Pretul unui baril de petrol a crescut cu 10 dolari in douasaptamani, depasind pragul de 65 de dolari la Bursa din New York

Teodor Chirilescu, director Lukoil Downstream: In prezent facem calcule si vom umbla la tarife treptat, in functie de stocurile de produse petroliere existente

Petrolul a atins, ieri, un pret record de 65,30 de dolari pentru un baril, la New York Mercantile Exchange (NYMEX). Noul pret al titeiului va influenta costurile rafinariilor din intreaga lume, inclusiv din Romania, unde pretul benzinei si motorinei au atins, deja, nivelul programat pentru anul 2008, aducand tara noastra in topul european al statelor cu cel mai mare pret la combustibili.

In anul 2004, Romania a produs 5.4 milioane de tone de titei si a importat 7.3 milioane de tone de titei. Pentru acest an, productia se situa, la 31 mai, la 2,2 milioane de tone de petrol, iar importurile erau de trei milioane de tone.

Exista, de asemenea, problema constituirii stocului minim de petrol, conform Capitolului 14 - Energia, pentru care Romania are la dispozitie o perioada de tranzitie de cinci ani de la aderare. Astfel, Romania isi va constitui stocuri minime de siguranta pentru titei si produse petroliere, echivalent cu consumul intern mediu zilnic realizat pentru 67,5 zile din anul calendaristic precedent, etapizat, incepand cu anul 2002, pe o perioada de maximum 10 ani.

Administratia Nationala a Rezervelor de Stat (ANRS) urmeaza sa acumuleze, pana in 2011, o cantitate de aproximativ 848.000 tone de produse petroliere. Finantarea acestor stocuri se va face in proportie de 50 la suta de la bugetul de stat, restul banilor fiind asigurati de jucatorii de pe piata petroliera. Pentru acest an, finantarea stocurilor minime de siguranta de catre ANRS se ridica la o valoare de 1.088 de miliarde de lei vechi.

Citeste si:

Continuam sa "umilim" multe membre UE cu marimea... accizei la carburanti

Piata din Romania va fi direct influentata de cresterea cotatiei petrolului pe plan international, sustine Dinu Patriciu, presedintele grupului petrolier Rompetrol.
"Romania nu este o piata izolata, ci face parte din cea globala, astfel incat este normal ca ea sa fie direct influentata de pretul international al titeiului, atata vreme cat resursele interne si importurile au exact pretul de cotatie", a precizat Patriciu.
Presedintele Rompetrol afirma, in schimb, ca este falsa ideea ca unii producatori vor specula aceasta crestere a pretului international pentru a majora tarifele interne.

"Exista, de fapt, o limita a cresterii preturilor pe plan intern, daca importurile devin mai profitabile pentru jucatorul respectiv decat cumpararea din intern", sustine Patriciu. Acesta a amintit, de asemenea, ca Romania are, la acest capitol, "privilegiul de a avea patru producatori aflati in competitie".

Dinu Patriciu a estimat, totodata, ca la o crestere de 10 dolari a pretului barilului de titei, care ar insemna o majorare de 3-4 dolari pe baril in interiorul tarii, cetatenii vor simti o ridicare a pretului la litrul de combustibil de aproximativ 2.000 de lei, cu tot cu TVA.

Omul de afaceri a tinut sa reaminteasca faptul ca in Romania ponderea rafinariilor in combustibilii vanduti la pompa este de circa 30-40 la suta, restul reprezentand taxe catre stat, in timp ce in tarile europene turistice precum Grecia sau Spania, accizele sunt mai mici decat in tara noastra.
Teodor Chirilescu, director in cadrul Lukoil Downstream, considera ca in ciuda coroborarii cresterii pretului titeiului cu aprecierea leului, vor exista majorari de tarife la pompe. Directorul Lukoil a precizat, de asemenea, ca aceste majorari se vor simti mai mult la motorina si mai ponderat la benzina, unde pretul este "oarecum aliniat". "In prezent si noi facem calcule, probabil ca vom umbla la tarife treptat, in functie de stocurile de produse petroliere existente", a precizat Chirilescu.