Vanzarile de bere la nivel national au scazut anul trecut cu 13% comparativ cu 2008, de la 20,2 milioane hectolitri la 17,6 milioane hectolitri, ajungand la nivelul anului 2006. In plus, daca in 2008 un roman a consumat in medie 93 litri de bere, in 2009 consumul s-a redus pana la 81 de litri.

“Scaderea este in mod clar un rezultat al crizei financiare. Ne-am intors la nivelul din 2006, nu suntem fericiti insa este un rezultat logic al evolutiei economice. Oamenii si-au restrans cheltuielile”, spune Jan Derck van Karnebeek (foto).

In opinia sa 2010 ramane un an dificil pentru industrie, care este asteptata sa atinga punctul maxim al crizei. “Suntem increzatori in urmatorii 3-10 ani, insa 2010 ramane un an dificil. Acum totul depinde de momentul in care se va atinge acest punct maxim pentru a putea vedea cum va afecta anul per ansamblu”, precizeaza presedintele Asociatiei Berarii Romaniei.

Referitor la importurile de bere, acestea s-au comprimat anul trecut de la 0,5 milioane hectolitri la 0,17 milioane hectolitri, in timp ce exporturile au crescut de la 0,06 milioane hectolitri la 0,17 milioane hectolitri.

“Aceasta crestere a exporturilor se datoreaza faptului ca romanii iau cu ei berea locala preferata acolo unde calatoresc. S-a observat o crestere a exporturilor in tari cu largi comunitati de romani precum Italia si Spania. Aceasta evolutie mai poate fi explicata prin faptul ca unii romani plecati la munca in strainatate, cu activitati in constructii de exemplu, s-au orientat poate spre segmentul HoReCa, deschizandu-si un restaurant”, spune Jan Derck van Karnebeek.

In ceea ce priveste vanzarile pe segmentele de ambalaje, modificarile aparute sunt minore, PET-ul dominand piata berii cu 46,7%, urmat de sticla (35,3%), cutie (14,8%) si draft (3,2%).

Actualul context economic a afectat toate segmentele din piata berii, o influenta mai putin accentuata remarcandu-se in segmentul de beri mainstream.

Situatie la indigo in Europa

Potrivit datelor furnizate de Asociatia Berarii Europei, criza economica si cresterea costurilor de productie vor exercita si in acest an presiune asupra evolutiei industriei de bere din Europa.

“Daca in perioada 1990-2007 piata de bere din Europa a cunoscut o crestere spectaculoasa, odata cu instalarea crizei financiare s-au intregistrat reduceri ale consumului in toate tarile europene. Cele mai afectat segment a fost HoReCa, situatie compensata pe alocuri de evolutia retail-ului. Sper sa avem o vara buna”, spune Jan Lichota, reprezentant al Asociatiei Berarii Europei.

In topul tarilor membre in Asociatia Berarii Europei, Romania se situa in anul 2008 pe locul 6 din punct de vedere al consumului, dupa tari precum Cehia, Irlanda, Germania, Austria, Polonia, respectiv pe locul 19 in ceea ce priveste numarul fabricilor de bere (20), dupa tari precum Germania (1.319), Marea Britanie (667), Italia (272), Elvetia (270) si Belgia (135).

Cu o productie anuala de 427 mil. hectolitri si 3.733 de fabrici de bere, Europa ramane principalul producator de bere al lumii. Industria de fabricare si comercializare a berii asigura direct si indirect 2,5 mil. locuri de munca.

Asociatia Berarii Romaniei a fost infiintata in anul 2004 si numara cinci producatori importanti de bere din Romania: Bergenbier, Heineken Romania, Romaqua Group, United Romania Breweries si Ursus Breweries. In prezent, membrii Asociatiei numara peste 6.300 de angajati in intreaga tara, contribuind la bugetul de stat, in ultimii 6 ani, cu aproximativ 1,3 mld. euro. Anul trecut contributiile directe la bugetul de stat au fost de peste 263 mil. euro.

De asemenea, membrii Asociatiei Berarii Romaniei au investit in 2009 aproximativ 105 mil. euro, totalizand peste un 1 mld. euro de la intrarea lor pe piata.