Posibilitatea ca ministrul Transporturilor sa modifice tarifele la cele doua companii este inclusa intr-un proiect de ordonanta de urgenta elaborat de Ministerul Transporturilor, potrivit Mediafax.

"Proiectul de ordonanta de urgenta aflat in dezbatere publica nu prevede cresterea in acest moment a tarifelor la Metrorex si CFR Calatori, ci doar posibilitatea ajustarii acestor tarife la valori cat mai apropiate de costurile reale ale serviciilor oferite. MTI doreste astfel sa creeze cadrul juridic pentru o politica coerenta prin care tarifele de calatorie cu metroul si tarifele de transport de calatori pe calea ferata sa fie in concordanta cu conditiile pietei", a comunicat institutia.

MTI apreciaza ca prin implementarea unei politici tarifare flexibile veniturile proprii ale celor doua societati vor creste, concomitent cu reducerea gradului de subventionare de la bugetul de stat.

"La CFR Calatori subventiile anuale alocate de la bugetul de stat in ultimii trei ani au reprezentat circa 64% din necesarul fundamentat, ca urmare a cresterii cheltuielilor la componentele de baza, ceea ce a condus la inregistrarea de pierderi", se spune in nota de fundamentare a actului normativ.

Tariful mediu pentru o calatorie cu trenul a fost anul trecut de 12,95 lei (reprezentand raportul dintre incasari si numarul total de calatori transportati), in timp ce costul mediu real pentru o calatorie a fost de circa 40,9 lei (reprezentand raportul dintre cheltuielile de exploatare si numarul de calatori transportati).

"In anul 2011 bugetul de venituri si cheltuieli al CFR Calatori SA a fost fundamentat avand in vedere o majorare a tarifelor de calatorie cu aproximativ 10% incepand cu luna februarie. In situatia in care subventia alocata pentru anul 2011 ramane la nivelul de 1.028 milioane lei, neacordarea majorarii de 10% a tarifelor pentru transportul calatorilor pe calea ferata conduce la inregistrarea unui deficit de circa 75 milioane lei", se mentioneaza in nota.

La Metrorex, subventia de la bugetul de stat pentru transportul calatorilor a reprezentat in ultimii patru ani 75-80% din necesarul solicitat de companie.

Citeste si:

Astfel, o serie de lucrari la instalatiile tehnologice au fost amanate, din lipsa surselor financiare necesare, ceea ce a condus la cresterea accentuata a gradului de uzura si la scaderea performantelor, se spune in nota de fundamentare.

"La nivelul anului 2010, costul mediu al unei calatorii cu metroul a fost de circa 0,67 lei, in timp ce costul mediu real al unei calatorii a fost de circa 3,5 lei. In plus, pretul unei calatorii cu Metroul reprezinta aproximativ 30% din pretul minim al unei calatorii cu metroul in tarile europene; in acelasi timp, tarifele Metrorex ocupa ultimul loc ca valoare, comparativ cu tarifele practicate de serviciile de transport public in diferitele municipii ale Romaniei (Constanta, Iasi samd)", mai spun reprezentantii MTI.

Numarul calatorilor cu metroul a crescut cu aproximativ 60% in ultimii cinci ani, ajungand in prezent la circa 600.000 pasageri transportati zilnic.

Metrorex a avut anul trecut costuri cu mentenanta de 185,57 milioane lei, din care a platit reparatii de 123,67 milioane lei.

In acest an, datoriile la plata mentenantei trenurilor pentru perioada 2009-2010 sunt de 135,85 milioane lei. In bugetul de venituri si cheltuieli nu sunt prevazute fonduri pentru mentenanta aferenta intervalului septembrie-decembrie 2011, in suma de aproape 76 milioane lei.

Cea mai recenta scumpire a biletelor la CFR Calatori si Metrorex a avut loc in septembrie 2010.

In scrisoarea de intentie la acordul cu FMI se arata ca Guvernul va permite CFR Calatori sa majoreze tarifele la biletele de tren pentru o mai buna acoperire a costurilor, in vederea eficientizarii activitatii companiei.

Calatorii mai scumpe cu CFR: Pretul biletelor, majorat cu 8%

Calatorii mai scumpe cu CFR: Pretul biletelor, majorat cu 8%