Potrivit datelor GfK, comertul modern a ajuns la 53% din total piata, de la 49% anul trecut, depasindu-l pentru prima data pe cel traditional. Cea mai mare pondere in comertul modern este detinuta de hipermarketuri - 28%, urmata de supermarketuri - 13%, discounteri - 9%, cash&carry - 1% si magazine de proximitate - 2%.

Si in acest an, marii retalerii au continuat extinderea retelelor, in special a celor de supermarketuri, magazine de proximitate si unitati de discount, care au cumulat peste 95% din deschideri. Cel mai activ retailer a fost si in acest an Mega Image, parte a grupului belgian Delhaize, care a plusat cu 104 magazine noi, cu 16 mai multe decat deschiderile de anul trecut, dintre care 37 supermarketuri Mega Image, 66 magazine de proximitate Shop&Go si o unitate dedicata produselor congelate, AB Cool Food. Belgienii si-au concentrat extinderea pe Bucuresti. Reteaua Mega Image numara in prezent 296 de unitati la nivel national.

Locul secund este adjudecat de Profi, detinut de fondul de investitii polonez Enterprise Investors, care s-a extins cu 63 de supermarketuri noi si ajuns la 207 unitati. Profi opereaza trei concepte de magazine: Profi, Profi Mall si Profi City. Profi a fost si unul dintre cei mai activi retaileri pe partea de preluari, achizitionand de la inceputul anului 6 magazine Alimrom din Cluj-Napoca si cinci unitati Pita in Botosani.

Pe trei se regaseste Carrefour, care a inaugurat in acest an 52 de magazine din toate cele trei formate pe care le opereaza, dar cu accent pe magazinele de proximitate. De la inceputul anului, retailerul francez a deschis 38 de magazine de proximitate Express, majoritatea operate in franciza, 13 supermarketuri Market si un hipermarket la Galati.

De asemenea, Carrefour a fost primul retailer care si-a deschis magazin online cu produse din toate categoriile FMCG. Lansat oficial la sfarsitul lunii iulie, serviciul este disponibil pentru Bucuresti si localitatile limitrofe, cu livrarea la domiciliu, putand fi comandate peste 10.000 de produse.

Carrefour are un total de 160 de magazine, dintre care 25 hipermarketuri Carrefour, 78 supermarketuri Market, 56 magazine de proximitate Express si un magazin online. Urmatoarele locuri sunt ocupate de discounteri, Lidl si Penny, cu cate 15 deschideri noi in acest an. Astfel, Lidl incheie anul 2013 cu 169 de magazine, iar Penny cu 149.
Pozitia a sasea, dupa ritmul de extindere, este adjudecata de Billa, cu 10 unitati noi, care au dus lantul de supermarketuri la 80 de unitati. Retailerul, parte a grupului german REWE, a continuat si in acest an procesul de modernizare a unor unitati existente.

Citeste si:

Segmentul hipermarketuri a fost mai sarac in extinderi in acest an: Kaufland a deschis opt magazine, in Pascani, Falticeni, Radauti, Galati, Petrosani, Ploiesti si Bucuresti, si a ajuns la 89 de unitati, Cora a inaugurat doua magazine, la Constanta si Ploiesti, si Carrefour o unitate, la Galati. Cora, care detine 12 hipermarketuri, s-a extins si pe online, in decembrie lansand conceptul drive, gazduit de magazinul Lujerului. Prin intermediul coradrive.ro, clientii pot sa cumpere produsele online si le ridica ulterior din magazin.

In cazul Auchan, in septembrie a fost finalizata tranzactia prin care a preluat 20 de hipermarketuri real, din care a rebranduit sapte unitati: doua din Capitala, Pallady si Vitan, unul in Brasov, unul in Oradea, unul in Constanta, unul in Sibiu si unul in Satu Mare. Retailerul a anuntat ca va rebrandui cele 20 de hipermarketuri Real in mai putin de un an, cu o investitie de 40 milioane euro. Auchan Romania, in noua sa dimensiune, inseamna 31 de magazine deschise si alte doua in constructie.

In urma tranzactiei, grupul Metro a mai ramas cu patru hipermarketuri real, in Arad, Constanta Nord, Oradea Episcopia Bihorului si Suceava, care isi vor continua activitatea in cadrul companiei Real Hyper Magazine SRL.
Si ajungand la segmentul cash&carry, anul acesta, la fel ca in 2012, nu a fost deschisa nicio astfel de unitate, Metro concetrandu-se pe dezvoltarea retelei de magazine de proximitate in franciza "La doi pasi", care a ajuns la circa 670 de unitati, iar Selgros pe remodelarea magazinelor existente.

Reteaua Metro Cash & Carry Romania numara 32 de magazine in 24 de orase, iar cea a Selgros Cash&Carry Romania, parte din grupul elvețian TransGourmet Holding SE, 19 magazine. Totusi, au fost retele care, pe langa deschideri, au inchis unitati neperformante, precum Profi (4 magazine) si Penny Market (un magazin).

Sumarizand, numarul magazinelor din comertul modern a depasit in acest an pragul de 1.000 de unitati, situandu-se la circa 1.250 (supermarketuri, hipermarketuri, discounteri si magazine de proximitate). Daca se adauga si cele 670 de magazine La doi Pasi, totalul depaseste la 1.900 de unitati.

Potrivit datelor GfK, romanii nu au mai putut absorbi in acest an inflatia in consumul de bunuri de larg consum (FMCG) si au inceput sa cumpere produse mai ieftine, ceea ce a dus la o crestere usoara, cu 1%, in valoare, a consumului total de FMCG, comparativ cu 2012. Valoarea pietei de retail se situa anul trecut la 17,2 miliarde euro.