“La nivelul anului 2008, balanta comertului cu produse alimentare a fost inclinata spre comertul traditional, prin magazine alimentare de mici dimensiuni si de cartier, respectiv aproximativ 60% din total, in timp ce comertul modern (supermarketuri, hipermarketuri si discounteri) detine o pondere de 40%. Spre deosebire de Romania, in majoritatea tarilor membre ale Uniunii Europene, retailul modern detine o pondere mai mare: Austria – 99%, Italia – 70% sau Lituania – 65%”, se precizeaza in raportul CC.

Raportul intocmit de Consiliul Concurentei este unul de cercetare a sectorului comercializarii cu amanuntul a produselor alimentare, de la care vor porni analize ulterioare."Concluzia raportului este ca piata romaneasca este una concurentiala si ca nu exista vreun jucator care sa detina o pozitie dominanta pe piata de retail alimentar", a declarat Bogdan Chiritoiu (foto), presedintele CC.

In urma acestei analize sectoriale, s-au declansat patru investigatii privind posibila incalcare a Legii Concurentei si a Tratatului de instituire a Comunitatii Europene. Companiile implicate, Metro Cash & Carry Romania, Real,- Hypermarket Romania, MGB Metro Buying Group, Selgros Cash & Carry Romania, Billa Romania, Mega Image, Interex, sunt banuite ca s-ar fi inteles la preturi cu furnizorii lor. Investigatia este in curs de derulare si ar putea dura pana la doi ani, au precizat oficialii CC.

CC a anuntat ca va finaliza toamna aceasta o investigatie declansata pe piata producatorilor de panificatie. "Suspectam o intelegere intre producatorii de paine din Maramures si Vrancea", au precizat reprezentantii CC. Tot in curs de finalizare se afla si o investigatie asupra pietei laptelui, precum si asupra sectorului petrolier.

CC a efectuat saptamana trecuta inspectii inopinate la sediile tuturor agentilor economici de pe piata petrolului, cu privire la posibila incalcare a Legii Concurentei. Este vorba despre inspectii efectuate la sediile celor mai mari jucatori - Rompetrol, Petrom, Agip, MOL, OMV si Lukoil. "Inca nu ne putem pronunta cand vom finaliza aceasta investigatie, care a fost initiata in 2005, dar speram ca anul viitor, cel tarziu in 2011 sa se ajunga la o concluzie", a mai spus Chiritoiu.

In toamna anului trecut, CC a amendat cu 850.000 de euro lanturile de magazine Billa Romania, Pic si Spar pentru furnizarea de informatii incorecte, referitoare la clauza clientului cel mai favorizat, respectiv obligatia furnizorului de a oferi comerciantului cel mai bun pret de pe piata.