Consiliul Fiscal, format din reprezentanti ai Bancii Nationale a Romaniei, Institutului Bancar Roman, Asociatiei Romane a Bancilor, Academiei Romane si Academiei de Studii Economice, continua sa critice dur bugetul pe 2011: Guvernul nu a acordat importanta strategiei fiscale!
Cresterea incasarilor din contributiile sociale incluse in proiectul bugetului pentru anului viitor este nefundamentata si apare ca nerealista, in conditiile in care cadrul macroeconomic nu s-a modificat, iar performanta din acest an a fost mai slaba decat in 2009, potrivit Consiliului Fiscal (CF).

"Desi cadrul macroeconomic nu s-a modificat, iar performanta incasarilor din contributii sociale in anul 2010 a fost mai slaba decat cea programata, veniturile aferente acestui capitol din bugetul consolidat pentru anul 2011 sunt mai mari cu 428 milioane lei fata de proiectia inclusa in Strategia fiscal-bugetara aprobata de Guvern", anunta Consiliul Fiscal.

Potrivit analistilor, revizuirea este cauzata de o crestere cu 17% fata de nivelul estimat pentru 2010 a incasarilor din contributii de asigurari sociale de sanatate datorate de asigurati, care nu poate fi explicata decat in ipoteza unor masuri legislative generatoare de venituri suplimentare.

"Pe baza setului de informatii disponibil la data redactarii acestei opinii, dinamica acestui capitol de venituri apare ca nerealista. Consiliul fiscal recomanda Guvernului sa clarifice fundamentarea evolutiei acestui capitol de venituri. In plus, Consiliul fiscal isi reitereaza rezervele cu privire la ipotezele privind dinamica salariului mediu brut si a numarului de salariati, considerand ca acestea implica riscuri de nerealizare a veniturilor bugetare programate", potrivit CF.

In acest context, Consiliul Fiscal reitereaza lipsa transparentei in fundamentarea proiectiilor de venituri si a programului de cheltuieli si recomanda detalierea pentru fiecare componenta de venituri a bazelor macroeconomice relevante, a elasticitatilor luate in calcul si a impactului masurilor legislative care le afecteaza.

Cresterea cheltuielilor cu investitiile nu este sustinuta de informatii concrete

Cresterea cheltuielilor pentru investitii alocate in bugetul pe 2011 nu este insotita de informatii concrete privind distributia investitiilor pe politici sectoriale, detalierea proiectelor considerate prioritare si de alocarile multianuale de fonduri, potrivit Consiliul Fiscal.

In bugetul anului viitor cheltuielile cu investitiile publice sunt prevazute sa creasca cu 1,73 miliarde de lei comparativ cu nivelul avut in vedere in forma adoptata de Guvern a strategiei fiscal-bugetare, pana la un nivel de aproximativ 36 miliarde de lei.

"Este de apreciat faptul ca aceasta alocare bugetara pune accent pe investitii finantate prin fonduri europene post-aderare si prin fonduri externe rambursabile, ceea ce este de natura sa sugereze directionarea efortului bugetar spre proiecte de infrastructura cu efect de antrenare economica. Cu toate acestea, in pofida recomandarilor anterioare ale Consiliului fiscal privind necesitatea prezentarii unei liste de prioritati investitionale la nivel national, lipsesc in continuare informatii concrete privind distributia investitiilor pe politici sectoriale, detalierea proiectelor de investitii considerate prioritare, precum si alocarile multi-anuale de fonduri pentru acestea", se arata in opinia Consiliului Fiscal.

Potrivit vicepresedintelui PDL Gheorghe Flutur, Guvernul intentioneaza sa trimita, astazi, la Parlament Legea bugetului de stat pe 2011, aratand ca mai sunt discutii pe aceasta tema cu grupurile parlamentare ale coalitiei, iar Guvernul va adopta bugetul cel tarziu marti dimineata, potrivit Mediafax.

Guvernul nu a acordat importanta strategiei fiscale

Guvernul nu a acordat suficienta importanta propriei sale strategii fiscale, intrucat politicile fiscal-bugetare au fost formulate ad-hoc si netransparent, iar in aceste conditii documentul apare doar ca o sarcina legala a Executivului de care s-a achitat in mod formal, mai avertizeaza Consiliului Fiscal.

"Consiliul Fiscal nu contesta necesitatea/oportunitatea adoptarii unor masuri discretionare de politica fiscal-bugetara, insa nu poate sa nu constate ca un astfel de mod de formulare ad-hoc si netransparent a politicii fiscal-bugetare este in directa contradictie cu principiul stabilitatii prevazut in Legea responsabilitatii fiscale si releva faptul ca Guvernul nu a acordat suficienta importanta propriei sale strategii fiscal-bugetare pe termen mediu", se arata in opinia formulata de Consiliul Fiscal.

Analistii apreciaza ca, in aceste conditii, strategia nu apare decat ca o sarcina legala de care Guvernul s-a achitat in mod formal, desi aceasta ar trebui sa fie instrumentul esential care sa creeze cadrul pentru o politica fiscal-bugetara coerenta, predictibila si credibila.

In acest context, Consiliul Fiscal considera oportuna compararea proiectului de buget pe anul 2011 cu strategia fiscala in forma ei aprobata de Guvern, in pofida faptului ca aceasta va suferi modificari in varianta finala care va fi aprobata de Parlament.

KPMG, catre Guvern: Contributiile sociale descurajeaza angajarile

Contributiile sociale pentru salariatii din Romania sunt ridicate comparativ cu avantajele pe care le ofera si pot actiona ca un factor descurajator pentru noi angajari, astfel ca ar trebui reduse sau reintrodus un plafon al bazei impozabile, potrivit KPMG.

"In Romania, nu a intervenit nicio schimbare privind cota de impozit pe venit in 2010, care ramane destul de competitiva. Cu toate acestea, adevarata povara pentru angajatori si angajati o reprezinta contributiile sociale, care sunt ridicate, raportat la avantajele limitate pe care le ofera. Studiul KPMG arata ca pentru salariatii de top cotele efective de contributii sociale din Romania, pentru angajatori si angajati, sunt printre cele mai mari din lume si cele mai mari din Europa Centrala si de Est", a declarat Madalina Racovitan, director in departamentul Tax si coordonatoare a International Executive Services din KPMG Romania.

Compania a realizat un studiu cu privire la impozitarea persoanelor fizice si cotele de contributii sociale care include date din perioada 2005-2010 si acopera 86 de tari.

Potrivit KPMG, in Romania contributiile sociale ridicate pot actiona ca un factor descurajator pentru ocuparea fortei de munca si recomanda Guvernului sa diminueze acest efect fie prin reducerea cotelor contributiilor sociale, fie prin reintroducerea unui plafon al bazei impozabile pentru toate tipurile de contributii de asigurari sociale (inclusiv pensii, asigurari medicale si somaj).

Mai multe articole din secțiunea Economie »