Metrorex plateste 110 milioane de euro pentru 6 garnituri de tren

Firma canadiana Bombardier Transportation vizeaza patrunderea pe piata romaneasca si in segmentele CFR calatori si marfa, precum si pe segmentul de tramvaie.

"Primele trenuri vor fi livrate in luna martie a anului viitor, ramele urmand sa aiba o garantie de trei ani. Pretul unui vagon este cu 10% mai mic in cadrul acestui contract decat valoarea stabilita in prima tranzactie, contravaloarea celor 120 de vagoane fiind de 110 milioane de euro. Contractul include o optiune pentru inca sase trenuri, Metrorex putand dispune de aceasta prevedere pana in luna martie a anului viitor", a declarat, directorul de vanzari al Bombardier, Tom Townson.

Bombardier a castigat acest contract in luna decembrie 2004, dar colaborarea cu Metrorex a inceput in urma cu cativa ani, in Bucuresti circuland deja 108 vagoane noi, in urma unui contract de 108 milioane euro. Fata de primul contract, actualul este mai avantajos, fiind de altfel unul dintre cele mai bune contracte din Europa, conform oficialilor companiei. Jumatate din suma pentru acest contract este asigurata printr-un credit al Bancii Europene pentru Investitii (BEI). Metrorex are optiunea de a mai comanda, pana in martie 2006, alte sase trenuri la acelasi pret.

Townson a precizat ca, inaintea incheierii contractului de furnizare de vagoane noi catre Metrorex, a fost analizata varianta modernizarii parcului existent. "Consideram ca Metrorex este mai avantajata prin cumpararea de vagoane noi decat daca ar moderniza vagoane cu o vechime de 20-30 de ani, costurile modernizarii ajungand la circa jumatate din valoarea unui vagon nou. In plus, durata de viata a unui vagon modernizat este de circa 10-15 ani, pe cand durata de exploatare a unei rame noi depaseste 30 de ani", a mai spus Townson. Vagoanele vechi au carosierie din otel carbon, iar conditiile de umezeala de la metroul bucurestean favorizeaza corodarea lor, a mai adaugat Mircea Marian, manager Bombardier pe Romania. Vagoanele produse de suedezi au o caroserie realizata din otel inoxidabil, care este usoara si contribuie astfel la un consum redus de energie electrica, fiind in acelasi timp extrem de rezistenta si in timp. Pentru Metrorex, introducerea noilor trenuri inseamna in primul rand o reducere substantiala a costurilor de intretinere.

Trenurile, botezate Movia, vor circula pe magistralele 1 si 3 ale metroului bucurestean si vor fi formate din cate sase vagoane.

Colaborarea cu Romania

Bombardier incearca sa se extinda in Romania in urmatorii ani, compania fiind interesata si de furnizarea de tramvaie si trenuri electricev si locomotive catre societatile romanesti. Pentru precedentul contract cu Metrorex, din iunie 1999, suedezii au modernizat o hala la Electroputere Craiova, iar daca mai castiga si alte licitatii investitiile ar putea creste.

Canadienii vizeaza proiectele de licitatii pentru trenuri electrice (rame electrice) la CFR calatori, locomotive pentru CFR Marfa, tramvaie - la RATB si semnalizari feroviare (Metrorex si CFR). Dupa cum ne-a declarat managerul pe Romania, Mircea Marian, tara noastra este o piata-cheie in Europa pentru Bombardier si vor fi foarte atenti la licitatiile care urmeaza.

Citeste si:

Trenurile Movia sunt proiectate si realizate in fabricile Bombardier din Suedia si Germania. Pentru vagoanele noi, compania canadiana asigura proiectarea lor, designul, caroseria, echipamentele electronice (invertoare, convertoare, calculator de bord). Se colaboreaza si cu alte firme pentru echipamentele pentru usi si de franare. Pentru anumite componente, Bombardier colaboreaza cu firme din Romania, incercand sa stimuleze piata locala, daca aceasta are produse competitive. Oficialii Bombardier afirma ca trenurile Movia au o durata de exploatare de 30 de ani si ofera o perioada de garantie de trei ani. Componentele (boghiurile, caroseriile modulare, echipamentele de propulsie) trenurilor Bombardier-Movia sunt produse in fabrici din Germania si Suedia, iar asamblarea finala a vagoanelor va fi realizata in Craiova, la Electroputere.

Bombardier in cifre

Prima firma din lume in domeniu, avand drept concurenti Siemens si Alstom, produce, pe langa echipamente de transport feroviar, aeronave regionale si de afaceri, realizand, anul trecut, o cifra de afaceri de 15,5 miliarde dolari.

Bombardier Inc. este o corporatie globala, cu sediul central in Canada, avand peste 51.000 de angajati, din care 31.570 la Bombardier Transportation, raspanditi la punctele de lucru din 21 de tari. Cele mai mari unitati de productie se afla in Germania, Suedia si Anglia.

Cifra de afaceri pentru proiectele din Romania a fost, pe langa cele doua proiecte mentionate cu Metrorex (de 108 milioane euro, in 1999 si de 110 milioane euro in 2004), de 10,6 milioane euro pentru semnalizari feroviare la magistrala 2, IMGB - Pipera, si de 20,6 miliaone euro tot pentru semnalizari pe linia I + III Metrorex.

Divizia de Transport are venituri de 7,6 miliarde dolari la nivelul anului 2004 si comenzi totale de peste 21 miliarde de dolari.

Mircea Marian - manager general Bombardier Romania

Contractul pentru cele 20 de trenuri noi de metrou precum si celelalte contracte semnate anterior, confirma angajamentul Bombardier pentru piata romaneasca. Trenul Movia confera un aer modern orasului Bucuresti si ne bucuram ca putem contribui astfel la dezvoltarea imaginii Capitalei, in mod special in contextul integrarii Romaniei in Uniunea Europeana. Vedem Romania ca pe o piata-cheie pentru Bombardier si ne vom concentra in viitor pe extinderea prezentei locale si in alte segmente de piata, fiind deosebit de interesati in viitoarele proiecte din domeniul feroviar si urban, cum ar fi cele pentru trenuri electrice, locomotive, tramvaie si sisteme de semnalizari feroviare.