Valoarea totala a medicamentelor eliberate catre pacienti in trimestrul al treilea s-a ridicat la 2,41 miliarde lei, in crestere cu 20,4% fata de trimestrul similar al lui 2009.

"Aceasta performanta se datoreaza, in primul rand, segmentului de medicamente pe baza de reteta (Rx) din farmacii, care a atins o valoare de 1,83 miliarde lei, in crestere cu 23,8%. Celelalte segmente au avut performante mai modeste, medicamentele fara prescriptie (OTC) avand o valoare de 0,32 miliarde lei, in crestere cu 15,0%, iar segmentul de spital a atins doar 0,26 miliarde lei, in crestere cu 10,7% fata de trimestrul 3 2009", potrivit raportului companiei de cercetare si studii de piata Cegedim Romania.

La nivelul ultimelor 12 luni (octombrie 2009-septembrie 2010) valoarea totala a pietei a fost de 9,52 miliarde lei, in crestere cu 21,6% fata de perioada octombrie 2008-septembrie 2009. Pe segmente, ratele de crestere au fost de 27,4% pentru Rx in farmacii, 10,7% pentru OTC si 2,6% pentru spitale.

In ceea ce priveste ritmurile de crestere din ultimele cinci trimestre, Cegedim a remarcat o tendinta de recuperare, atat in unitati cat si in valoare, a terenului pierdut in 2009 ca urmare a masurilor administrative de limitare a preturilor si prelungire a termenelor de plata.

"Ordinea celor mai importante grupe terapeutice in valoare ramane neschimbata, medicamentele cardiovasculare inregistrand in ultimele 12 luni valoarea de 1,78 miliarde lei, in crestere cu 20,8%, medicamentele oncologice 1,59 miliarde lei, in crestere cu 47,8% si medicamentele pentru sistemul digestiv si metabolism cu 1,21 miliarde lei, in crestere cu 15,9%", se explica in raportul Cegedim.

Cele mai mari companii farma isi mentin pozitiile in clasament

• Pe primul loc se afla francezii de la Sanofi-Aventis (inclusiv Zentiva si Sanofi-Pasteur), cu vanzari la 12 luni de 891,4 mil. lei, urmati de Roche cu 873,8 mil. lei si de Pfizer (inclusiv Wyeth) cu 636,0 mil. lei.

• Topul primilor 10 jucatori este completat de Novartis (583,9 mil.lei), GlaxoSmithKline (581,3 mil. lei), Servier (484,2 mil. lei), Merck & Co (439,5 mil. lei), AstraZeneca (366,2 mil. lei), Daiichi-Sankyo (348,2 mil. lei) si Abbott (266,6 mil. lei).

Citeste si:

• Urmatoarele 10 pozitii din clasament sunt ocupate in ordine de Bayer, Antibiotice, Lilly, Menarini, Krka, Johnson & Johnson, Labormed, Richter Gedeon, Actavis si Reckitt Benckiser.

Ce urmeaza pe piata farma?

"Desi valorile si cresterile de piata raman atractive, apreciem ca exista cel putin doua mari probleme in privinta evolutiilor viitoare ale pietei: termenele lungi de plata catre farmacii si reducerea sustinerii publice pentru unele categorii de farmacii", a declarat Petru Craciun (foto), directorul general al companiei de cercetare si studii de piata Cegedim Romania.

Astfel, termenele de plata catre farmacii s-au extins pana la peste sase luni, in conditiile in care media europeana este de 45 de zile, ceea ce inseamna ca pe piata exista credite comerciale sau financiare de peste un miliard de euro. "In conditiile unei lichiditati scazute si a unei puteri de cumparare reduse, acestea angreneaza riscuri importante atat pentru companiile producatoare, cat si pentru distribuitori si farmacii", explica seful Cegedim Romania.

In plus, reducerea sustinerii publice pentru unele categorii de medicamente compensate sporeste cheltuielile out-of-pocket (din buzunar) ale pacientilor pentru mentinerea unui numar mare de tratamente.

Cegedim isi pastreaza prognoza pentru evolutia pietei la sfarsitul anului 2010, de crestere cu 9,2% in lei fata de 2009. "In privinta perspectivelor pentru 2011, ramanem de asemenea rezervati, cresterea prognozata pentru 2011 fiind de 5,6% in lei, deoarece functionarea pietei este tributara capacitatii de creditare a companiilor producatoare", adauga Petru Craciun.

Seful Cegedim Romania avertizeaza totodata ca in conditiile sprijinului public redus pentru medicamente si a cresterii exportului paralel, care incepe sa se practice si la nivelul farmaciilor, aceste companii isi vor limita in general expunerea la piata romaneasca.