"Daca in 2009 am continuat sa ne bazam pe ceea ce am reusit sa strangem in 2008, anul viitor vom ajunge la fundul sacului odata cu deprecierea leului si cresterea datoriei publice. Nu cred intr-o relansare fulminanta a economiei, iar daca vom inregistra o crestere, atunci va fi una mica", a declarat Liviu Voinea, director executiv al GEA.

Prezent in cadrul unui forum despre retail organizat de Mediafax, oficialul GEA a explicat ca in ciuda contextului economic romanii si-au pastrat optimistul si incearca sa-si mentina vechile obiceiuri de consum, sperand intr-un an 2010 mai bun.

"Venim dupa noua ani de crestere economica, iar lumea raspunde cu incredere la studiile despre consumator care se fac acum, dar ele nu sunt relevante fara termeni de comparatie. Romania s-a mai confruntat cu situatii de criza in doua randuri, intre 1990 si 1992, respectiv 1996-1997, dar atunci consumul era inca scazut si nu s-a resimtit prea mult", a mai spus Voinea.

Reprezentantul GEA a apreciat ca anul viitor va fi unul mai dificil decat 2009, in conditiile accentuarii deprecierii leului in raport cu euro, dar si a cresterii datoriei publice. In prima jumatate a anului, efectul crizei asupra consumatorilor a generat o negare la nivel psihologic, care s-a tradus printr-o incercare de mentinere a consumului, sustinuta si de creditele bancare.

"In 2010, toate acestea se vor sfarsi: leului se va deprecia, in Occident se va relua cresterea economica, insa noi vom importa cresterea inflatiei cu un leu mai slab si un euro mai scump", a explicat Voinea. Acesta a mai subliniat ca nu crede intr-o relansare fulminanta a economiei romanesti si ca daca va exista crestere, atunci aceasta va fi una scazuta.

"In prezent, salariatii au o mai mare apetenta catre consum decat detinatorii de capital, dar in 2010 somajul va creste, ceea ce va duce si la o scadere a consumului", a afirmat directorul executiv al Grupului de Economie Aplicata.

Citeste un studiu despre cum a afectat criza obisnuintele de consum ale romanilor si afla cat de mare este bugetul lor alocat pentru Craciun.

Criza schimba obisnuintele de consum ale 70% dintre romani

Criza schimba obisnuintele de consum ale 70% dintre romani