“Lupta a fost una foarte competitiva, pentru ca ofertele erau comparabile, iar decizia a fost luata pe muchie de cutit, ieri noapte (acum doua nopti – n. red.), dupa un tur de forta de negocieri care au avut loc la Bruxelles”, spune pentru Wall-Street Cristian Nacu (foto), partener al Enterprise Investors, unul dintre cele mai mari fonduri de investitii din Europa Centrala si de Est.

Petitorii supermarketurilor Profi au fost atat jucatori strategici, cat si financiari, dar castigator a iesit Polish Enterprise Fund VI (PEF VI), fondul de private equity al Enterprise Investors (EI), cel care in urma cu exact trei ani marca unul dintre cele mai valoroase exituri din retailul romanesc: vanzarea, contra a 55 de milioane de euro, a lantului de magazine Artima catre retailerul francez Carrefour.

“Intr-o prima faza, ofertele de preluare au fost multe, dar pana la urma au ramas doar trei in cursa, decizia fiind luata mai mult intr-un ultim moment, pe muchie de cutit”, povesteste partenerul EI, care tocmai se intorcea la Bucuresti dupa perfectarea tranzactiei care acum mai asteapta doar aprobarea Consilului Concurentei pentru a intra in linie dreapta. Oficialul Ei spune ca evolutia negocierilor a fost una normala, fara sincope, si ca durata lor a fost data de dimensiunea afacerii: Profi este unul dintre cele mai extinse retele de supermarketuri de pe plan local, care numara in prezent 65 de magazine.

“Pretul corect pe magazinele Profi a fost dat in primul rand de situatia financiara a companiei. Profit este unul dintre putinii retaileri ce au reusit sa realizeze performante si in acest de an de criza si care are pentru intregul an perspective de crestere a cifrei de afaceri cu 40%, pana la 210 milioane de euro”, explica oficialul fondului de investitii polonez. Prin tranzactia de 66 de milioane de euro, PEF VI va controla 100% din actiunile Profi Rom (firma care opereaza magazinele Profi), Albinuta Shops si DT Logistic, vanzatorul fiind Duna Waiting Participation.

"Tranzactia Profi a generat interes atat din partea unor potentiali cumparatori strategici, cat si din partea unor cumparatori financiari. Pretul tranzactiei de 66 milioane de euro reprezinta un excelent multiplu fata de vanzarile (circa 600 milioane de lei) estimate pentru anul 2009. Tranzactia Profi reprezinta cea mai mare achizitie din retail-ul alimentar realizata vreodata in Romania si cea mai mare tranzactie care implica un private equity in acest an", a declarat Radu Stoicoviciu, Partener M&A PricewaterhouseCoopers (PwC). PwC este la a treilea proiect care a condus la o vanzare in domeniul retail-ului alimentar din ultimii trei ani dupa vanzarea lanturilor de magazine Artima si Albinuta.

"Trebuie subliniat ca prin aceasta tranzactie s-a preluat doar partea comerciala, fara cea imobiliara", spune Caius Crisan, directorul general al lantului de magazine. Profi Rom a cumparat, in aprilie 2007, magazinele Albinuta de la grupul lituanian Maxima LT, care a decis sa iasa de pe piata autohtona pe fondul rezultatelor nesatisfacatoare obtinute in primii doi ani si jumatate in Romania.

"Avem locatii deosebit de bune, sortimentatie adaptata la publicul roman, angajati eficienti, toate acestea ducand Profi in ultimii ani la o expansiune deosebita, marcata de cresterea cu 400% a cifrei de afaceri in ultimii cinci ani", spune Crisan, care va mai sta la carma Profi pana la sosirea aprobarii din partea Consiliului Concurentei.

Crisan povesteste ca interesati de preluarea magazinelor Profi au fost atat retaileri prezenti pe piata romaneaca, dar si unii care ar fi dorit astfel sa-si faca intrarea in Romania. "In ultimele sase luni, am purtat negocieri cu opt companii, dar dintre investitorii strategici cei mai interesanti au fost cei deja prezenti pe piata autohtona", subliniaza directorul general. De partea cealalta a mesei de negocieri, Nacu estimeaza ca actuala criza economica nu a afectat in vreun fel valoarea ofertelor, pretul fiind acelasi si daca reteaua Profi s-ar fi vandut anul trecut. “Bineinteles ca investitorii sunt mai prudenti si incearca sa-si amane investitiile, dar decizia in cazul acesta a fost luata avand in vedere performantele lantului de magazine”, sublianiaza oficialul EI.

"Tocmai pentru ca suntem intr-un an de criza si am reusit nu numai sa ne mentinem afacerile, dar sa le si crestem cu 20-30% ne-a facut deosebit de atractivi", explica seful magazinelor Profi, care adauga ca a inceput sa primeasca oferte de preluare inca de acum cinci ani, dar ca doar anul acesta s-a luat decizia de vanzare, datorita numarului mare de "oferte serioase". Mandatul sau se va incheia odata cu primirea aprobarii din partea Consiliului Concurentei, dupa care Crisan se va ocupa de afacerile cu imobiliare ale fostului actionar Profi.

