Chiar daca nu se mai pot lauda cu cresteri galopante de 30-40% ale afacerilor si nici cu cele mai mari marje de profit din economie, asa cum a fost cazul in ultimii ani, clinicile medicale private continua sa fie printre putinele companii care, pe timp de criza, raporteaza majorari ale incasarilor. Centrul Medical Unirea si Medsana, primele retele de clinici private care si-au anuntat pana acum rezultatele pentru prima jumatate de an, au inregistrat cresteri ale afacerilor de 75%, respectiv 40% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Mare parte din acest avans vine pe fondul vanzarii de noi abonamente, explica, pentru Wall-Street, Sergiu Negut (foto), directorul executiv al Centrului Medical Unirea (CMU). O declaratie care poate parea surprinzatoare in contextul in care tot mai multe companii isi reduc numarul de angajati (rata somajului a atins, in primele trei luni, valoarea de 6,9%, potrivit Institutului National de Statistica) sau sunt mai atente cu noile recrutari. Seful CMU explica faptul ca in conditiile in care companiile au dificultati in a mai bugeta cresteri salariale, abonamentul de sanatate devine un important beneficiu extrasalarial, daca nu singurul.

Atunci cand nu este vorba despre o cheltuiala proprie, aproximativ un sfert dintre angajati isi doresc o asigurare privata de sanatate ca principal beneficiu extrasalarial, detronand pensia privata in topul preferintelor, potrivit unui studiu realizat la sfarsitul lui 2008 de firma de cercetare Mednet si de grupul Media Xprimm.

“Companiile care nu au oferit astfel de beneficii, tocmai acum aleg sa cumpere abonamente de sanatate, pentru a suplini lipsa majorarilor salariale”, afirma Negut, adaugand ca abonamentele corporate (platite de firme pentru angajati) aduc 70% din incasarile totale ale CMU. Restul de 30% sunt vanzari din segmentul de retail, adica acele persoane care platesc pentru servicii, fara sa fie abonate la clinica. Un avans care, potrivit executivului, este considerabil - in aceeasi perioada a anului retailul avea o pondere de sub 20% din incasarile totale, cifrate la 11,2 milioane de euro.

In aceste conditii, incasarile din retail par sa fie asul din maneca marilor operatori de servicii medicale, pe fondul plafonarii pietei abonamentelor de tip corporate. “Piata este destul de saturata la nivel de abonamente corporate, dar este destul de greu in momentul de fata sa mergem la companii si le spunem sa achizitioneze pachete de servicii mai scumpe”, afirma la inceputul verii Ciprian Ciobanu, director de vanzari in cadrul MedLife. Furnizorul are deja mai multi clienti fara abonament – 60%, fata de restul de 40% care au abonamente corporative si tinteste pentru sfarsit de an o cifra de afaceri de peste 21 de milioane de euro.

Mai putin optimist este Tiberiu Roth, directorul general al lantului de clinici Hiperdia, care nu vorbeste o crestere a afacerilor, ci despre “supravietuire”, in contextul in care decontarile de la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) atarna greu in totalul incasarilor operatorului cu sediul in Brasov. “Nu putem sa facem estimari (cu privire la veniturile pe 2009 – n. red.) pentru ca este un an complicat, situatia se schimba de la o zi la alta si depindem foarte mult de modul in care se transeaza banii de la stat”, a explicat Roth.

Directorul executiv de la CMU crede ca acei operatori care se bazeaza foarte mult pe banii de la CNAS vor suferi un recul al afacerilor, mai ales daca nu si-au gestionat prea bine fluxul de lichiditati. "La nivel de piata se manifesta doua tendinte - cei care au investit in clinici noi si in dezvoltarea serviciilor si care vor experimenta cresteri usoare, poate chiar stagnare, si cei care se bazeaza foarte mult pe incasarile de la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, care vor suferi o comprimare a afacerilor destul de puternica pentru ca banii, mai ales in provincie, sunt din ce in ce mai putini", mai spune seful CMU.

Pe piata serviciilor medicale private, evaluata la peste 400 de milioane de euro, marii jucatori sunt Medicover, MedLife, Euromedic, Centrul Medical Unirea, Medcenter, Gral Medical, Sanador, Centrul Medical Romar, Medsana si Hiperdia.












Centrul Medical Unirea, crestere de 75% a afacerilor in S1

Centrul Medical Unirea, crestere de 75% a afacerilor in S1