“Piata de polistiren s-a intors anul trecut la nivel din 2007, adica undeva la 2,4 milioane de metri cubi, in conditiile in care in 2008 piata s-a ridicat la 2,8-2,9 milioane de metri cubi”, spune Serghei Negulescu, administratorul Austrotherm Romania.

In ciuda reducerii pietei, compania a reusit sa inregistreze o cifra de afaceri similara celei din 2008, de 69,6 mil. lei (18,9 mil. euro). Mentinerea cifrei de afaceri s-a datorat vanzarilor de polistiren extrudat (XPS), al carui pret/metru cub poate fi si de trei ori mai ridicat decat in cazul polistirenului expandat (EPS).

“La sfarsitul lui 2008 am inaugurat fabrica de polistiren extrudat de la Piatra Neamt, astfel incat in 2009 am putut comercializa si altceva decat polistiren expandat. Chiar daca in volum am inregistrat o scadere anul trecut, valoric am reusit sa ne mentinem la un nivel al afacerilor comparabil cu cel din 2008, deoarece polistirenul extrudat este mai scump. Astfel, daca un metru cub de EPS costa 23-28 de euro, un metru cub de XPS are un pret de 70-75 de euro”, afirma Negulescu.

Scaderea in volum a vanzarilor companiei s-a datorat reducerii suprafetelor care au necesitat termoizolarea, cat si orientarea constructiilor catre polistirenul cu o grosime mai mare decat in trecut.

“Scaderea in volum a vanzarilor a fost mai mica decat reducerea suprafetelor de termoizolate”, mentioneaza administratorul Austrotherm Romania.

Austriecii au investit peste 12 mil. de euro de la intrarea pe piata locala, in trei unitati de productie, una in Bucuresti si doua in localitatea Horia, judetul Neamt. Capacitatea de productie instalata a celor trei fabrici este de 120.000-150.000 de metri cubi de polistiren extrudat si de 600.000 de metri cubi de polistiren expandat. Compania asigura, prin capacitatile de productie pe care le detine, creare a peste 100 de locuri de munca.

Compania a inregistrat o scadere cu 50% a vanzarilor de polistiren in primele trei luni ale anului, comparativ cu perioada similara din 2009, din cauza conditiilor foarte grele de iarna.

“De mult timp nu a mai fost o iarna precum cea de anul acesta, ceea ce ne-a dat peste cap destul de serios. Amintiti-va doar ce luni de iarna am avut anul trecut si o sa va dati seama de ce au scazut vanzarile anul acesta. In mod traditional, maximul vanzarilor de polistiren se inregistreaza in perioada septembrie-noiembrie, adica dupa finalizarea constructiilor”, spune Negulescu.

O revenire pe crestere a pietei de sisteme de termoizolatii depinde foarte mult de impactul pe care l-au avut lunile de iarna in randul mentalitatii oamenilor, precum si de introducerea certificatelor energetice.

“Ne asteptam ca, dupa facturile ridicate la intretinere pe care au trebuit sa le plateasca in aceasta iarna, oamenii sa se indrepte din ce in ce mai mult catre termoizolarea cladirilor. De asemenea, piata ar putea fi ajutata si de presiunea pe care o pune Uniunea Europeana pentru termoizolarea locuintelor. Nu in ultimul rand, introducerea certificatelor energetice ar putea da o mana de ajutor pietei”, subliniaza Negulescu.

In contextul atator variabile, administratorul producatorului de polistiren se fereste sa avanseze estimari asupra evolutiei pietei de profil in 2010, mai ales ca programele de reabilitare termica a blocurilor si Prima Casa au ajutat suficient industria constructiilor.

Ministerul Dezvoltarii a finalizat de reabilitat anul trecut 25.000 de apartamente, chiar daca a demarat lucrari la 51.000 de locuinte.

Totodata, premierul Emil Boc a anuntat recent ca peste 17.700 de locuinte au fost achizitionate pana acum prin programul Prima Casa.

“Prima Casa, din cate am vazut pana acum, este un program de finantare, nu un program de constructii. In ceea ce priveste programul de reabilitare termica a blocurilor, acesta este o initiativa buna a autoritatilor, insa mai trebuie sa treaca ceva timp pana sa se aseze lucrurile. Programul a fost putin fortat anul trecut, poate fi pentru ca au fost alegerile. Mai mult, nu consider ca este normal ca autoritatile locale sa preia si partea asociatiilor de locatari, pentru ca nimeni nu va mai dori sa plateasca, ci va prefera sa astepte autoritatile”, afirma Negulescu.

Compania nu a fost ajutata de programul de reabilitare termica pentru ca nu vinde direct catre consumatorul final, ci printr-o retea de 100 de distribuitori la nivel national.

Austrotherm Romania si-a propus pentru 2010 mentinerea cifrei de afaceri la nivelul de anul trecut, in conditiile in care preturile se vor stabiliza.

“Anul trecut s-a observat o tendinta de scadere a preturilor in piata, scadere care a fost dictata de producatorii mai mici si usor exagerata. Totodata, scaderea preturilor s-a datorat si ieftinirii materiei prime”, mai spune administratorul companiei.

In 2009, la nivel de grup, compania austrica a realizat o cifra de afaceri de 170 mil. euro, Austrotherm fiind prezenta cu 17 fabrici in 11 tari.

Grupul Austrotherm face parte din concernul austriac Schmid Industrie Holding, cu afaceri de 1,1 mld. euro in 2009.