"Dublarea exporturilor a fost posibila pentru ca am inceput sa exportam in Comunitatea Europeana pe segmentele cardiovascular, sistem nervos central si OTC-uri (medicamente vandute fara prescriptie medicala - n. red.), dar si pentru ca se anunta un sezon rece in Rusia si Ucraina, unde am exportat in valoare de 13 milioane de euro", a declarat Dragos Damian (foto), directorul general al Terapia Ranbaxy.

Faringosept, medicament care trateaza infectiile buco-faringiene, este unul dintre cele mai vechi branduri ale Terapia. Produsul este, potrivit aprecierilor lui Damian, lider si pe piata romaneasca in termeni de volum.

Spre deosebire de piata interna, unde recuperarea banilor se face si la peste 300 de zile, pe pietele din Rusia si Ucraina, termenele de plata sunt mai scurte, de 60, respectiv 45 de zile.

Excluzand exporturile, producatorul de medicamente va inregistra anul acesta o cifra de afaceri de 350 milioane de lei (circa 83,3 milioane de euro), in crestere cu 20% fata de 2009, avansul estimat pentru 2011 fiind de 10% pentru piata romaneasca. Mai bine de jumatate din cei 350 de milioane de lei sunt, deocamdata, "pe hartie", intrucat suma inca nu a fost incasata.

Potrivit estimarilor din august ale Asociatiei Producatorilor de Medicamente Generice din Romania (APMGR), in cadrul careia Dragos Damian este presedinte, arieratele catre sectorul farmaceutic valorau trei miliarde de lei. In luna septembrie, ca urmare a conditiilor impuse de Fondul Monetar International (FMI), statul a platit doua miliarde de lei pentru stingerea arieratelor acumulate in sectorul sanitar.

Citeste si:

"2010 a fost un an mai bun decat 2009 ca cifra de afaceri, dar mai prost din cauza riscului de neincasare", a explicat Damian.

Anul acesta, compania a lansat 20 de noi produse si a investit 25 de milioane de lei in modernizarea fabricii de generice de la Cluj. Compania detine si un teren de 9 hectare scos la vanzare in urma cu trei ani.

Grupul Ranbaxy Laboratories, controlat in proportie de 64% de japonezii de la Daiichi Sankyo, au intrat pe piata romaneasca prin achizitionarea, contra valorii de 324 de milioane de dolari, a pachetului majoritar detinut de fondul american de investitii Advent International in cadrul producatorului clujean.