Competitia crescuta din partea unor jucatori noi, ne-traditionali in industria platilor precum Apple, Google si PayPal forteaza bancile sa se adapteze rapid pentru a-si proteja veniturile provenite din plati si pentru a beneficia de avantajele oferite de noile platforme mobile, conform unui raport al KPMG International.

Studiul a fost realizat la nivel international si s-a derulat in randul executivilor din domeniile bancar si al serviciilor financiare.

Cu aproape 85 de procente dintre participantii la studiu afirmand ca platile mobile vor avea o importanta semnificativa pentru afacerile lor in urmatorii unul pana la patru ani, KPMG a identificat un grup de banci care actioneaza rapid pentru a capitaliza aceasta tendinta de piata si pentru a-si loializa astfel clientii, a-si reduce costurile si – in final – a-si asigura locul in noul lant valoric al platilor efectuate prin intermediul echipamentelor mobile.

In raportul KPMG, respondentii au evidentiat un numar tot mai mare de provocari care incetinesc comercializarea serviciilor de plati mobile.

Mai mult de 70% dintre executivii din industriile bancara si a serviciilor financiare au mentionat preocuparile legate de securitatea serviciilor ca fiind cea mai mare bariera in calea adoptiei acestora, o provocare care a fost accentuata de multitudinea evenimentelor recente de compromitere a securitatii unor servicii on-line cu impact mediatic puternic.

“Asa cum releva si studiul efectuat de KPMG International, securitatea tranzactiilor efectuate prin intermediul echipamentelor mobile este cu siguranta un considerent important si bancile vor trebui sa ia foarte in serios acest aspect”, a declarat Mihai Rada (foto), Senior Manager in departamentul de Consultanta de Management a KPMG in Romania. “Adoptarea acestor noi servicii este insa asigurata de cererea crescanda din partea consumatorilor care au inceput sa utilizeze in mod current mobilul pentru a plati diverse produse sau servicii de valoare relativ mica.”

Studiul a mai aratat ca lipsa standardizarii tehnologiilor si a infrastructurii de generatie noua reprezinta de asemenea bariere in adoptia pe scara larga a platilor mobile. Si, desi foarte putini dintre respondenti au sustinut categoric o singura tehnologie de plati, cei mai multi au numit tehnologia NFC (Near Field Communications) ca avand cele mai mari sanse de succes datorita usurintei in utilizare.

Intrebarea care ramane in continuare deschisa este legata de cum va arata acest nou ecosistem: cine va domina noul model de afaceri care se afla la intersectia a cel putin doua industrii gigantice – cea financiar-bancara si respectiv telecomunicatiile (mobile)? Intrucat (re)modelarea lantului valoric al platilor mobile presupune atat adoptia unor tehnologii noi, emergente cat si intelegerea comportamentului consumatorilor aflat mereu in schimbare, a investi prea devreme in solutii care nu sunt inca standardizate poate fi riscant. Cu toate acestea, beneficiile asigurate de ocuparea unei pozitii semnificative intr-un lant valoric atat de promitator si de monetizare, in acest fel, a potentialului urias estimat, justifica mai mult ca sigur asumarea acestor riscuri.

Citeste si:

Raportul KPMG a aratat ca multi dintre executivii din banci au devenit constienti de riscul competitiei crescande din piata platilor mobile. Unii respondenti au mentionat in aceasta categorie potentialul parteneriatului dintre operatorii de telecomunicatii mobile si furnizorii de echipamente pentru a dezvolta sisteme de plata independente de infrastructura traditionala de plati. Altii, considera o amenintare si mai serioasa intrarea unor noi tipuri de jucatori in aceasta piata, cum ar fi companiile specializate de plati online precum si furnizorii gigantici de servicii online.

“Exista o efervescenta de activitati in acest domeniu, nu numai din partea bancilor, dar si din partea operatorilor de telecomunicatii mobile si a altor furnizori de servicii de plata alternativi, ne-traditionali cum ar fi Google, Apple si PayPal”, a declarat Mihai Rada. “Pentru bancile de retail in mod particular, directia in care se vor dezvolta in viitor serviciile de plati mobile este previzibila.”

Totusi, este de asteptat ca bancile sa joace in continuare un rol important in evolutia lantului valoric al platilor mobile, conform unei largi majoritati dintre respondentii din sectoarele tehnologie, telecomunicatii si retail.

In ciuda unui succes comercial relativ limitat al serviciilor de mobile banking si/sau plata prin echipamente mobile lansate in Romania inca din 2002, atat consumatorii cat si utilizatorii de business sunt astazi pregatiti sa adopte pe scara larga noile tehnologii emergente transformand astfel aceste serviciile in povesti de succes. Rata de penetrare a telefoniei mobile a ajuns la un nivel matur de 115% iar telefoanele mobile vechi sunt inlocuite in mod accelerat cu telefoane si alte tipuri de dispozitive mobile “inteligente“ (inclusiv tablete mobile).

Aceasta tendinta, impreuna cu comoditatea folosirii echipamentelor personale “oriunde si oricand” transforma mobilul intr-un canal adecvat pentru o multitudine de servicii de plata: plata cu mobilul la comercianti (POS), comert electronic/mobil si transferurile personale (P2P) fiind doar cateva dintre cele mai promitatoare astfel de servicii).

Indiferent de complexitatile si provocarile cu care aceasta industrie se confrunta, exista un grad de incredere coplesitor referitor la faptul ca serviciile de plati mobile vor deveni un fenomen de masa in curand. Mai mult de 80% dintre respondentii studiului efectuat de KPMG au sugerat ca platile mobile sunt sau vor deveni un fenomen de masa in urmatorii patru ani, 36% considerand ca acest lucru se va intampla in urmatorii doi ani.