De asemenea, declararea somajului tehnic sau a concediului fara plata se face in baza acordului, respectiv a cererii salariatului, explica Micu. „Am intalnit un caz in care un angajat s-a opus intrarii in somaj tehnic si a reclamat compania. In cadrul procesului s-a demonstrat insa ca toti ceilalti angajati isi dadusera acordul pentru a intra in somaj tehnic”, a mentionat Micu.
In cazul in care reducerea costurilor de personal se realizeaza prin disponibilizari rezultate in urma fuzionarii unor departamente, managerii trebuie sa analizeze atent trei indici: timpul dedicat de angajat indeplinirii sarcinilor de serviciu, numarul de sarcini implementate cu succes si pozitionarea strategica a departamentului din care face parte respectivul angajat. Daca productivitatea per angajat atinge cote satisfacatoare, iar posibilitatea fuziunii in departamente nu aduce scaderi semnificative de costuri, compania se poate orienta catre solutia somajului tehnic, mai precizeaza avocatul.
Insa, daca organizatia doreste mentinerea unei linii de business sau a unui departament, dar nu isi permite costuri suplimentare ale personalului, outsourcing-ul, subcontractarea sau leasing-ul de personal pot constitui alternative viabile.
Prin externalizarea activitatii departamentale sau a subcontractarii compania scapa astfel de taxele, impozitele si costurile salariale platite administratorilor de personal si angajatilor.
Codul Muncii stipuleaza ca angajatul in leasing este, de fapt, un angajat cu carte de munca pe statele unui agent de munca temporara - o companie care inchiriaza forta de munca. Practic, companiile care ofera aceste servicii sunt cele care imprumuta contra cost personalul pe o perioada determinata de timp.
Desi la prima vedere pare un serviciu mai scump, o analiza economica a costurilor pentru o activitate similara efectuata prin forte proprii in comparatie cu externalizarea acestui serviciu indica leasingul de personal ca fiind o alternativa eficienta. Societatea nu inregistreaza costuri suplimentare cu personalul dedicate recrutarii, anunturilor mass-media, evaluarii personalului. De asemenea, companiile sunt scutite de costurile inregistrarii si colectarii documentelor la angajare si incheierea relatiilor de munca, calcul salarial, plata salariilor si a taxelor lunare, potrivit Cristinei Radulescu, country manager Adecco Romania
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: