Metrorex acuza compania Astaldi, care realizeaza lucrarile pe Magistrala 5 Eroilor – Drumul Taberei, ca intarzie lucrarile si conditioneaza punerea in functiune a noii linii de metrou de plata unei datorii in valoare de 94 de milioane de lei. Din acesta cauza, Metrorex sustine ca exista riscul ca metroul sa nu circule in acest an prin cartierul Drumul Taberei. Astaldi contrazice administratorul metroului bucurestean si spune ca isi respecta programul de lucrari, iar metroul va fi gata pana la finalul acestui an.

Metrorex sustine ca a platit toate facturile emise de Astaldi si are bani in buget pentru a plati cheltuielile necesare finalizarii lucrarilor la Magistrala 5.

"Cu privire la plata executarii lucrarilor catre Astaldi, in cadrul contractelor incheiate cu Metrorex, facem precizarea ca facturile emise sunt platite la zi. Metrorex are alocati bani in bugetul pe 2019 pentru plata tuturor lucrarilor care necesita punerea in functiune cu calatori a Magistralei 5 de metrou, la sfarsitul anului 2019, conform graficelor asumate de Antreprenor la inceputul anului", a transmis Metrorex, la solicitarea wall-street.ro.

Administratorul metroului bucurestean acuza Astaldi ca conditioneaza lucrarile la magistrala din Drumul Taberei de plata datoriilor.

"Desi Metrorex a asigurat sursele de finantare, ritmul de lucru al Antreprenorului M5, pe primele 7 luni ale acestui an, a fost extrem de redus, fapt pentru care Metrorex a notificat constructorul. Astaldi conditioneaza accelerarea ritmului de lucru si chiar punerea in functiune a Magistralei 5, pe motivul ca Metrorex mai are un rest de plata in valoare de cca. 94 milioane de lei care reprezinta daune-interese si cheltuileli de judecata, in urma proceselor pe care Metrorex le-a pierdut cu acestia in instanta", adauga Metrorex.

Reprezentantii Astaldi sustin ca Metrorex mai are de platit intre 70 si 80 de milioane de lei. "Sunt sumele facturate care nu sunt platite de Metrorex, atat cele facturate de Metrorex, cat si cele prin decizie definitiva in instanta. Sumele depasesc 70-80 de milioane de lei", a spus, pentru wall-street.ro, Dragos Eugen Burlan, director tehnic al Astaldi.

Metrorex insista ca antreprenorul sa respecte graficele de lucrari asumate, pentru ca metroul sa fie dat in functiune la finalul acestui an.

"In repetate randuri Metrorex a purtat discutii cu reprezentantii Astaldi si a facut mai multe plati. Directorul General al Metrorex, Marin Aldea a subliniat de fiecare data ca sunt bani prevazuti si aprobati in bugetul societatii pe anul 2019, pentru plata cheltuielilor. Astfel, nu exista un motiv real pentru ca lucrarile sa nu fie executate la timp, conform graficelor asumate de Astaldi. In urma proceselor pierdute de catre Metrorex in instanta, societatea de transport a facut plati pana la acest moment catre Astaldi in valoare de peste 140 milioane de lei", sustine Metrorex.

Insa, administratorul metroului avertiza ca exista riscul ca metroul sa nu circule prin cartierul bucurestean Drumul Taberei anul acesta.

"Tinta propusa de Ministerul Transporturilor si Metrorex pentru punerea in functiune a Magistralei 5, tronsonul Drumul Taberei – Eroilor, este decembrie 2019. Totusi, exista riscul ca din cauza neplatii integrale a unei datorii castigate in instanta, Antreprenorul sa opreasca lucrarile si, in consecinta, lucrarile sa nu fie finalizate in luna decembrie", avertiza Metrorex.

Reprezentantii Astaldi sustin insa, ca isi respecta graficul de lucrari pentru ca metroul sa fie dat in functiune potrivit programului de lucrari, adica in trimestrul al IV-lea de anul acesta.

"Noi ne respectam programul de lucrari angajat", a declarat, pentru wall-street.ro, Dragos Eugen Burlan, director tehnic al Astaldi. Intrebat daca in programul de lucrari este mentionat semestrul IV al acestui an, raspunsul a fost "Exact".

Astaldi nu este singura firma catre care Metrorex are bani de dat. Alstom, compania care asigura mentenanta, are de primit de la Metrorex peste 130 de milioane de lei. La finalul lunii septembrie, Alstom ameninta cu suspendarea serviciilor de mentenanta la metrou, din cauza ca Metrorex nu i-a achitat facturi de 132 de milioane de lei, unele vechi de aproape un an. Astfel, metroul ar fi putut avea un program de circulatie redus, adica ar fi putut circula doar dimineata. Neintelegerile intre cele doua companii s-au rezolvat, dupa ce Metrorex a promis ca va achita catre Alstom o prima transa, de 25 de milioane de lei.

In 2011 s-a semnat primul contract pentru M5. Termenul era de 36 de luni, la care se adaugau si alte termene, printre care cel pentru sistemul de automatizare. In 2015 era primul termen avansat pentru darea in functiune a metroului Drumul Taberei.

Magistrala 5 de metrou, sectiunea Raul Doamnei - Eroilor (Opera), inclusiv Valea Ialomitei, este compusa din 10 statii de metrou si un depou, avand o lungime totala de 6,8 km. Valoare totala reactualizata conform devizului general este de 3,2 miliarde de lei. O parte din bani vin de la Banca Europeana de Investitii (BEI), mai exact 1,8 miliarde de lei (395 de milioane de euro), in urma semnarii contractului de co-finantare a proiectului.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri