Cotidianul realizeaza o analiza a politicii externe a Ungariei in regiune si constata ca, in ceea ce priveste Serbia si Croatia, Ungaria are o atitudine pozitiva si constructiva, dar, in ceea ce priveste Romania, exista "asperitati". "Ungaria sprijina Serbia pentru liberalizarea vizelor, Croatia este sustinuta pentru aderarea la NATO, dar cu Romania exista o disputa privind controalele asupra TIR-urilor", scrie Pester Lloyd, potrivit NewsIn.

"Tensiunile cu Romania sunt determinate de protestele companiilor de transport si logistica, care au anuntat ca vor face plangere la UE impotriva Ungariei. Acestia considera ca pedepsele aplicate soferilor romani de camioane si regimul de control la vama sunt inacceptabile si discriminatorii. Doua uniuni patronale au anuntat ca vor actiona institutional si juridic impotriva statului ungar", mai scrie ziarul din Ungaria.

Liderii Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT) si ai Asociatiei Patronale a Transportatorilor Europa (APTE) 2002 au sustinut chiar vineri o conferinta de presa intr-un autocamion parcat in apropierea Punctului de Trecere a Frontierei Nadlac, judetul Arad. Acestia au aratat ca, in urma unui studiu recent, realizat in interiorul celor doua asociatii, s-a demonstrat ca 70% dintre membri au fost amendati cel putin o data in Ungaria.

Cele doua asociatii de transport au anuntat ca si-au unit fortele la nivel international, fiind sprijinite si de asociatiile AEBTRI din Bulgaria si Cesmad din Slovacia, in incercarea "disperata“ de a atrage atentia Europei asupra tratamentului "inuman“ la care sunt supusi transportatorii de marfuri, incepand cu anul 2007, la tranzitarea Ungariei.

In acest sens, Federatia Operatorilor Romani de Transport si Asociatia Patronala a Transportatorilor Europa 2002 au transmis un memoriu comisarului European pentru transporturi, Antonio Tajani, Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si reprezentantului permanent al Romaniei pe langa Uniunea Europeana, Mihnea Motoc.

MAE avertizase inca din 15 iunie transportatorii romani ca politia ungara isi sporeste controalele rutiere. Politia din Ungaria a anuntat atunci ca va efectua controale rutiere sporite pe frontiera externa a zonei Schengen cu scopul de a imbunati traficul rutier prin identificarea unor probleme, precum camioanele de mare tonaj si autobuzele cu probleme tehnice sau respectarea timpului de odihna al soferilor.

Ministerul Afacerilor Externe a atras atentia asupra controalelor rutiere sporite pe frontiera externa a zonei Schengen, in zona de granita, pe autostrazi, in zonele de la intrarea/iesirea din capitala precum si pe autostrada M0. Scopul acestor controale il constituie imbunatatirea traficului rutier pe teritoriul Ungariei prin identificarea camioanelor de mare tonaj si al autobuzelor cu probleme tehnice, respectarea timpului de odihna al soferilor in transportul international si al restrictiilor de circulatie existente pentru camioane la sfarsit de saptamana si in zilele de sarbatoare, precum si respectarea normelor referitoare la transportul de materiale periculoase.

Masurile sunt puse in aplicare de echipe ale politiei rutiere si ale politiei de frontiera, de echipe din cadrul organelor teritoriale de ordine publica, precum si de reprezentanti ai Autoritatii Nationale de Transport, ai Garzii Vamale si Financiare, ai Garzii de Mediu si ai Autoritatii Nationale Sanitar-veterinare.