Markus Wirth, seful Holcim Romania, unul din cei trei mari producatori de ciment de pe piata locala, apreciaza ca cel mai important lucru pe care l-a invatat in 2009, primul an complet de criza, a fost ca romanii, desi au fost obisnuiti cu perioade succesive de cresteri, au putut sa se adapteze recesiunii.
“Cel mai important lucru pe care l-am invatat in 2009 a fost ca romanii se pot adapta vremurilor pe care le traim. In ultimii ani, atat noi (Holcim Romania – n.red.), cat si romanii, in general, am fost obisnuiti cu cresteri de la an la an. A venit criza si toata lumea a trebuit sa regandeasca lucrurile. Totodata, investitorii au inteles ca modul in care lucrurile functionau inainte nu se mai aplica acum si au devenit mai realisti”, spune Wirth, care conduce un business anual de 250 de milioane de euro.

Pe de alta parte, unul din aspectele negative pe care le-a experimentat anul trecut CEO-ul Holcim Romania a fost instabilitatea de la nivelul politicului.

“In asemenea perioade de recesiune nu trebuie sa existe instabilitate politica si, din pacate, asta s-a intamplat anul trecut in Romania. O instabilitate care a afectat mediul de afaceri. Cu toate acestea, autoritatile locale au facut bine ca au adoptat bugetul pentru 2010 destul de repede”, mentioneaza Wirth.

Pe fondul lunilor dificile de iarna care au dus la ingreunarea situatiei companiilor din economie, precum si al nivelului scazut la care se gaseste in continuare consumul, seful producatorului de ciment crede ca Produsul Intern Brut (PIB) al Romaniei va fi negativ in primele sase luni ale anului.

“In al doilea semestru, economia locala ar putea sa cunoasca o usoara crestere sau sa ramana pe zero. Totodata, este foarte probabil ca reducerea consumului, precum si masurile nepopulare pe care probabil ca le vor lua autoritatile, sa duca la cresterea somajului”, spune Wirth.

Intr-un scenariu pesimist prezentat de Guvernul Romaniei in cadrul editiei revizuite a programului de convergenta (penultima etapa care trebuie indeplinita pentru adoptarea monedei europene), economia romaneasca va creste cu doar 0,2% in 2010, in vreme ce scenariul de baza lua in calcul un avans de 1,3%.

De asemenea, in scenariul de risc prezentat de Guvern rata somajului va urca in acest an pana la 9%, de la 7,8% in 2010 si se va reduce abia incepand cu anul 2011.

Rata somajului la nivel national a urcat in februaie la 8,3%, ceea ce se traduce in peste 762.000 de someri.

In conditiile in care sectorul constructiilor a fost si inca este puternic afectat de criza, afacerile producatorului de ciment au scazut cu 33% in 2009, de la 372 la 250 mil. euro. Practic, din punct de vedere valoric, businessul Holcim Romania s-a intors anul trecut intre 2006 si 2007.

In 2006, compania inregistra o cifra de afaceri de 219,8 mil. euro, pentru ca un an mai tarziu afacerile sa atinga pragul de 296,6 mil. euro.

La inceputul lunii, raportul anual al grupului elvetian anunta ca vanzarile de ciment si clincher (materia prima pentru ciment) au scazut cu 19% in 2009.

In ciuda scaderii afacerilor, producatorul de ciment a inregistrat un profit din exploatare de 54 mil. euro anul trecut.

“Scaderea de peste 50% a vanzarilor de betoane, precum si declinul de 28% al vanzarilor la agregate, ne-a afectat foarte mult cifra de afaceri de anul trecut, la acest lucru adaugandu-se si vremea nefavorabila, precum si scaderea sectorului constructiilor. Una peste alta, suntem multumiti ca, prin comparatie cu alte piete pe care activeaza grupul, Romania a avut rezultate relativ bune”, afirma Wirth.

In Europa, doar pietele din Croatia (-18,2%) si Azerbaijan ( -17%) au avut evolutii mai bune in ceea ce priveste vanzarile la nivel de grup.

Pentru 2010, compania are doua scenarii in ceea ce priveste evolutia vanzarilor si a cifrei de afaceri.

“Scenariul realist prevede o scadere de pana la 5% a cifrei de afaceri, fiind posibila insa o stagnare la nivelul lui 2009. Pe de alta parte, scenariul pesimist ar putea aduce o scadere cu 20% a vanzarilor si implicit a cifrei de afaceri. Totul depinde insa de ceea ce se va intampla in al doilea semestru, pentru ca primul este compromis din cauza lunilor de iarna. Daca va fi crestere economica, atunci inseamna ca si sectorul constructiilor va fi pe crestere”, spune seful Holcim Romania.

Referitor la evolutia pietei de ciment in 2010, Wirth apreciaza ca aceasta ar putea scadea cu 0-5%.

Potrivit datelor Patronatului Industriei din Ciment si Altor Produse Minerale (CIROM), productia de ciment a scazut anul trecut cu 27,8%, de la 10,7 milioane de tone in 2008, la aproximativ 7, 72 de milioane de tone.

Totodata, consumul de ciment a depasit cu putin 8 milioane de tone anul trecut, in scadere cu circa 30% fata de 2008. Anul trecut, doar 270.000 de tone de ciment au fost importate pe piata locala, in vreme ce restul s-a fabricat intern de catre producatorii Lafarge (Franta), Holcim si Carpatcement Holding, subsidiara locala a nemtilor de la HeidelbergCement.

Holcim este cel mai mare investitor elvetian de pe piata locala. In perioada 1997-2009 a investit circa 640 mil. euro in Romania, dintre care 40 mil. euro au fost cheltuiti doar anul trecut.

Producatorul de ciment si-a bugetat pentru 2010 investitii de 20 mil. euro, bani care vor asigura mentenanta celor trei fabrici de pe piata locala aflate la Turda, Campulung si Alesd.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri