De asemenea, consultantii CPP estimeaza ca trend-ul se va mentine pana la sfarsitul anului si considera ca scaderile au fost cauzate de un cumul de factori, printre care se numara scaderea puterii de cumparare (in special datorita restrangerii accesului la creditare si leasing), preturile practicate in Romania sunt in continuare mai mari decat in marile destinatii de shopping ale lumii, ieftinirea costurilor de cazare si transport aerian pentru marile destinatii de shopping (de exemplu, multe hoteluri de 5 stele din Milano sau Paris au tarife cu 30% mai mici decat in aceeasi perioada a anului trecut) si mult mediatizata posibilitate de supra impozitare a persoanelor cu venituri mari.

La acestea se adauga factorul investitional – multi consumatori achizitioneaza produse a caror valoare va creste in timp, alegand produse mai putin sezoniere precum si cele care sunt confectionate din materiale de calitate precum tipurile de piele exotica.

De asemenea, conform consultantilor CPP, asistam la schimbari importante in comportamentul si preferintele consumatorilor de lux. Astfel, tot mai multi adopta trend-ul ‘’mix and match’’, nemaifiind esential acel ‘’total look’’ - o tinuta care sa includa numai brand-uri de lux - la care se adauga adoptarea unei atitudini ‘’anti-luxury’’, fenomen pe care il intalnim in toata lumea, intrucat, din ce in ce mai multi consumatori considerand acceptabila purtarea de produse contrafacute.

Totodata, consultantii CPP spun ca brand-uri considerate pana inainte de criza ca fiind de nivel premium, sunt considerate ‘’luxury’’. Printre acestea se numara nume precum Tommy Hilfiger, Guess sau Lacoste deoarece, anterior, consumatorii acestor brand-uri achizitionau D&G, DSquared sau Just Cavalli

In plus, consumatorii de produse si servicii de lux din Romania calatoresc mai putin, in general weekend break, si multi fac compromisul de a alege un hotel cu un rating inferior (4 stele in loc de 5 stele) preferand sa isi aloce bugetul cumparaturilor si entertainment-ului.

In ceea ce priveste segmental de moda, cel mai afectat este cel feminin, unde de altfel exista si un numar mai mic de magazine de tip monobrand. Moda si accesoriile masculine inregistreaza scaderi mai mici si datorita target-ului caruia se adreseaza: bancheri, oameni de afaceri, avocati, notari, pentru care produsele sunt in primul rand o necesitate.

Referitor la segmental bijuteriilor de lux, prezenta marii majoritati a brand-urilor in sistem multibrand, implicit cu selectii mai mici de produse precum si preturile mai mari decat cele din strainatate, au condus la scaderi importante in acest segment.

"Afirmatia recenta a reprezentantului unei banci din Romania conform careia ar exista peste 150.000 de persoane cu venituri de peste 100.000 euro este total eronata. Nici in pietele regionale in care numarul de persoane cu venituri este mult mai mare cum ar fi Serbia, Polonia sau Ucraina nu sunt inregistrate mai mult de 50.000 de astfel de persoane", declara consultantii CPP. Conform acestora, in Romania sunt 35.000 de persoane cu venituri anuale de minim 100.000 euro.

In plus, CPP considera ca numeroasele anunturi ale autoritatilor de suprataxare a unor categorii de produse de lux nu vor isi vor produce efectul dorit si anume colectarea de taxe suplimentare, dimpotriva. Peste 30% din romanii cu bani isi fac deja achizitiile in strainatate, iar astfel de masuri nu vor face decat ca acest numar sa creasca.

CPP Luxury Management Consultants este o companie de consultanta specializata in industria de lux acoperind pietele emergente din Europa Centrala si de Est, Africa de Nord si Orientul Mijlociu.