Piata de microfinantare, spun specialistii, are un potential enorm in Romania. Ea este totusi foarte mica deocamdata, insa, in plina dezvoltare. Intre 2003 si 2004, suma totala a imprumuturilor acordate in Romania a crescut cu peste un milion de dolari. Numarul de beneficiari ai institutiilor de microfinantare a crescut si el, cu 58%, insa era destul de mic, de numai 1.300 de clienti activi. Dat fiind ca valoarea medie a unui imprumut este de 3.200 de euro, mai ridicat chiar decat in multe state UE, concluzia este ca oferta nu a coborat inca la nivelul celor mai „saraci“ potentiali clienti. Institutiile de microfinantare sunt, in prezent, in numar de 15 si ele formeaza „Coalitia de Microfinantare“. Pe langa acestea, se mai adreseaza aproximativ aceluiasi segment, cu o prezenta firava, cooperativele de credit si o singura banca – ProCredit Bank.

ProCredit are clienti in mare majoritate din zonele urbane, pe cand celelalte organizatii ajung in mediul rural. Perspectivele de dezvoltare sunt optimiste si la unii, si la ceilalti. Spre exemplu, directorul filialei organizatiei Integra din Brasov, Eniko Malacea, spune ca programul se va extinde. „In curand, vom oferi sprijin pentru orice intreprinzator care doreste sa se dezvolte. Apoi, ii vom putea oferi primul imprumut, de aproximativ 2.500 de euro“, explica Eniko Malacea.

De asemenea, organizatia planifica sa lanseze un brand denumit „ten senses“, sub care micii intreprinzatori, clientii acesteia, sa isi comercializeze produsele. Si CHF International Romania intentioneaza sa isi diversifice programele. Vor fi identificate acele sectoare in care micii intreprinzatori pot deveni competitivi si vor fi pregatiti pentru integrarea in Uniunea Europeana. Cat priveste sursele din care organizatiile vor acorda imprumuturi, acestea tin de abilitatea fiecareia. Spre exemplu, in Rusia, cele mai eficiente finantari sunt sustinute prin programe internationale sau de la bugetul de stat, iar in UE, multe fonduri vin direct de la bancile private. Romania se situeaza, deocamdata, undeva la mijloc.

Zsolt Beres, din localitatea Ozun, judetul Covasna, a primit trei credite de la organizatia LAM pentru achizitionarea de utilaje agricole. El si-a imbunatatit productia de sfecla de zahar si cartofi, dar se confrunta cu problema pietelor de desfacere. O alta institutie, Opportunity Microcredit, a finantat un grup de agentii de turism pentru promovarea unui proiect ecologic, in zona Muntilor Fagaras

Evolutia numarului de credite, CDE

Centrul pentru Dezvoltare Economica (CDE) si-a dublat, intr-un an de zile, numarul de credite acordate. De asemenea, s-a dublat si valoarea totala a acestor credite, ajungand la 10 milioane de dolari.

Cresterea numarului de beneficiari, banci

In Europa Centrala si de Est si Noile State Independente, rata de crestere a numarului clientilor bancilor de microcreditare a fost impresionanta in 2002, dupa care a scazut, ramanand totusi la un nivel ridicat.