La sfarsitul saptamanii trecute, Mercadia Holland BV anunta, printr-un comunicat de presa, achizitionarea a 100% din actiunile discounterului MiniMax, controlat pana atunci de Rainer Exel, Andreas Kämpf si compania austriaca Real4You. Valoarea tranzactiei nu a fost facuta publica.

"Negocierile cu actionarii MiniMax au inceput in septembrie anul trecut, dar erau doar discutii in principiu. Am ajuns la un consens in iunie, iar tranzactia am incheiat-o pe 13 august", spune Dan Ionescu. CEO-ul Mercadia spune ca negocierile au decurs normal si ca parafarea tranzactiei este un semn ca partile au ajuns la un consens multumitor pentru fiecare.

Ionescu declara ca discutii s-au purtat si cu alti jucatori din piata, MiniMax reprezentand o "alternativa". "Am avut discutii si cu alte companii de profil (discountere - n. red.), nu este o mare diversitate de jucatori", a explicat Ionescu. CEO-ul Mercadia Holland BV a mai adaugat ca magazinele nu vor fi rebranduite si ca noul actionariat va continua planul de dezvoltare care prevede extinderea retelei pana la 100 de unitati in toata tara.

"Mercadia activeaza deja pe piata de retail din Romania din primavara acestui an, prin reteaua de magazine Mic.Ro. Achizitia MiniMax este parte a strategiei de dezvoltare a grupului pe aceasta piata si vizeaza crearea unor sinergii intre cele doua companii pe partea de logistica si achizitii, care ne vor permite optimizarea ofertelor pentru clientii ambelor segmente - discounter si comert de proximitate", potrivit declaratiei de presa facuta de Ionescu la anuntarea tranzactiei.

Patriciu extinde reteaua Mic.Ro cu inca 3 magazine

Patriciu extinde reteaua Mic.Ro cu inca 3 magazine

"Rainer Exel va ramane in cadrul companiei, ca director operational al MiniMax si va raporta catre mine", a mai spus seful companiei de retail a lui Dinu Patriciu.

Ce l-a facut pe Patriciu sa bata palma cu cei de la MiniMax? Ionescu nu comenteaza pe aceasta tema, dar o privire succinta asupra pietei arata ca retailerul fondat de Rainer Exel era, de fapt, si unica achizitie atragatoare in conditiile in care ceilalti mari jucatori ori au facut deja subiectul unor tranzactii recente, ori sunt detinuti de retaileri internationali.

Singurele tranzactii din retailul romanesc de la declansarea crizei economice au avut ca subiect discounterele. Semnalul a fost dat in toamna, cand polonezii de la Enterprise Investors si-au rascumparat, cu 66 de milioane de euro, biletul de intrare in piata romaneasca de retail prin preluarea celor 65 de supermarketuri Profi. Tranzactia Profi reprezinta cea mai mare achizitie din retail-ul alimentar realizata vreodata in Romania si cea mai mare tranzactie care implica un private equity in 2009.

Citeste si:

Apoi, in februarie 2010, grupul Tengelmann a decis sa isi vanda reteaua de magazine de pe pietele din Romania si Bulgaria. Termenii tranzactiei nu au fost dati publicitatii nici pana in ziua de astazi, dar achizitia a reprezentat pentru Lidl castigarea unei pozitii de lider pe piata discounterelor, in conditiile in care la momentul tranzactiei Plus Discount numara 95 de magazine in Romania, fiind cea mai extinsa retea de profil la nivel local. Nemtii de la Lidl tatonasera de mai multi ani piata romaneasca, dar isi amanasera intrarea pe piata romaneasca din cauza preturilor prea mari la imobiliare.

Contactat de wall-street.ro, Rainer Exel nu a oferit comentarii comentarii cu privire la tranzactie, spunand doar ca este posibil ca in toamna sa faca declaratii pe aceasta tema. [Citeste aici mai multe detalii despre cum a evoluat reteaua MiniMax sub conducerea lui Rainer Exel].

Patriciu a cumparat magazinele de discount MiniMax

Patriciu a cumparat magazinele de discount MiniMax

Piata discounterilor din Romania este impartita intre mari jucatori ca Penny Market (parte a grupului Rewe), Plus Discount (preluat de Lidl), Profi (controlat de Enterprise Investors) si MiniMax (parte a grupului Mercadia Holland BV). Sectorul retailului modern alimentar este estimat la o valoare de circa 10 miliarde de euro, afacerile primilor trei mari grupuri - Metro (Metro Cash&Carry, Real Hypermarket), Rewe (Selgros Cash&Carry, Billa, Penny Market) si Carrefour cumuland jumatate din aceasta suma anul trecut.

Reteaua MiniMax numara in prezent 31 magazine tip discounter in localitati cu peste 10.000 de locuitori pe intreg teritoriul tarii: Arad, Avrig, Braila, Buzau, Calan, Calarasi, Campulung Muscel, Cernavoda, Cisnadie, Hunedoara, Mangalia, Oltenita, Oravita, Pascani, Pucioasa, Ramnicu Sarat, Rasnov, Sinaia, Slatina (2), Stefanesti, Targoviste, Titu, Tulcea, Turnu Magurele, Urziceni, Vaslui, Victoria si Vulcan. Stadiul final al retelei vizeaza deschiderea a peste 100 de magazine.

Spatiile comerciale MiniMax au o suprafata medie de vanzare de 750 metri patrati si fiecare magazin pune la dispozitie 6 case de marcat si 80 de locuri de parcare. Intreaga activitate a magazinelor este coordonata si gestionata de centrul logistic MiniMax Discount, amplasat pe o suprafata de 15.000 de metri patrati in Bucuresti. De aici au loc toate livrarile de marfa pentru toata tara, prin flota de transport proprie, care distribuie apoi zilnic necesarul fiecarui magazin. Tot aici sunt amplasate si birourile centrale, cu rol de reprezentare si punct de legatura intre filiale. Odata cu lansarea fiecarui nou magazin, MiniMax creeaza 20 locuri de munca. In prezent, echipa numara peste 600 de angajati.

Real 4You CommerzImmobilien GmbH a fost fondata in 1995 ca o companie de investitii in sectorul imobiliar si este o societate privata austriaca, cu sediul central in Linz, prezenta in tari precum: Austria, Cehia, Ungaria, Croatia, Bulgaria. Aria de activitate a companiei acopera intregul proces specific investitiilor imobiliare (ex. achizitionare de teren, planificare si proiectare, finantare, center management etc.), iar investiile vizeaza cladiri comerciale (supermarketuri, centre comerciale specializate, mall-uri), cladiri de birouri si cartiere rezidentiale.

Grupul Mercadia Holland BV detine pachetele majoritare ale companiilor Mic.Ro Retail, Bet Cafe Arena si iLearn. Mic.ro Retail si-a inceput activitatea pe piata romaneasca de retail in luna aprilie a acestui an, prin lansarea unei retele de magazine de proximitate. In prezent, reteaua Mic.ro are 76 de unitati comerciale in capitala si are in plan deschiderea a 300 de magazine pana la finalul anului. Bet Cafe Arena, lansata in 2010, activeaza in industria jocurilor de noroc - in prezent fiind deschise 70 de astfel de cafenele pe intreg teritoriul tarii - iar iLearn, este o companie infiintata anul acesta, care ofera servicii de consultanta in domeniul resurselor umane.