La jumatate de an de la achizitia magazinelor Plus Discount de catre germanii de la Lidl, un alt lant de discountere face subiectul unei tranzactii: grupul Mercadia Holland BV, companie controlata de Dinu Patriciu, a achizitionat 100% din actiunile operatorului MiniMax Discount, care numara in prezent 31 de unitati in toata tara.


"Mercadia activeaza deja pe piata de retail din Romania din primavara acestui an, prin reteaua de magazine Mic.Ro. Achizitia MiniMax este parte a strategiei de dezvoltare a grupului pe aceasta piata si vizeaza crearea unor sinergii intre cele doua companii pe partea de logistica si achizitii, care ne vor permite optimizarea ofertelor pentru clientii ambelor segmente - discounter si comert de proximitate", a declarat, intr-un comunicat de presa, Dan Ionescu (foto), CEO-ul Mercadia Holland BV si unul dintre fostii "locotenenti" lui Patriciu la Rompetrol.

Tranzactia, parafata in data de 13 august, marcheaza iesirea din actionariat a lui Rainer Exel, fondator al MiniMax si totodata artizanul conceptului de magazin de discount in Romania. Actionariatul anterior al MiniMax Discount a fost alcatuit din grupul austriac Real4You impreuna cu Rainer Exel, fondatorul lantului de discountere, si Andreas Kämpf, specialist in vanzari in cadrul grupul german Rewe. Oficialii Mercadia au anuntat insa ca Rainer Exel va ramane in continuare in echipa de conducere, dar nu au precizat daca este vorba despre doar despre o perioada de asigurare a transferului conducerii.

Cu o experienta de peste 20 de ani in cadrul grupului german de retail Rewe (prezent in Romania prin lanturile de magazine Billa, Penny Market XXL, Penny Market si Selgros), Exel a decis in 2003 sa renunte la managementul XXL pentru a porni o afacere pe cont propriu, in domeniul in care castigase deja experienta: magazinele de tip discount. Inca de la infiintarea MiniMax, obiectivul lui Exel era clar - extinderea retelei pana la 100 de unitati.

S-a oprit insa la 31 de magazine, dupa un adevarat tur de forta in 2009, cand reteaua s-a extins agresiv, pentru ca la sfarsitul saptamanii trecute sa bata palma cu omul de afaceri Dinu Patriciu. Pentru fostul petrolist, achizitia ii va aduce consolidarea pozitiei pe piata de retail, un sector in care a inceput sa investeasca in urma cu doar patru luni. De atunci si pana acum, Patriciu a extins puternic reteaua Mic.Ro, pana la un numar de 76 de magazine in prezent, si a reusit sa faca si o prima achizitie intr-un segment "pe val" in conditii de criza - discounterele.

Ce l-ar fi putut determina pe Rainer Exel sa renunte la afacerea pe care a fondat-o in Romania in urma cu cinci ani? “Strategia noastra este de a extinde reteaua pana la 100 de magazine, anul viitor (in 2008 - n. red.) urmand sa inauguram inca cel putin 15-20 de noi unitati. Planul nostru este de 5 ani, iar in prezent nu suntem in negocieri cu nicio alta companie (in vederea vanzarii - n. red.). Insa, daca o companie vine cu oferta potrivita, noi suntem deschisi oricaror discutii", declara Rainer Exel intr-un interviu acordat Wall-Street la sfarsitul lui 2007.

Se pare insa ca planurile nu s-au concretizat, reteaua dezvoltandu-se intr-un ritm mai lent decat cel preconizat. "De vina" au fost preturile prea ridicate de pe piata imobiliara, mai ales ca in primii ani de expansiune MiniMax a optat pentru construirea propriilor cladiri pe terenuri achizitionate sau inchiriate. Mai apoi, incepand cu anul trecut, unul in care presiunea asupra costurilor s-a facut tot mai simtita si in buzunarele retailerilor, Exel a incheiat un parteneriat cu Wini Imobili si Winmarkt, prin care discounterul va ocupa spatii “in complexuri cunoscute, la preturi corecte”, in cadrul carora au fost amenajate sase magazine.

Colaborarea cu Wini Imobili si Winmarkt marcheaza si o schimbare de strategie in extinderea retelei, sublinia la momentul respectiv Exel, care marturisea ca nu putut ramane pasiv la oferte pe care le-a primit din partea celor doua companii. “Strategia care pana acum prevedea construirea de la zero a magazinelor pe un concept unitar a fost completata recent si cu spatii inchiriate in centre comerciale pentru ca in centrele marilor orase nu sunt disponibile suprafete mari de teren pentru constructii de la zero sau relatiile de proprietate sunt foarte complexe si greu de clarificat”, explica atunci Rainer Exel, adaugand ca pozitionarea noilor magazine in spatiile Wini Imobili si Winmarkt faciliteaza atingerea mult mai rapida a obiectivelor.

In plus, noua strategia inseamna si o economie de jumatate de million de euro. Investitia in fiecare magazin nou construit, exceptand achizitionarea terenului, era de 750.000 de euro, iar in cazul magazinelor reamenajate in cadrul centrelor comerciale, investitia era de trei ori mai mica, de 250.000 euro/magazin.

