au decis sa actioneze in justitie companiile de distributie Delta Distribution si Tiger Amira pentru neplata unor stocuri de peste un milion de metri patrati de placi ceramice. Din cauza procesului intentat de Lasselsberger, Delta Distribution a intrat in luna ianuarie in proces de insolventa.
“Nu dorim sa facem niciun comentariu pe seama litigiilor pe care le avem cu Delta Distribution si cu Tiger Amira, pana cand instantele de judecata nu vor lua o decizie”, a precizat directorul comercial al Lasselsberger SA.

Delta Distribution a inregistrat o cifra de afaceri de circa 153 milioane de lei (41,5 mil.euro), anul trecut, in crestere cu doar 3% fata de 2008, dupa ce in 2007 afacerile s-au majorat cu 36%. Avansul afacerilor companiei pe 2008 a avut de suferit atat din cauza scaderii cererii de materiale de constructii din ultimul trimestru, cat si a deprecierii monedei nationale in raport cu euro, distribuitorul platind in euro pentru gresia si faianta importata.

Pe langa eventualele datorii pe care ar trebui sa le plateasca companiei austriece, distribuitorul are si o linie de credit de 15 milioane de euro, deschisa acum cativa ani.

Cesarom activeaza pe piata din Romanaia din anul 1962, cand a fost infiintata sectia de obiecte sanitare. Compania a devenit in anul 2004 membru al grupului austriac Lasselsberger, acesta fiind unul dintre cei mai renumiti producatori europeni si mondiali de placi ceramice. Tot atunci, producatorul si-a schimbat numele in Lasselsberger S.A., dar a pastrat marca de produs Cesarom.

“Anul acesta vom cauta sa consolidam brandul Cesarom, chiar daca nu mai exista compania. Vom comercializa si produse sub brandul Sanex, insa doar in Ardeal”, afirma Macarescu.

In afara de Lasselsberger, care are 700 de angajati la nivel national, Ceramica Lazar (Reghin – Mures) este singurul producator de gresie si faianta de pe piata locala. Potrivit datelor existente pe site-ul Ministerului de Finante, Ceramica Lazar si-a suspendat activitatea incepand cu 21 aprilie.