Pentru a da in functiune un kilometru de autostrada, autoritatile romane au nevoie de 58 de luni. Adica ritmul de constructie este de 50 cm/zi. Nu banii sint problema, ci procedurile indelungate, dupa cum recunoaste insusi premierul. Pentru infrastructura, vor fi alocati peste 6 miliarde de euro in urmatorii trei ani.

„De la momentul deciziei politice si pina la darea in functiune a unui kilometru de autostrada dureaza 58 de luni, adica patru ani si zece luni. Aceasta din cauza procedurilor foarte indelungate“, a declarat premierul Calin Popescu Tariceanu. El a explicat ca dureaza mult pentru ca sint patru etape care trebuie parcurse. Prima data trebuie elaborat proiectul si studiile de fezabilitate, apoi trebuie achizitionate terenurile, urmeaza etapele de consultanta si executie, trecind prin licitatii si contestatii.

Doi ani pregatirea si trei executia

Autoritatile spun ca perioada anterioara demararii lucrarilor dureaza prea mult. „Procedurile premergatoare inceperii constructiei inseamna 22-24 de luni. Pentru tronsonul de autostrada Bucuresti - Constanta contractul a fost semnat in noiembrie 1999. Portiunea Bucuresti - Lehliu a fost finalizata abia in 2004. Doi ani a durat pregatirea, iar trei ani constructia“, a precizat Gheorghe Dobre, ministrul Transporturilor.

Bani sint destui

Problemele cele mai mari apar cind este vorba despre bani europeni. „Procedurile sint foarte greoaie si dureaza prea mult. Pentru ca trebuie sa turam motoarele la maximum pentru construirea de autostrazi, am decis sa demaram lucrarile folosind bani de la bugetul de stat. Daca am folosi fondurile de coeziune, am demara lucrarile abia in 2009, iar noi avem nevoie de infrastructura de calitate foarte repede“, a spus Tariceanu dupa o discutie de citeva ore cu responsabilii Ministerului Transporturilor.

El a mentionat ca banii nu sint o problema, mai ales ca tocmai a fost privatizata Banca Comerciala Romana. „Romania nu duce lipsa de bani. Putem atrage surse de finantare si vom utiliza bani obtinuti din privatizarea BCR. Probleme sint cu pregatirea proiectelor si capacitatea de executie“, a mentionat primul ministru.

Citeste si:

6,6 miliarde de euro in urmatorii trei ani

Pentru perioada 2006-2008 autoritatile vor sa cheltuiasca pentru infrastructura peste 6,6 miliarde de euro. In 2006, fondurile totale alocate vor fi de 1,2 miliarde de euro, in 2007 de 2,7 miliarde de euro, iar in 2008 de 2,7 miliarde de euro, plus majorari. „Anul acesta va reincepe constructia autostrazii Brasov – Oradea - Bors, pentru care vom suplimenta fondurile cu peste 300 de milioane de euro. Primul pas este constructia tronsonului Brasov – Tirgu Mures, apoi Tirgu Mures - Cluj“, a spus Tariceanu.

O alta prioritate a Executivului pentru 2006 este coridorul IV, urmind ca pina la sfirsitul anului sa fie finalizata portiunea Fetesti - Cernavoda. „In legatura cu Coridorul IV am cele mai mari nemultumiri, pentru ca lungimea autostrazii este foarte mare si sint portiuni care necesita lucrari dificile. Pe tronsonul Pitesti - Rimnicu Vilcea - Sibiu sint foarte multe poduri, viaducte, tuneluri“, a spus premierul. Dupa Coridorul IV urmeaza constructia autostrazii Bucuresti - Ploiesti - Buzau - Rimnicu Sarat - Focsani - Birlad - Husi (Coridorul IX), „pentru ca si Moldova are nevoie de autostrazi“.

Bucuresti - Brasov, cu bani de la buget

Nici autostrada Bucuresti - Brasov nu va fi uitata si este posibil ca lucrarile sa inceapa in acest an. Constructia va fi realizata in trei etape: Bucuresti - Ploiesti, Ploiesti - Comarnic si Comarnic - Brasov. „Am comasat proiectarea cu executia, organizind o singura licitatie pentru a scurta perioada de realizare. Tot in acest scop am decis sa utilizam bani de la buget“, a explicat Tariceanu. In paralel, vor fi construite pina in 2007 centura de vest a Ploiestiului si centura de nord a Bucurestiului.

258 de poduri vor fi reabilitate

„In total, in 2008 in Romania vor fi in executie peste 840 km de autostrada“, a spus premierul. Planul Guvernului arata ca in perioada 2006-2008 vor fi finalizati 260 km de autostrada, vor fi modernizati 1.900 km de drumuri nationale, vor fi construite variante de ocolire pentru 19 orase si vor fi reabilitate 258 de poduri.