"In ceea ce priveste relaxarea fiscala evidentiata si de Fitch, am avut viziunea sa cream pentru Romania o economie a ofertei prin care sa stimulam economia nationala, iar aceasta politica fiscala nu ar fi putut sa duca la stimularea politicii economice nationale daca nu era insotita si de masuri ferme in ceea ce priveste libera competitie, pentru ca, altminteri, facilitatile fiscale deveneau, mai degraba, privilegii fiscale, informeaza Rompres.

Asadar, in paralel cu relaxarea fiscala, am interzis reesalonarile si scutirile de datorii, am respectat prevederile capitolului privind concurenta si am notificat la Bruxelles toate ajutoarele de stat", a spus senatorul Varujan Vosganian.

Alte elemente importante au fost si imbunatatirea conditiile de intrare si iesire de pe piata, scurtarea perioadei de inscriere a unei firme si imbunatatirea legislatiei si a sistemului reorganizarilor si lichidarilor judiciare, a aratat Vosganian, subliniind ca toate acestea au reprezentat masuri prioritare ale politicii fiscale.

"Chiar daca marii corupti nu sunt dupa gratii si sunt doar in diverse stadii de cercetare penala, aceasta face, totusi, ca influenta lor sa fie mult redusa. Aceasta stare de lucruri, combinata cu aplicarea legislatiei privind transparentizarea averii demnitarilor si conflictul de interese, a facut ca astazi in Romania sa nu mai fie orice posibil, cum era in urma cu ceva ani. Acestea doua combinate, relaxarea fiscala si imbunatatirea conditiilor bunei concurente, au facut ca economia sa raspunda corect stimulilor economici", a subliniat senatorul PNL. Varujan Vosganian a reamintit efectul pozitiv al cotei unice asupra dinamicii colectarii la Bugetul Statului.

Chiar daca marii corupti nu sunt dupa gratii si sunt doar in diverse stadii de cercetare penala, aceasta face, totusi, ca influenta lor sa fie mult redusa. "Daca in 2004 am avut colectari din impozitul pe salarii, pe venit in general, de 7,1 miliarde lei noi, in conditiile in care aveam o cota medie de impunere de 24% (cota medie cea de la 18 la 40), trecand la o cota de 16%, deci reducand practic impozitul cu 33%, am avut urmatoarele colectari: in 2005, o colectare, adevarat, mai mica, de 6,8 miliarde lei, dar in 2006 vom avem 9 miliarde lei, iar 2008 vom avea 12 miliarde. Deci, iata ca, pe intreaga perioada a mandatului, colectarile aproape se dubleaza, in conditiile in care impozitul scade de la 24% pe medie, la cota unica de 16%, deoarece economia raspunde corect, a aratat Vosganian.

"Au iesit in plus aproximativ 250.000 de salarii la iveala si s-a mai intamplat un lucru - nivelul general al salariilor a inceput sa creasca la nivelul competitivitatii europene, patronii incep sa-si plateasca salariatii mai bine de teama sa nu plece in Uniunea Europeana. Din impozitul pe venit si din impozitul pe profit, romanii vor ramane cu vreo 20 de miliarde lei noi in buzunar in perioada 2005-2006, datorita acestei relaxari fiscale", a subliniat presedintele Comisiei de buget, finante, banci.

Decizia Fitch este justificata, conform ministrului finantelor

Decizia agentiei de evaluare financiara Fitch de a imbunatati ratingul Romaniei este justificata in contextul evolutiilor economice din ultima perioada si se mentine pe linia imbunatatirilor succesive de rating care au adus tara noastra in grupa tarilor de grad investitional (investment grade), al caror risc aferent investitiilor este considerat acceptabil, considera ministrul Finantelor Publice, Sebastian Vladescu.

“Aceste decizii creeaza un context extrem de favorabil Romaniei pe pietele financiare internationale, imbunatatind conditiile de finantare si perspectivele atragerii de investitii straine directe", a explicat Vladescu.

Potrivit unui comunicat al MFP, agentia Fitch Ratings a anuntat joi imbunatatirea rating-ului acordat Romaniei, calificativele de risc pe categorii de imprumuturi fiind modificate, pentru imprumuturile suverane pe termen lung, in valuta, de la BBB- la BBB, iar pentru imprumuturile suverane pe termen lung, in moneda locala de la BBB la BBB+.

Pentru ambele categorii de imprumuturi perspectiva de imbunatatire a rating-ului ramane stabila. Ratingul aferent datoriei guvernamentale pe termen scurt este mentinut la F3. Plafonul de tara aferent Romaniei a fost imbunatatit de la BBB+ la A- .

Conform comunicatului emis de agentie, decizia a fost luata ca urmare a progreselor facute de Romania, cresterea economica sustinuta din ultima perioada diminuand diferentele privind nivelul de trai intre Romania si tarile Uniunii Europene.

Potrivit declaratiei analistului agentiei de rating Fitch, Andrew Colquhoun, dezvoltarea economica este sustinuta de un volum impresionant de investitii straine directe. Convergenta Romaniei cu tarile din Europa cu nivel de trai ridicat a fost condusa de cresterea economica reala semnificativa, cu o medie de 5,7% pe an in perioada 2001-2005. in acelasi interval, intrarile de investitii straine directe s-au situat la o medie de 4,7% din PIB pe an.

Fitch subliniaza, de asemenea, ca in perioada 2007 - 2013 Romania va beneficia de un sprijin financiar de aproximativ 17 miliarde Euro din partea Uniunii Europene, in cadrul politicii de coeziune, in vederea realizarii reformelor institutionale si structurale. Astfel, agentia de rating britanica considera ca Romania ramane in graficul stabilit pentru aderarea la Uniunea Europeana in ianuarie 2007, desi o amanare pentru anul 2008 nu va afecta in nici un fel ratingul suveran.

Decizia agentiei de rating este fundamentata de nivelul foarte scazut al datoriei guvernamentale, de aproximativ 20% din PIB, sub cel al tarilor cu un rating comparabil cu cel al Romaniei (tarile cu un rating suveran mediu situat la nivelul BBB au un nivel al datoriei guvernamentale de 34% din PIB).

Mai mult, reprezentantii Fitch se asteapta ca acest nivel sa coboare sub pragul de 16% din PIB la sfarsitul acestui an. Comparabilitatea indicatorilor se mentine si pentru indicatorii pozitiei externe a Romaniei, subliniindu-se statutul de creditor extern net al Romaniei, de aproximativ 14% din PIB (fata de o pozitie de net debitor de trei% din PIB pentru tarile cu un rating comparabil cu Romania), in conditiile unei cresteri semnificative a rezervelor internationale, precum si a unei rate a lichiditatii de 173% din PIB (fata de 136% din PIB, cat au tarile cu un rating comparabil).

Desi cresterea deficitului de cont curent se mentioneaza ca potential risc pentru pozitia externa, analistii agentiei Fitch apreciaza ca aceasta evolutie este putin probabil sa reflecte lipsa competitivitatii externe, cresterea exporturilor fiind mai mare decat in tarile cu economii comparabile din Estul Europei.

De asemenea, se subliniaza faptul ca finantarea deficitului contului curent se realizeaza in mare masura din investitiile straine directe, nivelul acesta acoperind in proportie de 77% deficitul de cont curent aferent anului 2005.

In opinia Fitch, pentru autoritatile romane pastrarea unui nivel scazut al inflatiei ramane unul din factorii cheie in continuare, in vederea mentinerii competitivitatii economiei, cresterea nivelului salariilor fiind amintita ca un potential risc pentru trendul dezinflationist.