“Marfa nu se mai cumpara, se vinde”. Este una dintre concluziile la care reprezentantii VES Sighisoara au ajuns in 2009, cel mai dificil an din industria companiei. Vanzarile de vase emailate se contractasera cu 5-10%, iar cele de sobe, semineuri si centrale termice cu combustibil solid – produse reunite sub brandul Caldi – suferisera un declin abrupt de 30%. In aceste conditii compania a trebuit sa isi inchida temporar portile, toti angajatii intrand in somaj tehnic timp de 3 luni.

Seria neagra nu s-a oprit insa aici. In septembrie 2009 100 de angajati ai VES Sighisoara isi pierdeau locurile de munca, procesul de restructurare incheindu-se in luna martie a acestui an. De la 650 de angajati compania ajunsese la 480. Intre timp insa, datorita cererii in crestere si a sezonalitatii, VES Sighisoara a mai angajat 60 de persoane. Din totalul celor 540 de angajati, 200 au contracte de munca pe perioada determinata.

“Una dintre provocarile cu care ne confruntam este forta de munca si capitalul pe care il alocam. Muncitorii romani sunt la fel de buni din punct de vedere profesional ca cei din alte tari, insa nu au fost invatati sa inteleaga ce fac intr-un sistem managerial. Ne asteptam ca forta de munca sa fie adevarat ieftina din punct de vedere al fiscalitatii”, spune Alexandru Farcas (foto).

Acesta considera ca pozitia Romaniei la iesirea din criza financiara ii va influenta decisiv pe producatorii autohtoni si va ridica “amenintari semnificative”. Astfel, in conditiile in care Romania face parte din Uniunea Europeana piata locala va deveni in urmatorii 10 ani un ring in care companiile autohtone vor fi nevoite sa tina piept jucatorilor din alte tari, interesati sa isi dezvolte afacerile aici.

In acest context, pentru a-si creste competitivitatea si eficienta VES Sighisoara trece in prezent printr-un amplu proces de restructurare si modernizare. Un prim pas a constat in rebrandingul companiei – un nou brand coroporate si un nou simbol de imagine – centaurul, proiect in care VES a investit aproximativ 1,4 mil. lei. Pe langa schimbarea identitatii vizuale, modernizarea companiei va fi resimtita treptat la toate nivelurile: o reorganizare interna pentru cresterea eficientei activitatii de productie, redefinirea si modernizarea fiecarei categorii de produse, o noua politica comerciala si strategie de export.

"Celebra oala rosie cu buline folosita in bucatarie de majoritatea gospodinelor din Romania va avea parte la randul sau de «un nou look». Vrem sa ne apropiem mai mult de cerintele actuale ale consumatorilor nostri. Vom avea o gama de produse noi, in culori vii - de la turcoaz, la lila, roz. Noile produse isi vor gasi cu usurinta locul in bucatariile open space", afirma Iuliana Georgescu, director de marketing al VES Sighisoara.

VES Sighisoara a bugetat pentru anul viitor investitii initiale de 1-2 mil. euro care vizeaza retehnologizarea companiei, calificarea managementului, eficientizarea energetica, implementarea unui sistem informatic integrat.

Totodata, compania se va concentra pe zona exporturilor, care detin in prezent o pondere de 40% din cifra de afaceri. Pietele de desfacere principale sunt Ungaria, Germania, Polonia si Grecia. Planurile vizeaza extinderea pe pietele din Europa de Vest in vederea majorarii marjei de profit.

Citeste si:

Capacitatea de productie anuala a companiei este de 3 milioane de bucati de vase emailate, respectiv 40.000 de produse pe segmentul sobe, semineuri si convectoare. Datorita cererii in crestere, VES Sighisoara intentioneaza sa majoreze capacitatea de productie.

Pe segmentul vase emailate principalii competitori ai VES Sighisoara sunt Emailul Medias si Vef Vrancea, iar pe segmentul semineuri, sobe si convectoare – Metalica Oradea.

Alexandru Farcas a mai precizat ca intentioneaza sa obtina anul viitor finantare prin piata de capital. "Desi piata de capital de la noi este una muribunda, vreau sa pregatesc compania pentru a atrage finantare prin piata de capital. Am comis anul trecut o greseala majora. Nu am schimbat politica de stocuri in 2009 fata de 2008", explica Farcas.

Acesta detine in mod direct 28% din VES Sighisoara, iar impreuna cu firmele cu care actioneaza concertat 35-40%. Farcas a declarat ca intentioneaza sa isi majoreze detinerea in viitorul apropiat.

VES Sighisoara detine in prezent o cota de piata de 35% pe segmentul de vase emailate si 50% pe partea de semineuri.

Potrivit reprezentantilor companiei, tinta de afaceri pentru acest an este de 49 mil. lei, in crestere cu 19% fata de 2009.

VES Sighisoara produce vase de bucatarie emailate si teflonate, convectoare pe gaz, masini de gatit si incalzit cu combustibil solid, grill-uri pe gaz si carbune, dar si alte produse emailate din tabla zincata sau vopsite.

Capitalizarea companiei este de 5,84 milioane lei (1,36 mil. euro), conform ultimului pret de 0,0578 lei/actiune.