Nivelul ratei dobanzii a fost stabilit pentru imprumuturile in valuta la 7% fata de 9% prevazut pentru 2004. Pentru imprumuturile in lei, dobanzile deductibile raman neschimbate, la nivelul ratei de referinta a Bancii Nationale a Romaniei corespunzatoare ultimei luni din trimestru.
Valoarea cheltuielilor cu dobanzile care depasesc nivelurile de deductibilitate mentionate este nedeductibila si nu va mai fi luata in calcul in perioadele urmatoare.

In cazul in care capitalul propriu are o valoare negativa sau gradul de indatorare este mai mare decat trei, cheltuielile cu dobanzile si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar aferente capitalului imprumutat sunt nedeductibile. In schimb, ele se reporteaza in perioada urmatoare, pana la deductibilitatea integrala.
Gradul de indatorare se calculeaza ca raport intre media capitalului imprumutat si media capitalului propriu, mediile fiind stabilite in functie de valorile existente la inceputul anului si la sfarsitul perioadei pentru care se determina impozitul pe profit.

Capitalul imprumutat reprezinta totalul creditelor si imprumuturilor cu termen de rambursare peste un an, incepand de la data incheierii contractului, precum si cele cu termen mai mic de un an, daca acestea se prelungesc.

Capitalul propriu cuprinde capitalul social, rezervele legale, alte rezerve, profitul nedistribuit, rezultatul exercitiului si alte elemente. In cazul reprezentantelor straine, capitalul propriu include capitalul de dotare pus la dispozitie de compania straina, rezervele legale, alte rezerve si rezultatul exercitiului.
In cazul in care gradul de indatorare este mai mic sau egal cu trei, cheltuielile cu dobanzile si cu pierderea neta vor fi deductibile integral, dupa ajustarile cu dobanzile atrase de la alte entitati decat cele bancare.

Modificarile includ si detalierea situatiilor speciale in care companiile isi pot deduce integral pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in cazul in care debitorii inregistreaza dificultati financiare majore, determinate de situatii exceptionale, care le afecteaza intreg patrimoniul.
Aceste situatii sunt cele care rezulta din calamitati naturale, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si razboaie.

Firmele vor putea deduce din profitul impozabil, in anumite conditii, majorarile si penalitatile datorate in cadrul contractelor economice incheiate cu persoane nerezidente in Romania. Aceste sume vor fi deductibile in cazul in care Romania are tratate de evitare a dublei impuneri cu statele respective, iar aceste tratate prevad ca penalitatile sunt considerate dobanzi.
Modificarile normelor vizeaza si clarificarea conditiilor in care cheltuielile alocate de o persoana juridica straina sediului sau permanent din Romania sunt deductibile la determinarea profitului impozabil. Astfel, serviciile respective trebuie sa fie prestate efectiv si justificate ca fiind adecvate activitatii sediului permanent.

Majorarile si penalitatile datorate in cadrul contractelor economice incheiate cu persoane nerezidente in Romania sunt cheltuieli nedeductibile.
Ca exceptie, majorarile si penalitatile datorate in cadrul contractelor economice incheiate cu persoane nerezidente in Romania care, potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri, sunt tratate ca dobanzi sunt cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil in conditiile din Codul fiscal.

Sponsorizarea, o afacere care creste o data cu cifra de afaceri

In noile norme exista un exemplu de calcul privind scaderea din impozitul pe profit datorat cheltuielilor reprezentand sponsorizarea.
Un contribuabil platitor de impozit pe profit incheie un contract de sponsorizare conform Legii privind sponsorizarea, in calitate de sponsor, in valoare de 15.000.000 lei. Contractul de sponsorizare se incheie in data de 2 februarie 2005.

La calcularea profitului impozabil pentru primul trimestru din 2005, contribuabilul prezinta o cifra de afaceri de 1.002.000.000 lei.

Cheltuielile lui cu marfurile sunt de 750.000.000 lei.

Cheltuielile cu personalul sunt de 20.000.000 lei. Mai are alte cheltuieli de exploatare de 90.000.000 lei, din care 15.000.000 lei sunt pentru o sponsorizare. Rezulta un total de cheltuieli de 860.000.000 lei.

Veniturile minus cheltuielile totale, plus sponsorizarea, dau un profit impozabil de 157.000.000 lei.
Impozitul pe profit (16%) va fi in acest caz, inainte de scaderea cheltuielii cu sponsorizarea, de 25.120.000 lei.
Codul fiscal prevede o limita de deducere de 3 la mie din cifra de afaceri, in cazul nostru insemnand 3.006.000 lei. Aceasta suma se va scadea din impozitul pe profit. Astfel, impozitul pe profit datorat este de 22.114.000 lei.