Care sunt planurile noului actionar, EI, pentru Profi? Crisan spune ca ofertele petitorilor au fost intr-adevar foarte apropiate, dar ca cei de la Ei au reusit sa se detaseze in momentul in care si-au prezentat planul de investitii in reteaua Profi pentru urmatorii cinci ani. "Planurilor lor ne-au convins si suntem siguri ca reteaua va cunoaste o dezvoltare fulminanta odata cu aceasta tranzactie", dezvaluie seful Profi.

Nacu spune ca in urmatorii trei-cinci ani vede o dublare a retelei de magazine, pana la circa 130 de unitati si afaceri cel putin triple. “Planurile noastre se bazeaza pe o crestere organica, un obiectiv pe care il consideram realizabil, avand in vedere ca numai anul acesta Profi a deschis 15 noi magazine”, detaliaza Cristian Nacu. Pentru atingerea acestor obiective, fondul de investitii polonez vrea sa aduca la managementul magazinelor "veterani" ai retailului, primul nume rasunator fiind chiar al viitorului CEO, Gunter Grieb. Fost CEO al retelei Kaufland Romania, Grieb este unul dintre cei mai dinamici jucatori locali, avand o experienta de peste cinci ani pe piata romaneasca si jucand un rol esential in dezvoltarea Kaufland in tara.

Cu toate acesta, partenerul Ei nu exclude posibilitatea altor achizitii in retail, daca acestea se vor potrivi cu strategia fondului de investitii. “Ne-am intors sa investim in retailul romanesc, pentru ca vedem aici un potential mare, dar si pentru ca avem o experienta ampla in aceasta piata la nivel regional, de la retailul cu bijuterii, pana la fashion, magazine de bricolaj si farma, plus cateva alimentare”, explica Nacu.

La masa negocierilor un rol important l-au jucat si consilierii tranzactiei, cei care la un moment dat au facut diferenta cand lupta s-a dovedit a fi prea stransa. In cazul de fata, vanzatorul a fost asistat de PricewaterhouseCoopers si de RTPR Allen & Overy, pe post de consilier juridic, pe cand polonezii au fost consiliati de Ernst & Young, consultant financiar, si de Schoenherr si Asociatii, consilier juridic. La masa negocierilor au fost prezenti atat reprezentanti ai Profi, cat si cei ai EI, prin Cristian Nacu, Serban Roman si altii.

Cristian Nacu afirma ca, desi criza economica a facut ca piata de M&A (fuziuni si achizitii) sa fie saraca anul acesta, nu numai in sectorul de retail, ci si in alte industrii, la nivelul lui 2010 se intrevede o dezghetare, pe fondul revenirii economiei mondiale. “Ceea ce ne-a afectat anul acesta a fost si lipsa de previzibilitate pentru ca daca intri intr-o afacere de genul acesta, atunci ai niste asteptari. Sper ca anul viitor, odata cu intrarea economiei globale pe un trend ascendent, sa vedem mai multe miscari de M&A", este de parere Cristian Nacu.

Ce i-a determinat pe polonezi sa investeasca din nou in retailul romanesc, dupa vanzarea catre Carrefour? Dincolo de o vedere de ansamblu, care ne arata o piata ce avanseaza anual intr-un ritm de 10-15%, peste media din pietele europene “asezate” deja, sectorul retailului romanesc a fost dinamizat de investitiile masive ale marilor jucatori. Numai anul trecut operatorii de hipermarketuri au pompat 500 de milioane de euro in extinderea retelelor, dar nici jucatorii de dimensiuni mai mici nu s-au lasat mai prejos, astfel incat afacerile din comertul cu amanuntul totalizau la nivelul lui 2008 peste trei miliarde de euro .

Anul acesta, desi investitiile din domeniu au fost franate de criza economica, retailerii au gasit in primul semestru peste 100 de milioane de euro pentru extinderea retelelor, cel mai dinamic segment fiind cel al supermarketurilor si magazinelor de tip discount. In plus, magazinele de mici dimensiuni au fost de altfel singurele care “au miscat” la capitoul M&A, preluarea magazinelor Prodas de catre Mega Image si, mai recent, cea a Profi de catre Ei fiind singurele evenimente notabile din sector anul acesta.

Enterprise Investors este activa pe piata din 1990 si in prezent administreaza sapte fonduri de private equity si venture capital ce capitalizeaza ce totalizeaza 1,7 miliarde de euro. Intre 2004 si 2007, fondul de private equity al EI, PEF V, a investit in Artima, cel mai mare lant independent de supermarketuri din Romania la acea vreme. Dupa trei ani de dezvoltare intensiva, compania si-a extins reteaua in intreaga tara si si-a triplat vanzarile nete. In urma vanzarii catre gigantul Carrefour, in urma cu trei ani, EI si-a multiplicat de peste trei ori investitia initiala.

Concurenta a autorizat tranzactia Mega Image - Prodas

Concurenta a autorizat tranzactia Mega Image - Prodas