Contactati de Wall-Street, oficialii MiniMax nu au oferit declaratii cu privire la tranzactie, mentionand ca informatiile pe aceasta tema sunt gestionate de Mercadia. La randul lor, reprezentantii companiei conduse de Dinu Patriciu, nu au furnizat Wall-Street detalii suplimentare cu privire la achizitie. Tranzactia a fost finalizata pe data de 13 august, iar partile implicate nu au anuntat valoarea achizitiei. Anul trecut, magazinele MiniMax au inregistrat vanzari de 45 de milioane de euro, iar rezultatele din primul trimestru al anului anuntau o crestere a incasarilor cu 50%.

Efervescenta pe piata discounterelor

Cu investitii totale de peste 100 de milioane de euro, lanturile de magazine de tip discount, care comercializeaza produse pe segmentul scazut al preturilor, au fost cei mai activi retaileri in materie de deschideri de noi unitati anul trecut. Practic, mai ales in semestrul al doilea din an, aproape in fiecare saptamana, cei mari mari jucatori de profil, precum Penny Market, Plus Discount sau Profi anuntau deschiderea unui nou magazin, iar planurile de extindere nu se opresc aici. Desi in primele sase luni ale anului curent, discounterii si-au mai redus din avantul deschiderilor, planurile de investitii de sute de milioane de euro anuntate anterior arata spre o mai mare efervescenta in perioada urmatoare.

In plus, singurele tranzactii din retailul romanesc de la declansarea crizei economice au avut ca subiect discounterele. Semnalul a fost dat in toamna, cand polonezii de la Enterprise Investors si-au rascumparat, cu 66 de milioane de euro, biletul de intrare in piata romaneasca de retail prin preluarea celor 65 de supermarketuri Profi. Tranzactia Profi reprezinta cea mai mare achizitie din retail-ul alimentar realizata vreodata in Romania si cea mai mare tranzactie care implica un private equity in 2009.

Apoi, in februarie 2010, grupul Tengelmann a decis sa isi vanda reteaua de magazine de pe pietele din Romania si Bulgaria. Termenii tranzactiei nu au fost dati publicitatii nici pana in ziua de astazi, dar achizitia a reprezentat pentru Lidl castigarea unei pozitii de lider pe piata discounterelor, in conditiile in care la momentul tranzactiei Plus Discount numara 95 de magazine in Romania, fiind cea mai extinsa retea de profil la nivel local. Nemtii de la Lidl tatonasera de mai multi ani piata romaneasca, dar isi amanasera intrarea pe piata romaneasca din cauza preturilor prea mari la imobiliare.

Piata discounterilor din Romania este impartita intre mari jucatori ca Penny Market, Plus Discount, Profi si Minimax. Sectorul retailului modern alimentar este estimat la o valoare de circa 10 miliarde de euro, afacerile primilor trei mari grupuri - Metro (Metro Cash&Carry, Real Hypermarket), Rewe (Selgros Cash&Carry, Billa, Penny Market) si Carrefour cumuland jumatate din aceasta suma anul trecut.

Reteaua MiniMax numara in prezent 31 magazine tip discounter in localitati cu peste 10.000 de locuitori pe intreg teritoriul tarii: Arad, Avrig, Braila, Buzau, Calan, Calarasi, Campulung Muscel, Cernavoda, Cisnadie, Hunedoara, Mangalia, Oltenita, Oravita, Pascani, Pucioasa, Ramnicu Sarat, Rasnov, Sinaia, Slatina (2), Stefanesti, Targoviste, Titu, Tulcea, Turnu Magurele, Urziceni, Vaslui, Victoria si Vulcan. Stadiul final al retelei vizeaza deschiderea a peste 100 de magazine.

Spatiile comerciale MiniMax au o suprafata medie de vanzare de 750 metri patrati si fiecare magazin pune la dispozitie 6 case de marcat si 80 de locuri de parcare. Intreaga activitate a magazinelor este coordonata si gestionata de centrul logistic MiniMax Discount, amplasat pe o suprafata de 15.000 de metri patrati in Bucuresti. De aici au loc toate livrarile de marfa pentru toata tara, prin flota de transport proprie, care distribuie apoi zilnic necesarul fiecarui magazin. Tot aici sunt amplasate si birourile centrale, cu rol de reprezentare si punct de legatura intre filiale. Odata cu lansarea fiecarui nou magazin, MiniMax creeaza 20 locuri de munca. In prezent, echipa numara peste 600 de angajati.

Real 4You CommerzImmobilien GmbH a fost fondata in 1995 ca o companie de investitii in sectorul imobiliar si este o societate privata austriaca, cu sediul central in Linz, prezenta in tari precum: Austria, Cehia, Ungaria, Croatia, Bulgaria. Aria de activitate a companiei acopera intregul proces specific investitiilor imobiliare (ex. achizitionare de teren, planificare si proiectare, finantare, center management etc.), iar investiile vizeaza cladiri comerciale (supermarketuri, centre comerciale specializate, mall-uri), cladiri de birouri si cartiere rezidentiale.

Grupul Mercadia Holland BV detine pachetele majoritare ale companiilor Mic.Ro Retail, Bet Cafe Arena si iLearn. Mic.ro Retail si-a inceput activitatea pe piata romaneasca de retail in luna aprilie a acestui an, prin lansarea unei retele de magazine de proximitate. In prezent, reteaua Mic.ro are 76 de unitati comerciale in capitala si are in plan deschiderea a 300 de magazine pana la finalul anului. Bet Cafe Arena, lansata in 2010, activeaza in industria jocurilor de noroc - in prezent fiind deschise 70 de astfel de cafenele pe intreg teritoriul tarii - iar iLearn, este o companie infiintata anul acesta, care ofera servicii de consultanta in domeniul resurselor umane.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri