Architected Business Solutions a intrat pe piata din Romania in urma cu cinci ani, o perioada in care economia crestea intr-un ritm sustinut, multinationalele si marii jucatori din retail intrau in scena locala si privatizari importante aveau loc. Romania era la vremea respectiva o piata “deosebit de atragatoare” atat pentru companii din Europa, cat si de pe alte continente, fapt ce a atras numeroase investitii si un nivel al lichiditatilor ridicat.

La momentul respectiv, Romania era una dintre tarile in care se lucra cu marje ale profitului brut foarte ridicate. In conditiile in care o companie trecea printr-o “perioada atat de infloritoare a business-ului”, era destul de dificil sa explici necesitatea unui proces de optimizare a afacerii, explica Gorkem Tursucu (foto).

Odata cu debutul crizei financiare a avut loc insa o schimbare dramatica de abordare.

“In primele 6-8 luni din 2009 nu s-a intamplat nimic, piata era inghetata, nimeni nu facea nimic. De exemplu, o banca stia ca trebuie sa isi reduca numarul de sucursale pentru ca nu vindeau nimic insa nu facea acest lucru si nici nu isi optimiza numarul de angajati. De asemenea, nu se comunica ce se intampla. Cei mai multi manageri nu au luat nicio masura legata de criza financiara. Oamenii se comportau ca si cum recesiunea nu exista. Se vorbea despre criza ca si cum se intampla in alta tara. Insa la finalul lui 2009 multe companii s-au aflat in situatia de a nu-si putea respecta obligatiile financiare si cele catre furnizori si asta a dus la o regandire treptata a situatiei. Cei destepti au inceput sa isi transforme companiile”, declara Tursucu.

Una dintre greselile comise de companiile active in sectorul bunurilor de larg consum sau retail a constat in faptul ca orientarea catre client era o notiune pur teoretica, fara a avea un exercitiu practic. “Unul din lucrurile bune ale crizei consta in faptul ca te forteaza sa te schimbi. Si acest lucru a inceput sa se intample treptat. Daca nu te schimbi tu, ca si companie, altcineva o va face pentru tine”, spune seful ABS.

Citeste si:

De asemenea, daca in urma cu doi ani obiectivul era castigarea unei cote de piata cat mai mari, in prezent miza nu o mai reprezinta extinderea ci consolidarea operatiunilor existente si profitabilitatea. Cu toate acestea, multe companii nu si-au modificat obiectivele de business pentru conditiile de piata existente. In plus, Tursucu subliniaza inexistenta unei comunicari interne eficiente si lipsa motivarii angajatilor. “Acesta e si unul din motivele care au determinat o scadere a productivitatii. Nu exista prea multe masuri in directia motivarii personalului”, crede Gorkem Tursucu.

Pe de alta parte, acesta sustine ca una dintre etapele critice ale unui proces de transformare pe care il sufera o companie este implementarea. “Te confrunti cu doua tipuri de rezistenta – cand incerci sa schimbi modelul de business, intrucat oamenii sunt obisnuiti sa faca lucrurile intr-un anumit mod, respectiv in momentul implementarii ideilor. In astfel de proiecte ai nevoie de un leadership puternic si ferm, nu poti si nu ai timpul necesar sa tot schimbi ideile initiale. In timpul unui proces de transformare trebuie sa ii convingi pe oameni sa accepte ideile tale si mai important sa le digere”, explica Tursucu.

Potrivit oficialului ABS, companiile care au simtit mai acut efectele crizei financiare au fost cele cu operatiuni concentrate pe piata locala. In schimb, firmele care au realizat si activitati de export au trecut printr-o perioada mai dificila in urma cu un an, insa 2010 a adus si primele semne de revenire.

Cu toate acestea, din semnalele primite piata isi mentine in continuare o unde de pesimism privind perspectivele economice. “Romania asteapta o crestere usoara in 2011 insa aceasta nu va fi resimtita in economia reala. Majoritatea companiilor sunt pesimiste si vom simti criza la fel de tare in perioada urmatoare. Nivelul de trai al romanilor se mentine scazut, puterea de cumparare va ramane de asemenea scazuta. Norul de pesimism va continua sa existe si in perioada urmatoare”, precizeaza Gorkem Tursucu.

Architected Business Solutions va afisa anul acesta o cifra de afaceri consolidata de 3 milioane de euro, in crestere fata de rezultatul obtinut in 2009, de 2,2 mil. euro. Compania are 50 de angajati si este structurata pe trei linii de afaceri, oferind consultanta pentru clienti din diferite industrii – FMCG, retail, farma, electronice, IT, imobiliare, retail banking, distributie utilitati.