Ideea afacerii Dacris a aparut in anul 1993, un prieten al celor 3 actionari ocupandu-se cu comercializarea de imprimante tipizate in Bucuresti. Singura asemanare cu alte afaceri de succes ar fi inceputul – intr-un garaj – isi aduce aminte razand Dan Fati (foto), directorul general al companiei.

“Acest spatiu se afla foarte aproape de magazinul Tomis din Constanta. Acolo am inceput afacerea. Primele oferte stiu ca le-am batut la masina de scris, asa arata piata la vremea respectiva. Am inceput cu imprimante tipizate, iar apoi, la cateva luni, ne-am gandit ca ar fi bine sa marim gama de produse cu lucruri complementare – articole de birou”, povesteste Dan Fati.

Cererea pentru astfel de produse era foarte mare la acel moment, un stand cu instrumente de scris epuizandu-se in 2-3 zile. “Cererea era atat de mare incat pe o strada pe care acum in Constanta nu trece nicio masina intr-o ora pentru ca nu este o strada circulata, atunci era coada, o coada de companii foarte mari care veneau sa achizitioneze produsele. De asemenea, activitatea comerciala din port era mult mai dinamica atunci”, declara Fati.

In perioada 1995-1996 compania a inceput sa achizitioneze echipamente pentru tipar si a dezvoltat o tipografie, care in momentul de fata se afla printre primele 30 din tara dupa cifra de afaceri, respectiv in primele 5 dupa profit. In 1996, Dacris a demarat si importul produselor de papetarie.

“Atunci ne-am dat seama ca piata din Constanta este prea mica, iar in 1997 eu am venit la Bucuresti si am deschis un birou. Eram eu si acel biroul si acel spatiu”, spune Dan Fati.

In prezent, Dacris are 254 de angajati.

In legatura cu modul in care statul roman sprijinea la vremea respectiva antreprenorii, Fati afirma ca, personal, nu a asteptat nimic de la autoritati si nici nu crede intr-un astfel de ajutor. “

“Nu stiu ce asteapta lumea de la stat. Eu nu am asteptat si nu astept nimic si nu cred ca ar trebui sa asteptam ceva direct de la stat. Eu m-am asteptat intotdeauna sa am o infrastructura buna, sa am educatie. In primul rand as porni de la educatie si apoi as merge mai departe cu sistemul sanitar si cu infrastructura foarte buna. Daca am avea aceste lucruri imi va fi usor sa angajez personal calificat, imi va fi usor sa ma deplasez, imi va fi usor sa am sentimentul securitatii foarte bine dezvoltat. Daca statul ar face toate aceste lucruri cu ce colecteaza de la noi noi am fi multumiti”, considera oficialul Dacris.

Fata in fata cu recesiunea

In primele sase luni ale acestui an, Dacris a raportat o crestere a cifrei de afaceri de 10%, pana la 5,8 mil. euro. Tototdata, profitul operational al grupului s-a majorat cu 7%, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Strategia, explica Dan Fati, s-a axat pe atragerea unui numar cat mai mare de clienti noi, cresterea numarului de agenti de vanzari, o reorganizarea a depozitului, negocierea contractelor cu companiile de curierat.

Primele semne ale crizei au aparut prin februarie-martie 2009. “Practic toata lumea si-a facut bugetele optimiste in septembrie-octombrie 2008, iar la inceputul lui 2009, mai ales multinationalele care primeau semnale foarte ferme din exterior, au inceput sa taie drastic bugetele”, rememoreaza Fati debutul recesiunii pe plan local.

Citeste si:

“Am incercat sa pastram calitatea serviciilor cat mai sus si sa fim implicati in business zi de zi, ora de ora. Modelul nostru de business a fost axat pe o prezenta zilnica a actionarilor la birou, sa stim ce se intampla in permanenta cu clientii nostri. Am lucrat foarte mult pe partea de front office, am organizat mult mai bine depozitul, am investit in parcul de masini, am negociat preturile cu companiile de curierat chiar daca facem livrare directa in proportie de 80% prin intermediul celor 67 de masini pe care le detinem”, adauga Dan Fati.

Marjele de profit sunt inferioare anilor dinainte de criza financiara, in conditiile in care pretul materiei prime a crescut, fapt mult mai vizibil in ultimele 2-3 luni.

Cum isi motiveaza compania angajatii in acest context? “Oamenii au inteles ca trebuie sa munceasca mai eficient, nu mai mult. Programul de lucru nu s-a schimbat. In fiecare zi trec printre angajati. Este foarte important sa iti privesti in ochi angajatii zilnic, sa vada ca esti alaturi de ei, sa stii sa ii ajungi cu un sfat, atat in timpul programului si daca poti sa faci ceva pentru ei si in afara muncii este extraordinar”, crede Fati.

Potrivit acestuia, Dacris nu a operat de la debutul crizei financiare disponibilizari, nu a redus sau inghetat salariile. “In 2008 nu stiam cum sa recrutam un om bun. In aceasta perioada, in care deja ai oameni formati, ar fi pacat sa renunti la ei si sa-ti para rau peste 2-3 ani”, declara directorul general Dacris.

Printre planurile companiei pana la finalul acestui an se numara continuarea procesului de recrutare pe segmentul vanzari. “Vom continua sa angajam agenti de vanzari. Se gasesc foarte greu. Daca pana in 2008 puteam spune ca se vindea foarte usor, acum chiar trebuie sa stii sa vinzi. Acum iti dai seama cu adevarat de potentialul unui om de vanzari. Este foarte greu sa vinzi acum”, considera Dan Fati.

De asemenea, Dacris intentioneaza sa relocheze depozitul detinut in Otopeni intr-o alta zona din Bucuresti, pe o suprafata de aproximativ 3.000 mp, dubla decat cea actuala. Daca pana acum depozitul a fost in proprietate personala, Dan Fati nu exclude posibilitatea inchirierii spatiului nou.

In ceea ce priveste noi arii de interes pentru actionarii Dacris, Dan Fati afirma ca pentru moment nu intentioneaza sa investeasca in alte domenii. “M-am felicitat ca nu am fost luat de val in acesti 2 ani de criza si am investit tot capitalul in companie. Am fost tentati ca si altii sa investim si in alte domenii, dar am spus ca este mai bine sa facem ce ne pricepem mai bine. Suntem siguri ca am luat decizia cea mai buna”, argumenteaza Fati.

Un raspuns negativ vine si in privinta unui posibil exit, cei trei actionari nerealizand o evaluare a business-ului pana acum. “Nu este momentul sa vindem, nu a fost nici in 2007, nici in 2008, nici acum. Dacris nu este in pozitia de a face un exit acum. Cred ca o companie care ar face acest lucru ar face-o din disperare”, crede Dan Fati.

Grupul de companii Dacris este format din Dacris Trade, Dacris Impex si Dacris Prod, specializate in importul, distributia si comercializarea de articole de papetarie/birotica, grafica si productie tipografica.

Grupul actioneaza la nivel national, avand puncte de lucru in Bucuresti si Constanta si reprezentante in Pitesti, Brasov, Ploiesti, Craiova si Cluj-Napoca.

In anul 2009, cifra de afaceri a grupului s-a ridicat la circa 11 milioane de euro.