Au fost o serie de confuzii in media cu privire la stadiul acordului stand-by. Misiunea FMI a concluzionat ca acordul este „off-track“. Aceast lucru inseamna ca politicile aplicate de Guvern nu sunt in conformitate cu obiectivele acordului stand-by de a reduce inflatia, a limita dezechilibrele externe si de a promova cresterea economica.

Cea de a doua si a treia analiza din cadrul acordului nu pot fi finalizate in acest moment, dar nu inseamna ca acordul a fost anulat. Actualul acord ramane in vigoare pana in iulie 2006. Staff-ul FMI isi mentine disponibilitatea pentru consultari in cazul in care guvernul hotaraste sa schimbe actualul pachet de politici fiscale si monetare care, din punctul nostru de vedere, incurajeaza un consum excesiv, deterioreaza echilibrele exerne si afecteaza competitivitatea cu unul care promoveaza macrostabilitatea economica si incurajeaza cresterea.

De asemenea, au fost unele declaratii eronate conform carora FMI a recomandat inghetarea salariilor si folosirea veniturilor din privatizare pentru rambursarea datoriei si nu pentru infrastructura. Noi am mentionat ca intr-o economie europeana moderna cu inflatie scazuta, cresterile salariale sunt acordate o singura data pe an si ca aceste majorari ar trebui diferentiate in functie de nivelul de calificare al personalului din sectorul public.

Anul trecut, autoritatile au acordat cresteri salariale multiple si excesive care au fost in mica masura corelate cu productivitatea sau cu cerintele profesionale ale unui sector public modern. Aceste practici au un impact pe termen scurt si afecteaza orice incercare de a controla inflatia.

Citeste si:

De asemenea, astfel de practici maresc cheltuielile bugetare in favoarea salariilor si consumului si sunt departe de a incuraja investitiile eficiente, menite sa imbunatateasca invatamantul, sanatatea si infrastructura.

De asemenea, prin alocarea ineficienta a resurselor pentru salariile din sectorul public, aceste practici submineaza obiectivul de a construi un serviciu public capabil sa foloseasca in mod eficient fondurile de la CE precum si alte fonduri.

In ceea ce priveste veniturile din privatizare, noi am spus ca acestea ar trebui incluse in buget in mod corespunzator in contextul unui cadru fiscal clar pe termen mediu si ca autoritatile ar trebui sa evite schemele aplicate o singura data care afecteaza buna planificare bugetara, slabesc capacitatea coordonatorilor de credite si diminueaza alocarea transparenta a resurselor.

Reprezentanta FMI la Bucuresti