Tot Codul fiscal prevede o limita de deducere de 20 % din impozitul pe profit inainte de scaderea cheltuielilor de sponsorizare. In cazul de fata limita era de 5.024.000 lei, deci a fost net depasita.
Conform noilor norme metodologice, castigurile din jocurile de noroc de tip jack-pot vor fi definite ca o categorie de venit distinct.

Citeste si:

Aditionarea sumelor din care se acorda castigurile de tip jack-pot se realizeaza in cadrul unui sistem electronic prin care sunt interconectate cel putin doua masini mecanice sau electronice cu castiguri.Organizatorii activitatii de exploatare a masinilor mecanice sau electronice cu castiguri au obligatia de a evidentia distinct castigurile de tip jack-pot acordate.
In acest sens, platitorii de venituri din jocuri de noroc sunt obligati sa organizeze evidenta astfel incat sa poata determina castigul realizat de fiecare persoana fizica si sa retina impozitul datorat aferent acestuia.

Taxare inversa

In vederea combaterii evaziunii fiscale, spune Ministerul Finantelor, in domeniul comertului cu deseuri de fier, busteni si imobile, s-a introdus procedura de “taxare inversa” pentru tranzactiile cu astfel de bunuri efectuate in tara intre platitorii de TVA.

Procedura este relativ simpla. Furnizorii si beneficiarii inregistreaza taxa aferenta acestor tranzactii atat ca taxa deductibila, cat si ca taxa recuperata fara sa se faca plati efective intre ei a TVA-ului.
In acest fel, exportatorii de astfel de bunuri nu vor mai solicita rambursari de TVA, a motivat ministerul de resort decizia.

Deducere de 20 la suta, la data punerii in functiune

Pentru mijloacele fixe amortizabile puse in functiune partial, pentru care nu s-au intocmit formele de inregistrare ca imobilizare corporala, noile norme prevad ca deducerea de 20% se aplica la data punerii in functiune, cu ocazia receptiei finale, la intreaga valoare a mijlocului fix amortizabil.
In acest caz, valoarea fiscala ce trebuie recuperata se determina, pe durata normala de utilizare ramasa, scazand din valoarea totala a mijlocului fix amortizabil, deducerea de 20% si amortizarea calculata pana la data receptiei finale.

Certificatul de investitor in zonele defavorizate continua sa scuteasca profitul de impozit

In cazul contribuabililor care desfasoara activitati in zonele defavorizate, scutirea de la plata impozitului pe profit se acorda pe baza certificatului de investitor in zona defavorizata, eliberat inainte de data de 1 iulie 2003 de catre agentia pentru dezvoltare regionala in a carei raza de competenta teritoriala se afla sediul agentului economic, conform prevederilor legale in vigoare.

Impozite si taxe locale

Contribuabilii, in cazul impozitului pe cladiri, sunt proprietarii acestora, indiferent de cladire si de locul unde sunt situate in Romania. Acestia datoreaza impozitul pe cladiri si in situatia in care aceasta este administrata sau folosita de alte persoane decat titularul dreptului de proprietate si pentru care locatarul sau concesionarul datoreaza chirie ori redeventa in baza unui contract de inchiriere, locatiune sau concesiune, dupa caz.

In cazul cladirilor, proprietatea publica si privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale concesionate, inchiriate, date in administrare sau in folosinta, dupa caz, persoanelor juridice, sarcina fiscala revine concesionarilor, locatarilor ori titularilor dreptului de administrare sau de folosinta.

Contribuabilii prevazuti la alin. (2), la declaratia fiscala vor anexa, in fotocopie semnata pentru conformitate cu originalul, actul privind concesionarea, inchirierea, darea in administrare sau in folosinta a cladirii respective. In situatia in care in acest act nu sunt inscrise valoarea de inventar a cladirii inregistrate in contabilitatea persoanei juridice care a hotarat concesionarea, inchirierea, darea in administrare sau in folosinta a cladirii, precum si data inregistrarii in contabilitate a imobilului respectiv, iar in cazul efectuarii unor reevaluari, data ultimei reevaluari, la act se anexeaza, in mod obligatoriu, un certificat emis de catre proprietari, prin care se confirma realitatea mentiunilor respective.

Pentru cladirile proprietate publica si privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, in cazul in care concesionarul, locatorul sau titularul dreptului de administrare sau de folosinta, inchiriaza sau da in folosinta aceste cladiri persoanelor fizice ca locuinte, impozitul pe imobile se datoreaza de catre titularul dreptului de administrare, cu exceptia in care acesta intra sub incidenta prevederilor art. 250 alin. (1) pct. 1 din Codul fiscal”.

Portivit normelor, pentru eliberarea si inmanarea titlurilor de proprietate asupra terenurilor agricole si forestiere nu se vor mai percepe taxe extrajudiciare de timbru.