Intarzierea aprobarii de catre Guvern a normelor de aplicare a Codului fiscal ar putea crea probleme firmelor care au de platit salariile angajatilor pe luna ianuarie, dar mai ales in ceea ce priveste unele situatii legate de deducerile la achitarea impozitului pe profit.

De asemenea, cumparatorii de autoturisme in leasing sunt printre cei mai afectati de intarzierea aparitiei acestor norme, deoarece fiecare zi de intarziere inseamna sume de bani in plus platite statului.

Totodata, cei care au finalizat deja contractele nu-si pot primi inapoi banii platiti in plus incepand din luna noiembrie, cand s-a schimbat modul de calcul al accizelor pentru autoturismele vandute in leasing. Reprezentantii Ministerului Finantelor sustin insa ca aceasta intarziere nu va afecta in nici un fel plata salariilor pentru angajati. "Exista deja in Monitorul Oficial actul normativ prin care se stabileste cota de impozitare de 16 la suta. S-a publicat, de asemenea, si grila de deduceri care se acorda pentru fiecare transa de venit, iar normele nu pot aduce modificari in acest sens", ne-au spus sursele citate.

Pe de alta parte, unii specialisti sustin ca, pe langa faptul ca intarzierea "nu da bine", publicarea normelor este necesara pentru a nu crea eventuale probleme legate de retroactivitatea aplicarii acestora. In plus, o intarziere mai mare a intrarii in vigoare a noilor norme ar putea aparea in cazuri cum ar fi veniturile obtinute din chirii, pentru care trebuie depuse declaratii pentru impozitul anticipat. Probleme mai mari ar putea aparea in cazul impozitului pe profit. Firmele din sectorul IT au beneficiat de scutiri la plata impozitului, facilitati care erau reglementate prin norme.

Citeste si:

Aceste facilitati s-au mentinut si pentru 2005, insa nu se stie daca vor interveni modificari ale normelor. De asemenea, nu este clara nici procedura care trebuie urmata in cazul cheltuielilor neamortizate. Conform legii, intrata in vigoare de la 1 ianuarie, valoarea neamortizata a mijloacelor fixe este deductibila din impozitul pe profit doar daca vanzarea mijlocului fix se face prin licitatie sau prin unitati specializate. "Nu este clar daca prevederea se aplica pentru toate mijloacele fixe si nici ce se intelege prin "unitati specializate". Era nevoie de o explicitare incepand cu 1 ianuarie, deoarece unele firme au vandut luna trecuta mijloace fixe fara a sti care este procedura, si atunci valoarea ramasa neamortizata a acestora poate fi nedeductibila", ne-a declarat Gabriel Biris, avocat Salans.

Printre cei mai afectati de intarzierea aprobarii normelor se numara cumparatorii de autoturisme in leasing. Nu numai cei care au platit din noiembrie acciza la valoarea totala (de intrare) a masinii fata de valoarea reziduala de 20 la suta, dar si cei care platesc acum taxele aferente, deoarece Vama este obligata sa perceapa in continuare aceasta taxa, asa cum a stabilit Guvernul la sfarsitul anului trecut.

Surse din Ministerul Finantelor ne-au declarat ca, prin noile norme, vor fi abrogate o parte din prevederile HG 1840/2004 si ca proprietarii masinilor achizitionate in leasing isi vor primi diferenta de bani platita in plus. Potrivit acelorasi surse, situatia va fi clarificata cel mai probabil astazi, in sedinta de guvern, cand este de asteptat ca Guvernul sa aprobe noile norme de aplicare a Codului fiscal.